RasmusL said:
Håller du med om att det finns oskrivna regler och konventioner kring hur traditionellt spel ska spelas som i många fall ej tas upp i regelböckerna?
Nu är det visserligen en fråga, och ställd till en annan forumit, men jag tänker svara ändå.
Det här är ett rent skrivbordsargument, d.v.s. du eller nån annan sitter och filar på nåt sätt att dissa mainstreamspel, och så kommer ni på det här. Det låter vattentätt och ni kan stötta upp det med lite anekdotisk bevisföring som "när jag började fattade jag ingenting" eller "jag har en kompis som inte fattade nånting".
Men om man ska köra med det här argumentet finns det några tuffa saker att hantera:
* Det är omöjligt att komma ren, d.v.s. helt okunnig till ett spel, precis som det är helt omöjligt för ett spel att inte förutsätta konventioner. Redan när du säger "spel" skulle du i så fall behöva beskriva vad ordet spel innebär, och då använda en räcka andra ord som behövde förklaringar, o.s.v. o.s.v. ad infinitum. Det här är dessutom välkänt sedan ungefär mitten på 1950-talet, t.ex. genom sociokulturell forskning och Wittgensteins inflytande.
* Du kan inte skriva ned en konvention eller plugga in den. Det är nästan med i definitionen av begreppet. Konventioner är sociala och oändligt komplexa. Enda sättet att "lära sig" dem är att socialiseras in i dem. I rollspelets fall börjar detta mycket tidigt genom barns kollektiva berättelselekar, men också genom den gradvisa bekantskapen med andra former av spel. Vissa skulle säga att det inte går att vara människa utan att vara berättare och/eller utan att vara spelare.
* Det är ett faktum att vår hobby startade med mycket knapphändiga texter och har vuxit och upprätthållits av vad som nu kallas "tradspel". Mot de anekdotiska bevisen kan alltså ställas en förkrossande statistik över personer för vilka mainstreamspelens texter fungerat alldeles utmärkt.
Alla resonemang om otydlighet, murk etc. tycker jag faller på dessa tre punkter. Det är helt enkelt så att *varje* rollspelstext måste falla tillbaka på konventioner och förutfattningar om spel och berättande. Vill man bedriva kritik med utgångspunkt i detta ska man i så fall diskutera hur väl detta görs -- inte *att* det görs. Och då bör man kanske betänka att rollspel idag är ett common knowledgefenomen i vår del av världen. TV, datorspel, leksaker o.s.v. är genomsyrade av rollspelsinfluenser på ett helt annat sätt än när hobbyn började. Detta talar för att det snarare behövs *mindre* ordande om hur man spelar mainstreamspel och om vanliga ingredienser i spelen.
Hälsar
Christian