Nekromanti Vad är trad och varför är det bra/dåligt?

Big Marco

Läskig
Jag vet inte om detta har någon relevans egentligen men jag har länge upplevt att "rena indiespel" som grupp (initialt iaf) har en tydlig premiss för vad man ska spela (ofta till och med med ett rätt tydligt formulerat slut). Scenariostrukturen har, i samverkan med regelverket som medföljer, en mycket tydlig ram eller avgränsning och regelverket är tänkt att stötta just detta och egentligen ingenting annat (det finns inga allmänna simulationistiska system, typ "stridssystem"). Och tanken att reglerna är "custom made" för scenariot är viktiga.

Medan trad-spelen är mer öppna och allmänt hållna.

(personlig åsikt - tyvärr failade många av spelen pga usla regelverk, ironiskt nog - och mitt personliga favorithatobjekt är My Life with Master, usch!)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster said:
Jag har ingen aning om vad det här "neotrad" är för något och har som sagt inte läst Noir.
Det har i och för sig beskrivits flera gånger i tråden, men: Trad som hämtar inspiration från de tankegångar eller mekaniker som populariserats genom The Forge / Story Games / indiegrejen.

Null State är till exempel neotrad i mina ögon. Även Mutant City Blues. De är mer fokuserade än vanliga tradspel, och har ett större fokus på att ha ett spel som aktivt stödjer en specifik spelstil både genom hur reglerna är formulerade och ur världen är beskriven.

Det är alltså en sorts tradspel, eller en hybrid om man så vill.

Hårda definitioner är för mesar =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank said:
Det har i och för sig beskrivits flera gånger i tråden, men: Trad som hämtar inspiration från de tankegångar eller mekaniker som populariserats genom The Forge / Story Games / indiegrejen.
Alltså. Jag har FORTFARANDE ingen aning om vad neotrad är bortsett från att neotrad verkar vara just trad.

Jag antar att det är någon slags försök att dela upp "trad" i olika begrepp, något jag finner fullkomligt ointressant. Egentligen är redan trad/indie ointressant för mig, men det är en rätt bra skiljelinje för att få reda på vilken hälft av spelplanen man befinner sig på.

När man väl lyckats ta fram tillräckligt precisa definitioner för att vara mer användbara en så så kommer man ha en definition för varje spelare.

RasmusL

Champion
Sum Caligini said:
Och jag tycker du har fel. När jag spelleder så spelar vi alla spel som mer eller mindre spelardrivna och kopplar alltid loss regler från fiktionen så mycket som möjligt. Sedan kanske vissa spelare har svårt att bryta med gamla grottröjfasoner från när de var små? Men varför tycker du det finns oskrivna konventioner och hur tycker du dessa påverkar spelarna? Det jag kan hålla med om är att vissa spelare säkert faller tillbaka till grottröj - kanske för att de är oerfarna eller helt enkelt känner sig bekväma att röja grottor.
Vi pratar om helt olika saker tycks det.

Big Marco

Läskig
Rymdhamster said:
Alltså. Jag har FORTFARANDE ingen aning om vad neotrad är bortsett från att neotrad verkar vara just trad.
Om trad är en verktygslåda med 150 blandade verktyg och indie är en skruvmejselsats med 10 skruvmejslar så är neotrad en verktygslåda med 150 blandade verktyg och 1-2 skruvmejslar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så det är till och med mer trad än vad trad är. Är det vad du säger?

Nä, skämt åsido. Som jag konstaterade i inlägget så verkar det vara någon slags underkategori till trad och är alltså trad, och därför fullkomligt ointressant för min del.

Möller

Hubert Hortlax
Rymdhamster said:
Neotrad är bortsett från att neotrad verkar vara just trad.

Jag antar att det är någon slags försök att dela upp "trad" i olika begrepp, något jag finner fullkomligt ointressant. Egentligen är redan trad/indie ointressant för mig, men det är en rätt bra skiljelinje för att få reda på vilken hälft av spelplanen man befinner sig på.
Att sätta etiketter som indie eller neotrad på spel är inte helt lätt eller meningsfullt även om vi, däribland jag, gör det. Sånt borde man kanske sluta med. Men termerna har ett annat värde.

Indie behöver inte vara ett specifikt spel, det är ju mer en händelse eller designskola. The Forge bildades och folk började tänka nytt kring rollspel och släppa nya, annorlunda rollspel. Så Dogs in the Vineyard uppstår i en indievåg och har indietänk, även om det svårt att definiera som ett indiespel.

Neotrad är tänket som kom efter. När indievågen började influera »vanliga« spelskapare så skedde en liten men signifikant förändring i rollspelens huvudfåra; tradspelen. Vi tänker oss (men kanske är det en villfarelse) att rollspel innan The Forge och indievågen inte har särskilt mycket fokus, inte har spelarmakt och inte talar om vad som är meningen med spelet men att de har och gör det nu.

Jämförelsen med musik är nog inte så dum. Nya musikstilar har influerat stora, mainstream-stilar och man kan använda termer på detta även om det ibland är svårt att säga artist x kör genre y.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Sen ska man hålla i åtanke att det går alldeles utmärkt att spela "tradspel" som typ indie (fasen! med nya definitionen faller ju Friformsflum helt bort från skalan då det kan vara både trad och inde... nu måste jag komma på en lagom fånig benämning på indiespel att passa med tradtrams) och vice versa.

Även om det i många fall kan vara svårare att spela indiespel som trad, kan jag tänka, pågrund av skillnaden i regler. I tradspel är det ju liksom bara att plocka bort de regler som kommer ivägen.

Så egentligen borde man inte tala om tradspel och indiespel alls, i bermärkelsen faktiska spel, utan snarare som begrepp om sättet man spelar på.

krank

Rymdhamster said:

Cool story bro.

Det du visar ovan är ju att du visst förstår. Du har visst en aning. Att du själv inte har användning för termen är inte samma sak som att du "inte har en aning" om vad neotrad är.

Själv tycker jag att det är bra att ha en skiljelinje mellan neotrad och äldre trad, eftersom äldre trad tenderar attr vara alldeles för ofokuserat för mig. "Man kan spela VADSOMHELST!" Visst, det kanske en del tycker är kul. Inte jag. Och då är neotrad en användbar term.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank said:
Det du visar ovan är ju att du visst förstår.
Nej, av den anledningen att jag fortfarande inte fattar det där forgepladdret. Jag har försökt flera gånger. Och ärligt talat intresserar det mig inte.

För mig är som sagt trad ett spel där spelledaren har kontroll över spelvärlden, och spelarna har kontroll över sina rollpersoner. Så det som du hänvisar till som "trad" vs "neotrad" är alltså något annat, dvs ytterligare någonslags subgrupp till trad. Typ "bredtrad" eller kanske snarare antiktrad (för att stå mot neotrad). Hade jag haft något intresse av uppdelningen hade jag själv föredragit oldschooltrad, men det hade nog bara ställt till med allmän förvirring i kombination med OSR och OSG.

krank

Rymdhamster said:
För mig är som sagt trad ett spel där spelledaren har kontroll över spelvärlden, och spelarna har kontroll över sina rollpersoner. Så det som du hänvisar till som "trad" vs "neotrad" är alltså något annat, dvs ytterligare någonslags subgrupp till trad.
Ja, precis. Ungefär som att powermetal är en undergrupp till hårdrock, eller improteater är en undergrupp till teater. Ibland vill man skilja teater från film. Då är undergruppen "improteater" inte så användbar. Ibland diskuterar man inom enbart teater. Då kan det vara praktiskt att ha en term för improteater kontra manusbaserad teater. Till exempel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Men håll det till undergruppsdiskussioner då :gremlaugh:

Att prata om trad och sen kommer någon in och påpekar att det där är faktiskt inte trad utan neotrad, när det "in fact" är just "trad" är ju som att komma in i en diskussion om film och säga "det där är faktiskt inte en film, det är en komedi".

Humoristiskt i och för sig =)

krank

Rymdhamster said:
Att prata om trad och sen kommer någon in och påpekar att det där är faktiskt inte trad utan neotrad
Var och när gör någon det?

Min upplevelse är snarare att "Z är neotrad" handlar just om att specificera vilken sorts trad det är.

Det här är ju till exempel en tråd om trad. Därför kan det här vara relevant att diskutera olika sorters trad. Till exempel kan man då dela in i "neotrad" eller "äldre trad". Samma spel kan samtidigt ha flera etiketter/kategorier: Trad, neotrad, fantasy, svenskt, europeiskt...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
På sidan fyra.

*Rymdhamster duckar för tärningarna Krank kastar på honom medan han förklarar för hamstern att alla inte har samma inläggsantal per sida*

Nå, det var visst ingen som påstod det.

*muttrar*

Jäkla Krank att ifrågasätta mina åsikter så jag måste gå tillbaka och läsa på och inse att jag har fel...

:gremwink:

Edit: Men jag tvekar fortfarande angående att acceptera att Noir som trad om spelarna kan använda sina poäng för att förändra spelvärlden. Då låter det möjligen som en sån där hybrid.

Möller

Hubert Hortlax
Rymdhamster said:
Edit: Men jag tvekar fortfarande angående att acceptera att Noir som trad om spelarna kan använda sina poäng för att förändra spelvärlden. Då låter det möjligen som en sån där hybrid.
Så du övervägde att Noir, med en kvadriljon sidor regler, färdigdefinierad fantasyvärld och en spelledare som sätter en premiss och har ett ansvar för berättelsen hade mer gemensamt med A Taste for Murder, som har inget av det där, än med Eon, som har allt det där? :gremwink:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Huh? När har jag sagt det? Allt jag säger är att det inte är ett tradspel.

Eller rättare sagt, det säger jag inte heller =) Jag säger att enligt mig, baserat på din beskrivning, så låter det inte som ett tradspel =)

Så, rätt ska vara rätt!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Förmodligen ligger det något i det. Så som vi spelar Mörka Hål/Swords & Wizardry skulle nog en traditionalist tycka att vi gör fel, medan en indiefantast hade tyckt att det är rätt hemtamt.

Men system matters. Så spel som lämpar sig för den traditionella spelstilen blir "tradspel" och spel som lämpar sig för indiestilen blir "indiespel". Och så är vi tillbaka där vi började igen.

:)

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Re: Fiktionsleks tankar om "traditionella spel"

Arvidos MC said:
För det första till det tredje håller jag med dig.

Och jag tycker det är grymt att du tar upp perspektivet att regler är till för att försvåra berättande snarare än att förenkla, och det är något jag skulle vilja att vi diskuterade mer här på forumet. (Jag börjar genast!)

Men, när jag läser din slutkläm får jag också intrycket av att du här gör en skiljelinje mellan traditionell spelledar/spelar-roll och andra traditioner, som kanske håller liv i dikotomin indie-trad mer än något annat. Sedan läser jag den en gång till och tänker att det kanske du inte gör ändå - Så, jag är inte helt säker, men jag är övertygad om att intressanta saker kommer dyka upp i en dialog om det. Hur som helst, så här tänker jag, stoppa mig om jag tänker utifrån andra begrepp än de du har i tankarna.

Vi använder alla en försvåring av vårt berättande, eftersom vi alla är rollspelare, alltså lekare av lekar och spelare av spel. Alla rollspel (och andra spel och lekar för den delen) består av en struktur och ett ramverk av regler och förväntningar som vårat fria berättande ska inordnas i så att vi kan förtjusas åt vad detta leder till.

I Drakar och Demoner så kan en spelare inte bara säga "Min rollperson dödar honom!", utan man kontrollerar med tärningar attack, parad och skada för att hitta till ett narrativ.
I Lady Blackbird så kan en spelare inte bara skriva till de taggar hon vill till sin rollperson, utan hon måste först rollgestalta något enligt sina Keys, anteckna erfarenhetspoäng och sedan växla in erfarenhetspoäng till en ny tag.
I Dogs in the Vineyard kan spelledaren inte bara säga "I den här byn så har alla sex med sina syskon!", utan börjar med att hitta på en stolthet som sedan lett till en synd som leder till en orättvisa som slutar i den by hundarna rider in i. Och så vidare.

Men även om den här konceptualiseringen är bra och ball för att göra intressanta spel så har det inte varit den som varit den traditionella ledstjärnan för design av rollspelssystem. Säkert finns det de som har tänkt just så här som spelare och speldesigners, men som du själv pekar ut så har det funnits en massa andra blandade tankar och idéer om vad rollspelssystem ska vara till för uttryckt i speltext och bland spelare, t. ex att det ska vara enkelt, att det ska vara realistiskt, att det ska vara rättvist och balanserat, att det ska hindra spelarna från att förstöra spelet.
Alltså, regler har ju en massa funktioner, och alla är inte uteslutande. Det finns ingen motsättning i att en uppsättning regler strukturerar och löser oenigheter (som ju Marco Behrmann tar upp och som man kan se i citatet nedan) och i en mening underlättar berättande, medan den huvudsakliga funktionen är försvårande.

Och jag vidhåller att den försvårande funktionen är ledstjärnan i BRP-traditionen och många andra spel, för huvudpoängen med reglerna är att göra det möjligt att berätta på spelvärldens villkor. Detta är en försvårande funktion: Man ska inte bara gå i land med en spännande kollektiv berättelse, utan man ska göra det trots att man medvetet underkastar berättandet en lång rad sannolikheter med sitt yttersta ursprung i spelvärlden, silad genom regelverket. Kolla in det här citatet, som ligger till grund för hela den svenska BRP-traditionen:

Steve Perrin m.fl. [I said:
Worlds of Wonder[/I] (1982, s. 2)]The actual game rules are important only when there is some question of success or failure, for the rules are the agreed-upon ’reality’ which makes the game world understandable. The rules represent the common experience of the player-characters as well, and provide ways of determining the likelihood of success or failure before a situation is actually met. The rules also are the court of appeal: whenever there is a conflict between what the player-characters wish to do and what their game-world seems to let them do, then the rules are used to settle the dispute.
De två andra spel du tar upp har sina rötter i en annan tradition, där en ofta återkommande paroll är ungefär »varje tärningsslag för berättelsen vidare«. För mig, som alltså gillar att utmanas av spelvärldens villkor, är detta inte något positivt. Berättelsen kommer gå vidare egentligen vad jag än gör och oavsett vilka sannolikheter mina val resulterar i. Tärningsslagen handlar mest om vem som får avgöra hur berättelsen fortsätter. Sen kan de här spelen utmana på andra plan, visst, men i de exempel du tar upp tror jag, tvärtemot BRP-exemplet ovan, inte att den försvårande funktionen är dominerande.

Nu vill jag göra en liten avstickare och prata om schack. Man hör aldrig nån som säger »jag läste schack-reglerna, men fan vilket uselt spel -- reglerna talar ju inte om *hur* man spelar, bara hur pjäserna går«. Snarare hör man ofta folk säga »jag är usel på schack -- kan vi inte spela något annat?« Du kan också lätt hitta folk som säger »schack är ett fantastiskt spel, men jag är usel på att spela det«. När det gäller BRP och liknande spel är det däremot varianter av det första citatet man hör ff.a. från story nowspelare. Varför då?

Min teori är att BRP och liknande spel bygger på utmaningar som många story nowspelare inte riktigt klarar av att hantera. De känner sig bakbundna av spelvärldens interna logik och konfysa inför den sociala paradox som maktfördelningen mellan spelare och spelledare innebär. Deras forum är ju fulla av bekännelser om detta, och man ser det i teorisnuttar som t.ex. »the impossible thing before breakfast«. Detta är naturligtvis helt ok, precis som alla inte behöver vara stjärnor på schack (jag är själv inget vidare). Rollspelshobbyn som helhet bärs emellertid upp av en stor majoritet spelare som klarar av och kanske också föredrar dessa utmaningar framför spel där berättelsen s.a.s. är garanterad. Detta förhållande har alltså ingenting att göra med spelens kvalitet, och skillnaderna mellan traditionerna kan inte beskrivas i termer av evolution.

Ett av dina exempel är ju en utveckling av TSOYs keys. Personligen har jag alltid tyckt att det är en tråkig mekanism utan finess, åtminstone i sitt grundutförande. I princip är den motsvarigheten till att ringa till spelledaren och säga »du, jag vill att det är med en fet kärleksscen efter slutstriden, och där vill jag svika min älskade«. Och så händer typ det när man spelar också. Det är en mekanism som nästan garanterar att man får den berättelse man vill ha -- d.v.s. en underlättande regel -- men för mig är den tråkig, just därför (jfr. f.ö. Czeges princip).

Mot bakgrund av det ovanstående är det frustrerande att om och om igen läsa om hur story nowspelare lirar »dirty hippie games« och är coola festfixare, medan spelare av »traditionella spel« föredrar att sitta vid spelledarens fötter och lyssna på en trygg berättelse. Om det finns en irriterad underton i ett par av mina inlägg om det här ämnet (vilka för övrigt kan räknas på en hands fingrar) är det just därför. Det har ingenting med personerna som deltar i diskussionen att göra, och jag gör inga anspråk på att säga något universellt giltigt om kvalitén på story nowspel (som jag i många fall dessutom tycker är suveränt bra).

För att sammanfatta och för att sätta punkt för mitt deltagande i den här debatten -- jag är säkert inte ensam om att hoppas det ska bli för all framtid -- vill jag citera en annan forumit:

Svarte Faraonen said:
»[T]rad« och »indie« är en uppdelning som är till för att en riktning inom speldesign ska framstå som särskilt revolutionär, men som inte egentligen kan användas för att säga något om hur ett spel funkar.
Hälsar

Christian

Sodivra

Champion
Re: Fiktionsleks tankar om "traditionella spel"

Fiktionslek said:
Och jag vidhåller att den försvårande funktionen är ledstjärnan i BRP-traditionen och många andra spel, för huvudpoängen med reglerna är att göra det möjligt att berätta på spelvärldens villkor. Detta är en försvårande funktion: Man ska inte bara gå i land med en spännande kollektiv berättelse, utan man ska göra det trots att man medvetet underkastar berättandet en lång rad sannolikheter med sitt yttersta ursprung i spelvärlden, silad genom regelverket.
Okej, i det här stycket förstår jag mer specifikt vad du menar.

Fiktionslek said:
Min teori är att BRP och liknande spel bygger på utmaningar som många story nowspelare inte riktigt klarar av att hantera. De känner sig bakbundna av spelvärldens interna logik och konfysa inför den sociala paradox som maktfördelningen mellan spelare och spelledare innebär. Deras forum är ju fulla av bekännelser om detta, och man ser det i teorisnuttar som t.ex. »the impossible thing before breakfast«. Detta är naturligtvis helt ok, precis som alla inte behöver vara stjärnor på schack (jag är själv inget vidare).
Det är väl helt okej. Men det känns ändå provocerande att höra att man inte riktigt klarar av eller fattar grejen, vare sig det är sant eller inte.

Jag vet inte, kanske inte så coolt att uttala sig om andra sådär, även om du upplever att andra gjort det om dig.