Kudos till att du gör ett sammanfattande inlägg. Det är jätteskönt när trådskaparen gör det i en mastodonttråd.
Som sammanfattning man kanske kan säga såhär?
1. Ett spel som skrivits till största del utav en eller en liten grupp personer
2. Dessa personer ansvarar själva för tryckning och dylikt.
3. Spelet är ofta fokuserat på en sak. Typ Panty Explosion där man spelar japanska skolflickor.
4. De är mer fokuserade på drama (enligt vissa)
Är detta en någorlunda bra sammanfattning?
Om man tydliggör att det är
någon av dessa punkter som menas och inte alla. Därför skulle jag vilja slänga ihop punkt ett och två. Nu skulle jag vilja fiffulera kring dessa (tre) punkter.
1. Ett spel som skrivits till största del utav en eller en liten grupp personer
2. Dessa personer ansvarar själva för tryckning och dylikt.
Personligen är jag med i gruppen som tycker att indiespel egentligen borde betyda på vilket sätt det är utgivet. Fast det är egentligen inte helt riktigt, för som vissa så vist säger borde i princip alla rollspel i så fall vara indiespel. Därför tycker jag att man istället borde fokusera på
hur spelet har skapats. Om man betalar på något sätt för att någons verk ska ingå i rollspelet så är det inte indie. Det kan vara saker som konstnärer och deras bilder, skribenter till rollspelsmanus, upphovsmannen till idén eller för att få en licens till någon annans produkt.
Smaka på den definitionen. Tänk igenom några spel och se hur det funkar.
3. Spelet är ofta fokuserat på en sak. Typ Panty Explosion där man spelar japanska skolflickor.
Jag tycker att "fokuserade spel" är en knasig term. I tråden tar motståndare upp hur man kan (miss)tolka detta. Ska vi se vad en person skriver om indiespel?
hallojello? said:
När jag talar om indiespel så menar jag spel som uppmuntrar till utforskandet av teman genom att...
Det här är ett exempel på hur man kan definiera indie, men var sjutton kommer själva ordet in? Det blir mer att man har ett ord och sedan klistrar dit en definition. Det är som att säga "När jag talar om glurkfnurr så menar jag spel som...". Notera dock vad som står i det jag citerar ovan: "spel som uppmuntrar till utforskandet av
teman".
Jag tycker att man bör kalla Forge-inspirerade spel där man utforskar teman för just
temaspel (eller Forgespel om de faktiskt
kommer ifrån The Forge). Supergänget, Don't rest your head, InSpectres, Dogs in Vineyard, 3:16, My life with master - alla dessa har astydliga
teman som ska följas. Sedan kan man visserligen diskutera vad som ligger i ordet "tema".
Vad lägger du i ordet "tema" och varför?
/
Han som egentligen tycker att diskussionen handlar om att folk vill hitta en definition av något som inte är traditionella spel