Nekromanti Vad är inte hippt, men bra?

Sodivra

Champion
HJK said:
Fast du nämner (antar jag) några indiespel. Indie är inte så stort utan för Genesis vardagsrum.
Men de är hippa på rollspel.nu. Det är det den här tråden handlar om, ge lite motbalans till det som är inne här, fast på ett positivt sätt. (Utan att det blir vi mot dom på det där småsinta sättet som jag tycker det blir ibland)

Ram

Skev
Genesis said:
Det är svårt att säga att tabeller plötsligt skulle ha blivit hippt, ty än så länge tycker jag att det saknas något nytt, stort rollspel som baserat en stor del av sina framgångar på just tabeller.
In a Wicked fucking Age! Ta en titt på den här sidan och säg sedan att tabeller inte är hippt.
Jag tror att det huvudsakliga "tabeller är dåligt"-mantrat härrör från de tabeller som man slår i under spel typ skräcktabeller eller SRR:s skadetabeller eller möjligen den mängd tabeller som kan användas i t.ex. Eons karaktärsgenerering. Tabeller som man slår på en gång i förberedelsen av en hel session/äventyr/scenario har jag inte upplevts att de utsatts för samma "hat".

Mogger

Hipsteranka
Men innebär verkligen orakel i IAWA att alla tabeller är the shit? Jag tänker förhålla mig väldigt skeptisk till det ett bra tag. :gremsmile:

Jämför gärna karaktärsgenereringen i Eon med ett orakel. Det är ju inte ens äpplen och päron, det är typ apelsin och açaí, de är liksom inte lika någonstans.

Dessutom vägrar jag att klumpa ihop min träfftabell (hitta träfftabellen i Noir, Mouse Guard, Dogs in the Vineyard, IAWA eller Spirit of the Century om du kan, shit t.o.m Han säger det!) med något så hippt som MERPs skadetabeller! Träfftabeller är verkligen, verkligen ohippa, hur många minuspoäng du än ger mig. :gremsmile:

Men här är något annat ohippt som jag gillar. Kartor! The map is my friend!

Christoffer

It's all pig.
Eksem said:
Agreed. Jag hade en kunskapslucka där. Ska skaffa mig lite tabellspel och så om något av dem gör något vettigt eller om de är nedskalade Rolemaster.
Har bara koll på In a Wicked Age av de som Genesis nämner, och där används de som orakel, dvs situationsskapande. Och det är nästan lika hett och hippt som att säga att Joy Division var mycket bättre när de spelade sunkpunk och hette Warzaw. :gremsmile:

Sodivra

Champion
Måns said:
Är kartor ohippt? Nej, kartor är så vrålande inne att du inte har märkt det än. :gremwink: Bläck, D&D 4, Storming the Wizard's Tower och Afraid... Det var i Afraid där man pusslade ihop en karta över staden, va? Vad hände med det egentligen? (Eller var det ett riktigt tidigt In A Wicked Age...?)

Kartor är det nya, smoking hot.

Christoffer

It's all pig.
Måns said:
Var på väg att skriva om kartor också och hylla Peter Fenlon eller vad han heter, han som ritade massa tjusiga kartor för ICE. Men vafan, kartor är inte de vrålhippa? Geiger Counter? Giants? Bläck? Sorcerer & Sword inleder projektet av världsskapandet med att "vi behöver en karta". In a Wicked Age uppmanar till att vi skall ha kartor. Eller behöver vi göra en distinktion mellan färdiga kartor som kommer paketerade och utritade på ett rutnät och de som vi själva skapar tillsammans när vi spelar smutsiga hippa hippiespel?

Eksem

Champion
Ja, kartor var också ett utmärkt exempel.

Det spel jag håller på att skissa på nu kommer f.ö. ha kartor och en träfftabell. Men det är mest för att mina spelare vill ha sådant (de tycker DnD4 är sisådär, det är förstås lite häftigt med alla Powers, men vad spelar det för roll om man inte kan göra ett riktigt headshot?).

Christoffer

It's all pig.
Arvidos said:
Afraid där man pusslade ihop en karta över staden, va? Vad hände med det egentligen?
Oj, Afraid som i skräckdogs? Det hade jag helt missat att det grävt ner sig i kartträsket. Måste kolla upp det...

Krille

Super Moderator
Eksem said:
Är DnD4 särskilt tabelligt? Jag minns inte att jag slagit i en tabell en enda gång under ett års spelande.
Man behöver inte slå på tabeller för att använda tabeller. I grunden är en tabell inte till för slumpmässigt framslagande av ett resultat, utan för en uppställning för att lätt hitta data.

Och den grejen använder D&D nästan överallt: monsterstats, xp-utdelning, avancemang, upplistningar av feats och powers etc.

Eksem

Champion
Ahkej, jag trodde vi talade om tabeller som spelmekanik, alltså input-output-tabeller.

Ram

Skev
Krille said:
Eksem said:
Är DnD4 särskilt tabelligt? Jag minns inte att jag slagit i en tabell en enda gång under ett års spelande.
Man behöver inte slå på tabeller för att använda tabeller. I grunden är en tabell inte till för slumpmässigt framslagande av ett resultat, utan för en uppställning för att lätt hitta data.

Och den grejen använder D&D nästan överallt: monsterstats, xp-utdelning, avancemang, upplistningar av feats och powers etc.
Men återigen, är inte de hatade tabellerna dem man slår på...? Tabellen som layout-objekt undrar jag om det är det som tabellhatarna hatar. Eller?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Krille said:

Det här ter sig som en urvattning av termen. Jag tror nog att de tabeller folk talar om är något annat än rent organisatoriska verktyg.

Christoffer

It's all pig.
Rollspelsbelöningar. Alla verkar hata det. Men de är bra skit. Varför? Därför att rollspel är något vi gör i grupp, jag vill inte sitta och spela med Rolf för att han älskar att spela sin barbar på sitt eget jävla vis i sin egen jävla värld. Rollspelsbelöningar är ett sätt för en spelgrupp att kommunicera kring vad de tycker är ballt och inte. Det är ett sätt för mig att säga "yeah Rolf, jag diggade när du gjorde det här, mer sådant!" för är det något som jag ogillar är om vi sätter oss ner, spelar rollspel och alla spelar varsitt spel där ingen kommunicerar med någon. Rollspelsbelöningar är ett sätt att se till att denna kommunikation finns där oavsett om vi vill det eller ej. Och, som allt kan det ju göras dåligt (1000 xp till Axel som pluggar till skådis och grät vid spelbordet när ni hade ihjäl orkerna!!!) och bra (Yeah! Du offrade din arm sådär bara rakt av!!! Så jävla grymt! Här får du fanmail!!!!).

Genesis

Ni dés ni maître
HJK said:
Ja precis. Det är de där slumptabellerna jag menar.
Jag också. Slumptabeller är The Shit numera. Jag pekar på tidigare nämnda Maid RPG, In a Wicked Age och Fiasco* som är väldigt hippa. Okej att just träfftableller inte är så hippa. Men de suger ju, också.
* Och 3:16.

solvebring

Superhero
Aha där ser man. Själv tycker jag dock inte att de där max 3 sekunderna som uppmärksamheten stjäls spelar så stor roll. Men jag förstår ändå vad du syftar på.

Btw, låter som en cool spelare du jobbar på.

Ram

Skev
Bara av nyfikenhet, hur används tabellerna i Maid, Fiasco (och 3:16)?

Arfert

Facit
Poppe said:
Rollspelsbelöningar. Alla verkar hata det. Men de är bra skit. Varför? Därför att rollspel är något vi gör i grupp, jag vill inte sitta och spela med Rolf för att han älskar att spela sin barbar på sitt eget jävla vis i sin egen jävla värld. Rollspelsbelöningar är ett sätt för en spelgrupp att kommunicera kring vad de tycker är ballt och inte. Det är ett sätt för mig att säga "yeah Rolf, jag diggade när du gjorde det här, mer sådant!" för är det något som jag ogillar är om vi sätter oss ner, spelar rollspel och alla spelar varsitt spel där ingen kommunicerar med någon. Rollspelsbelöningar är ett sätt att se till att denna kommunikation finns där oavsett om vi vill det eller ej. Och, som allt kan det ju göras dåligt (1000 xp till Axel som pluggar till skådis och grät vid spelbordet när ni hade ihjäl orkerna!!!) och bra (Yeah! Du offrade din arm sådär bara rakt av!!! Så jävla grymt! Här får du fanmail!!!!).
Har också uppfattat att sånt (och "pudelregler" som Krille brukar säga, som verkar vara nåt liknade, om jag hajat rätt) är ohippt. I Saga finns bland annat enkla regler som säger att om man beskriver på ett coolt sätt hur man till exempel anfaller en fiende så får man plus på slaget, medan om man bara envisas med att enbart säga "jag hugger" får man minus efter ett tag. Det har jag uppfattat som att folk i diskussioner ansett ohippt. Plus att man kan få mer erfarenhetspoäng för att man rollspelat bra. Ohippt.

Krille

Super Moderator
Arfert said:
Har också uppfattat att sånt (och "pudelregler" som Krille brukar säga, som verkar vara nåt liknade, om jag hajat rätt) är ohippt.
Det är mest Rising som brukar säga det. Jag bara apar efter honom.

Principen är att "pudelpoäng" beror på en domare som bedömer efter smak, precis som på en pudelutställning. Det vill säga, man belönas för att tillfredsställa domarens smak snarare än att göra något bra.

Arfert said:
Plus att man kan få mer erfarenhetspoäng för att man rollspelat bra.
Jag vet inte det, jag. Jag tycker mest låter som att man får erfarenhetspoäng för att ordbajsa. Det tillfredsställer säkert din smak, men jag vill ha lite flyt så jag är mycket mer förlåtande för "jag hugger". Pudel.