Ymir
Liten kantbaron
Jag har nyligen börjat spela mahjong med nördar, det vill säga, folk som åker på turneringar på Gothcon etc, och det har varit uppenbart att kvinnor är väldigt väl representerade bland folk som spelar mahjong - på turneringen vi hade nyss med 40 pers blev en tjej rentav bäst i Sverige på mahjong. Givetvis är det så, som ofta observerat, att en nördhobby där tjejer redan finns representerade tenderar att få sänkt tröskel för andra tjejer att ansluta sig, så att det blir en kedjeffekt som leder till bättre könsfördelning. Men varför har vissa nördhobbys lyckats så mycket bättre med detta än andra? Varför finns det så mycket kvinnor som sysslar med mahjong, cosplay, fan fiction eller lajv, medan kvinnliga figurspelare eller rollspelsmakare är i princip icke-existerande? Har figurspelare en unikt misogyn attityd, eller vad är grejen? Är fokuset på krig i figurspel avtändande för kvinnor? (Det låter som en sunkig teori, jag vet, men förlåt mig, jag greppar bara efter halmstrån här): Min fråga till er mer eller mindre kloka forumiter är helt sonika: om vi i möjligaste mån -räknar bort- "kedjeeffekten", eftersom den ändå måste ta sin början någonstans i att en eller ett par tjejer ansluter sig till en tidigare fullkomligt manlig hobby, vad beror det på att kvinnliga nördar är mycket bättre representerade inom vissa nördhobbys än andra? (Känn er även fria att spekulera om varför dessa hobbys var så extremt mansdominerade till att börja med, om ni vill, även om det inte är riktigt det jag gått och grubblat på).
Jag förstår om hela min frågeställning kan tyckas naiv och oanalytisk, det är bara att jag känner mig osedvanligt tom på teoretiskt underlag här, och gärna skulle höra andra människors perspektiv på saken. Jag förstår även att detta säkert diskuterats intensivt på lajvforum eller liknande, och att vi givetvis snuddat vid ämnet många gånger tidigare på wrnu. Men jag vill fortfarande gärna höra era tankar.
Jag förstår om hela min frågeställning kan tyckas naiv och oanalytisk, det är bara att jag känner mig osedvanligt tom på teoretiskt underlag här, och gärna skulle höra andra människors perspektiv på saken. Jag förstår även att detta säkert diskuterats intensivt på lajvforum eller liknande, och att vi givetvis snuddat vid ämnet många gånger tidigare på wrnu. Men jag vill fortfarande gärna höra era tankar.