Hrm... tänk Tid... alla illustratörer jobbar i olika takt och för min del skulle det vara sorgligt om en bild ,som det tagit mig tre timmar att göra, bara belönas med 70 riksdaler i lön.
Inte för att jag klagar om jag får in pengar från det enda jag i dagsläget kan prestera.
Så för min del om vi vänder på det:
- Att göra en bild kräver tid
- En bild kräver en viss mängd material
- Bakgrundsarbete (om vi nu försöker prestera en korrekt sabel i handen på X etc, vissa av oss måste titta på ett verkligt föremål (bild eller dylikt), andra klarar sig med huvudet (inte jag))
Det är grunden för att börja tänka betalningen kontra illustrationer. Sedan måste vi tänka:
- Påslag (om vi lever på saken så måste vi ta med skatt och annat bös)
Så den där teckningen som den glade amatören (ojo, det finns grymt mycket folk som är suveräna amatörer, inte tu tal om saken) slänger ihop och får ett par spänn för... skulle inte kosta samma sak hos det så kallade proffset.
Så måste vi tänka; Vilket ni alla varit inne på
- Efterfrågan. (vem har råd att köpa? Vem vill ha det?)
I slutändan har vi då inte tagit betalt för vårt namn (jmfr mångmiljontavlor från X konstnär), utan bara "det viktigaste".
Vill vi ha med det i summan så kan jag garantera att ingen Glad Rollspelsmakare i Svea Rike ger dig betalt för det.
Så istället för att binda ris för vår och andras rygg:
- Illustratörer, amatörer och proffs, ta betalt för de jobb ni gör.
Ok, det behöver inte röra sig om många kronor, om det så är en femma per bild så får folk upp ögonen för att smakar det så kostar det.
Inte för att jag vill vara elak, men om vi inte tar betalt så kommer illustratörer vara en utdöende ras inom rollspelskretsar. Visst finns lyckliga undantag (Bergting mfl.) men dessa vänder sig till en bredare marknad än Svedala.
Ni som nu inlägger veto på mitt sätt att resonera.
Ok, oavsett vad ni för jobb, gör det jobbet gratis, så får ni se hur kul det är.
Ok, vi behöver illustration i rollspelssverige, Ok, det är bra PR att göra ett par sådana... men sen då? Hur givande är det? Ni har ju redan noterat att rollspel är en produkt som inte ger pengar. Hur blir det i slutänden, ett par slavande entusiaster (Krille, Arfert mfl). Heck vi är ju redan där. Få om ens någon konstruktör tjänar pengar på det.
Så gott folk - Sluta gnälla om priser för böckerna och betala vad de verkligen kostar. Någonstans bakom den däringa boken sitter en entusiast med glödande idéer som i de flesta fall gör allt för Skojs skull. Får inte han/hon in pengar för det hela så kan han/hon inte göra fler produkter och skaffa fler illustratörer som hoppar in med bilder...
Ok, ursäkta urspårningen. Jag är väl lite trött på resonemangen hela tiden. Det och att jag själv inte har jobb så jag kan köpa alla roliga rollspel som kommit på sistonde... ja, jag frilansar också med illustrationer...
Ja, jag har gjort illustrationer gratis. Den enda omgång med illustrationer som jag fått betalt för inom rollspel är den omgång jag gjorde till Västmark.
Och då är vi tillbaka till ruta Ett. Ju fler som köper spelet, desto mer PR kan jag få. Men det trycktes inte i en stor upplaga - därav inte så många som ser mitt jobb... tillbaka till ruta Ett, få möjligheter att folk ser vad jag gjort och eventuellt får idéen att anlita mig.
Så tillbaka till Huvudfrågan - Vad tar jag betalt för mina illustrationer?
Allt hänger på tiden jag lägger ner och Efterfrågan. Vid beställningen från Krille minns jag inte vad jag tog (var det 200/st ?) men i mellanåren här så har jag blivit betald allt från 150 - hör och häpna 250 för A5 tusch respektive blyerts. Färgbilder har jag inte lyckats sälja så många. Men återigen det hänger på vilken tid de tagit.
Datautskrifter i färg har jag tagit allt från 20 (A6) till 40 kronor för.
En målning (akryl) som jag inte kommer ihåg formatet sålde jag för 1200 spänn till min bror - en syskonförsäljning med nedsatt pris om man tänker på att jag arbetade med bilden in nästan två veckor.
Sedan noterar väl Arfert också att det hänger på upplagan som ska tryckas (hur kostnaden borde vara), orginal eller en datautskrift/fil?
Många saker att tänka på, men gör oss alla en tjänst, tänk igenom dem först innan du slänger iväg dina bilder till höger och vänster.
/Eva