Nekromanti Vad definierar OSR?

Mogger

Hipsteranka
Finns det något manifest, typiskt spel (tillgängligt online) eller liknande som förklarar Old School Roleplaying?

Vad är styrkan med OSR? Vad är det OSR gör som är lockande?

Eksem

Champion

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Eksem fick med de bästa länkarna, så jag nöjer mig med att komplettera med denna:

Are OSR-style play and Story Now play really antithetical?

Allt Zak S skriver där är klokt och vettigt. Många bekänner sig till OSR, men har sin egen definition av vad det är.

OSR är som ett stort paraply under vilket ett gäng spel och spelstilar ryms. De är alla ganska nära besläktade, men inte helt identiska.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
OSR brukar oftast stå för ”Old School Renaissance”, och Brendan som petat ihop söksidan OSR Search förklarar det såhär:

The OSR ("Old School Renaissance") is a label usually applied to an informal, disorganized group of table-top RPG players that are interested in the hobby as it was played in the 70s and 80s.

Jag tycker det är en rätt bra förklaring, för det är helt klart fråga om en våg eller rörelse, och man är med genom självidentifiering i princip.

När man pratar om att lira på ett old school-sätt så är det ofta (men inte alltid) synonymt med hur många spelade D&D under det tidiga 70-talet. Där är det Matt Finch’s Quick Primer for Old School Gaming som är standardverket.

Grejen är dock att alla spelade inte likadant på 70-talet heller, så det bör förväntas att det spretar inom OSR idag också.

Mogger

Hipsteranka
DeBracy said:
Jag är lite lur på att det är på grund av den diskussionen som Måns ställer sin fråga … Stämmer det, Måns? :gremsmile:
Din visdom är lika stor som ditt skägg! :gremsmile:

Eksem

Champion
Hm, två bra grejjer i den diskussionen som jag vill skriva under på:

1. Old School Gaming är INTE Trad Gaming.

2. Personerna är sekundära.

Mogger

Hipsteranka
Jag tycker att det här låter som det mest intressanta. Är det en god sammanfattning tycker ni?

The OSR is an attempt to experiment with the gaming possibilities of TSR-era rulesets and gaming tools with an eye toward possibilities that were left un- or under- explored at the time.
Jag gissar att precis som jag var det många här som inte spelade D&D under 70-80-talet, och när mitt spel började bli intressant var ni inne på 90-talet och allt högre krav på någon slags historisk realism. Jag har aldrig utforskat en dungeon eller samlat poäng för att levla så det här är helt nytt för mig.

Men citatet ovan är begripligt för mig, och intressant.

Botulf

Hero
Jag personligen har alltid tyckt mig förnimma ett samband med mellan spelande i OSR stil och Story Now såsom folk verkar beskriva det.

I exempelvis ett hexcrawl eller sandlåda behövs ingen färdig story i sig bara för att komma igång och spela. Story börjar beroende på vad rp väljer att gå och hur de väljer(eller inte kan välja) att interagera med sin omgivning.

"hmm de här byarna är obeskyddade och försvarslösa mot alla monster som lever här. Vi borde få dem att lita på oss och sedan bygga en borg så vi kan försvara dom? Fast vi behöver guld och resurser. Fråga på tavernan om de känner till några legender om skattgrotter och i vilken riktning? Kanske vi kan övertyga folket i byarna om fördelarna med vårt beskydd och få dom att vilja accpetera oss som deras feodalherrar? Låter som ett diplomatiskt-politiskt sidospår. Vi får helt enkelt besöka varje by inom 10 fjärdingsväg och bevisa vår duglighet. Ska vi försöka resonera med gnollstammen och hobgoblinstammen och sluta plundra de närliggande byarna med guld som vi hittar? Tills vi är starka nog att besegra dom. Kan vi vända dom mot varandra för att vinna tid? Det kör vi på!"

Allt detta skulle kunna teoretisk ha vara helt egna initiativ av spelare, och mer eller mindre helt och hållet improviserat från några numrerade hexagoner med korta stödord om platser, terräng om SLP/monster och inget SL ens kunnat räkna med. Utan får ständigt uppfinna världen och plotten(som måste till stor del definieras och drivas vidare av rp själva) efter hur rp väljer att interagera med den. Detta gäller i rollspel i allmänhet men skulle kunna vara mycket utpräglat i en välgjord kampanj i ett old school hexcrawl. Som också går att spela helt utan drivkrafter och med helt mer eller mindre annonyma rollpersoner som byts ut på löpande band. Men det kan också ge ett väldigt stort och fritt utrymme för att göra själva motsatsen. Där rollpersonerna är helt i rampljuset. Historien och deras mål är helt upp till dem själva och de formar sin egen historia lutar mycket tungt mot improvserat samspelande med SL.

Kombinera detta med att världen, vid spelets börjat, i sig inte är särskilt utbroderad än förutom ett stort landskap med några noteringar per hexagon om möjliga encounters, SLP´s eller situationer att interagera med. Och dessa måste hela tiden utökas och broderas ut under tidens gång ju mer som utforskas.

För mig skulle en sådan kampanj, med rätt spelare, i D&D(någon äldre version eller en simulacrum variant) vara grädden av "old school" rollspelande att genomföra framgångsrikt. Men som det låter när folk beskriver somliga indiespel (finns ju massor av varianter av stilar där emellan också precis som med OSR) så strävar de ibland efter liknande resultat.

Arfert

Facit
Jag anser inte att OSR behöver vara kopplat till TSR-regler. Det är ett sätt att spela, inte några speciella regler. Tunnels & Trolls från 75 skulle t.ex. vara en mycket bra grund för ett OSR-spel. (Det har börja dyka upp diverse OSR-spel som inte är oD&D). Så den där sammanfattningen är inte nån vidare.

Botulf

Hero
Arfert said:
Jag anser inte att OSR behöver vara kopplat till TSR-regler. Det är ett sätt att spela, inte några speciella regler. Tunnels & Trolls från 75 skulle t.ex. vara en mycket bra grund för ett OSR-spel. (Det har börja dyka upp diverse OSR-spel som inte är oD&D). Så den där sammanfattningen är inte nån vidare.
Som vi diskuterade tidigare, i annan tråd, skulle jag säga att det är flera olika sätt att göra "old school". Ett spel som endast baserat på säg orginal D&D utan några större spelfilosofiska pekpinnar omkring hur det ska spelas är OSR("ta spelet och spela hur du vill"). Men ett spel som inte alls använder den typen av regler men designat för att ge en liknande upplevelse, lägg även till lite passande estetik, och även ger råd och tipps och en vision hur det ska gå till för att uppnå detta me råd eller förklaringar, är också OSR.
Eller för den delen Fourthcore som är ett sätt att försöka spela och skriva dungeons på ett old school sätt och implementera i D&D4e. Det är också ett sorts yttrande av OSR som i.a.f jag ser det.

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
Jag anser inte att OSR behöver vara kopplat till TSR-regler. Det är ett sätt att spela, inte några speciella regler.
Ah, fast det stod:

"...TSR-era rulesets and gaming tools..."

Sodivra

Champion
Schtajner said:
Jag personligen har alltid tyckt mig förnimma ett samband med mellan spelande i OSR stil och Story Now såsom folk verkar beskriva det.

I exempelvis ett hexcrawl eller sandlåda behövs ingen färdig story i sig bara för att komma igång och spela. Story börjar beroende på vad rp väljer att gå och hur de väljer(eller inte kan välja) att interagera med sin omgivning.

"hmm de här byarna är obeskyddade och försvarslösa mot alla monster som lever här. Vi borde få dem att lita på oss och sedan bygga en borg så vi kan försvara dom? Fast vi behöver guld och resurser. Fråga på tavernan om de känner till några legender om skattgrotter och i vilken riktning? Kanske vi kan övertyga folket i byarna om fördelarna med vårt beskydd och få dom att vilja accpetera oss som deras feodalherrar? Låter som ett diplomatiskt-politiskt sidospår. Vi får helt enkelt besöka varje by inom 10 fjärdingsväg och bevisa vår duglighet. Ska vi försöka resonera med gnollstammen och hobgoblinstammen och sluta plundra de närliggande byarna med guld som vi hittar? Tills vi är starka nog att besegra dom. Kan vi vända dom mot varandra för att vinna tid? Det kör vi på!"

Allt detta kunna ha varit helt egna initiativ av spelare och mer eller mindre helt och hållet improviserat från några numrerade hexagoner med korta stödord om platser, terräng om SLP/monster och inget SL ens kunnat räkna med. Utan får ständigt uppfinna världen och plotten(som måste till stor del definieras och drivas vidare av rp själva) efter hur rp väljer att interagera med den. Detta gäller i rollspel i allmänhet men skulle kunna vara mycket utpräglat i en välgjord kampanj i ett old school hexcrawl. Som också går att spela helt utan drivkrafter och med helt mer eller mindre annonyma rollpersoner som byts ut på löpande band. Men det kan också ge ett väldigt stort och fritt utrymme för att göra själva motsatsen. Där rollpersonerna är helt i rampljuset. Historien och deras mål är helt upp till dem själva och de formar sin egen historia lutar mycket tungt mot improvserat samspelande med SL.

Kombinera detta med att världen, vid spelets börjat, i sig inte är särskilt utbroderad än förutom ett stort landskap med några noteringar per hexagon om möjliga encounters, SLP´s eller situationer att interagera med. Och dessa måste hela tiden utökas och broderas ut under tidens gång ju mer som utforskas.

För mig skulle en sådan kampanj, med rätt spelare, i D&D(någon äldre version eller en simulacrum variant) vara grädden av "old school" rollspelande att genomföra framgångsrikt. Men som det låter när folk beskriver somliga indiespel(finns ju massor av varianter av stilar där emellan också precis som med OSR) strävar de ibland efter liknande resultat.
Sweeeeeet

Botulf

Hero
Måns said:
Arfert said:
Jag anser inte att OSR behöver vara kopplat till TSR-regler. Det är ett sätt att spela, inte några speciella regler.
Ah, fast det stod:

"...TSR-era rulesets and gaming tools..."
Jo. Fast man kan också se det hela, sett till det här med stil VS regler, är att stilen präglades i hobbyns vagga just utav de regler som fanns. Men man kan försöka återskapa en typ av spelstil man själv finner tilltalande, utan reglerna, som kan påminna om de olika sätt folk spelade förr i tiden i hobbyns gryning. Så de är sammanlänkade på så vis, men inte heller helt bundna därav.

Jag tror alla dessa spörsmål om OSR och dess definitioner enklast kan lösas genom att folk inser helt enkelt att det inte finns någon objektiv fast definition för det aldrig fanns någon sådan från början. Den enes spelbord 1979 var kanske mer liknande något indie improspel. Andras innehöll massor av fokus på taktisk strid med miniatyrer, rita golvplaner och massor av bläddrande i böcker efter specialregler för stångvapen eller om en stridsklubba gör lättare träffar en motsåndare klädd i ringbrynja.

Rickard

Urverk speldesign
Schtajner said:
Som vi diskuterade tidigare, i annan tråd, skulle jag säga att det är flera olika sätt att göra "old school". Ett spel som endast baserat på säg orginal D&D utan några större spelfilosofiska pekpinnar omkring hur det ska spelas är OSR("ta spelet och spela hur du vill"). Men ett spel som inte alls använder den typen av regler men designat för att ge en liknande upplevelse, lägg även till lite passande estetik, och även ger råd och tipps och en vision hur det ska gå till för att uppnå detta me råd eller förklaringar, är också OSR.
Här är en sak som jag har tänkt på. Matthew J. Finchs A Quick Primer For Old School Gaming kom till av två orsaker. Det första var att han inte skrev konventionerna i spelet, så att folk inte fattade hur man skulle spela det. Det andra är att hans regler inte på något sätt får fram den spelstil som han eftersträvar.

Hade hans regler varit bättre anpassade för OSR-spelandet, än att ha traditionella "attribut, färdigheter och förmågor" så hade hans tips inte behövts.

/Han som tycker OSR-folket snöar in för mycket på att det ska vara traditionella regeluppsättningar

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Han said:
Här är en sak som jag har tänkt på. Matthew J. Finchs A Quick Primer For Old School Gaming kom till av två orsaker. Det första var att han inte skrev konventionerna i spelet, så att folk inte fattade hur man skulle spela det. Det andra är att hans regler inte på något sätt får fram den spelstil som han eftersträvar.

Hade hans regler varit bättre anpassade för OSR-spelandet, än att ha traditionella "attribut, färdigheter och förmågor" så hade hans tips inte behövts.
Jag vill gärna höra vad du ett mer passande system skulle se ut i din mening. Kan man få önska sig en ny tråd om ämnet?

Eksem

Champion
Hans regler har inte traditionella färdigheter, och lämpar sig mycket väl för den spelstil han förordar i sin primer. Däremot fungerar de sämre om du INTE spelar på det sätt de är skrivna för. Rulings not rules är svårt att sätta i systemet, eftersom poängen är att det ligger utanför.

Med det sagt kan nya spel med nya lösningar, som F!, göra jobbet precis lika bra.

Mogger

Hipsteranka
Schtajner said:
Jo. Fast man kan också se det hela, sett till det här med stil VS regler, är att stilen präglades i hobbyns vagga just utav de regler som fanns. Men man kan försöka återskapa en typ av spelstil man själv finner tilltalande, utan reglerna, som kan påminna om de olika sätt folk spelade förr i tiden i hobbyns gryning. Så de är sammanlänkade på så vis, men inte heller helt bundna därav.
Ja, det är så jag tolkar det citat jag gav tidigare. :gremsmile:

Schtajner said:
Jag tror alla dessa spörsmål om OSR och dess definitioner enklast kan lösas genom att folk inser helt enkelt att det inte finns någon objektiv fast definition för det aldrig fanns någon sådan från början. Den enes spelbord 1979 var kanske mer liknande något indie improspel. Andras innehöll massor av fokus på taktisk strid med miniatyrer, rita golvplaner och massor av bläddrande i böcker efter specialregler för stångvapen eller om en stridsklubba gör lättare träffar en motsåndare klädd i ringbrynja.
Det stod ju klart redan efter Eksems utmärkta svar. :gremsmile:

Jag är lite osäker på vad du vill säga?

Botulf

Hero
Önskar faktiskt A Quick Primer For Old School aldrig hade kommit till.