Nekromanti Vad engagerar?

Krille

Super Moderator
Nu missar du poängen. Det är fortfarande inte i boken jag vill ha stämningen, utan runt spelbordet på söndag kl 16.

Sen tror jag att den som säger att en bild säger mer än 1000 ord inte är poet. För titta bara på Kiplings knappt 200 ord, och försök säga det med en bild.

Ram

Skev
Nope, det är du som missar poängen. Rita eller finn fyra bilder som fångar andemeningen i Kipplings dikt och visa den för spelarna. Några sekunder räcker. Sedan är ni på samma sida, i samma stämning. Det är det mest effektiva sättet att förmedla en stäming som finns. Observera förmedla och stämning.

Rickard

Urverk speldesign
Ram said:
Han said:
Fast är inte det att göra sig en otjänst? Bilder kan inte med lätthet förmedlas i rollspel.
Ehm, varför inte? Hur menar du?
Kan vara jag, men jag tycker inte att det har en särskilt bra effekt att visa bilder under spelets gång. "Va, har ni tappat stämningen? Låt mig visa de här bilderna igen". :gremsmile: Nä, men allvarligt talat. Att drömma sig bort i hur häftig stämning som bilderna förmedlar är likadant för mig som att läsa bakgrundsmaterial och drömma sig bort i världen. Jag som spelledare vill ha något att förmedla till spelarna och det får jag inte om jag drömmer mig bort då det endast är bilder i mitt huvud.

Ett exempel som jag drar mig till minnes vad gäller uppgivenheten över bilder, var när jag läste Gemini och undrade hur sjutton jag skulle beskriva klädmodet. Det är läder med en massa tåtar överallt och svart ... oftast bara svart. Jag såg inte direkt något mönster. Ett annat exempel var när jag bläddrade igenom Coriolisboken så var det en aphäftig stridsscen där någon skjuter mot försvarskanoner i taket (har jag för mig). Jag tänkte "häftig scen, men aldrig att jag kommer att kunna förmedla den känslan om vi spelar".

Bilder i rollspel är för mig ungefär som "Hej! Jag skulle vilja ha hjälp med att baka en sockerkaka" och så kommer bilden och visar hur sockerkakan ser ut. Jag vet hur en sockerkaka ser ut, men jag vill veta hur jag ska göra sockerkakan. Jag hade mycket hellre sett bilder som hjälper spelledaren med att förmedla känslor, komma på händelser eller skapa stämningsfyllda situationer.

/Han som tycker att det är lite roligt att han tidigare idag (igår) skrev ett inlägg i denna tråd om att man kan spela rollspel som andra medier visar upp, bara man tillämpar andra tekniker för att få samma känsla

Genesis

Ni dés ni maître
Jag vill verkligen svara på den här tråden, men jag har jättesvårt för det. Det är som att fråga "vad gör en bra film?". Det finns massor av olika saker som kan få mig engagerad i rollspel. Här är några:

* Engagerade medspelare
* När ståryn verkligen klickar och man får till en sådan där "det var SÅ det låg till hela tiden!" utan att någon har förberett det, alltså utmaningen att väva en berättelse i realtid (kreativa utmaningar av typen "beskriv hur du besegrar snubben med hjälp av din växtmagi" räknas inte)
* Känslointensiva scener och situationer
* Humor
* Svåra val, antingen för rollpersonen eller bara för mig som spelare (taktiska val räknas inte)
* Inlevelsefulla beskrivningar
* När någon tar en idé jag lagt fram och bygger vidare på den till något jag aldrig hade tänkt på
* Ninjor
* När systemet gör något häftigt som får mig att spela på ett sätt jag inte hade gjort annars (order från kackerlackan i The Shab al-Hiri Roach, till exempel)
* När spotlighten är på mig och alla lutar sig framåt för att höra vad just jag har att säga
* När spelet träder över gränsen från att påverka min rollperson till att påverka mig som spelare (djupimmersionism räknas inte)
* När jag ger någon annan en chans att vara i spotlighten och personen lyser upp och tar för sig av uppmärksamheten
* När jag har designat en regel själv och jag får se den fungera klockrent i faktiskt spel

Finns säkert fler saker, men jag orkar inte skriva mer nu. Bra tråd. Tusen bullar till dig, Ram!

Rickard

Urverk speldesign
* När ståryn verkligen klickar och man får till en sådan där "det var SÅ det låg till hela tiden!" utan att någon har förberett det, alltså utmaningen att väva en berättelse i realtid...
Ja, det är ascoolt. Jag har endast fått den känslan kanske 2-3 gånger senaste två åren, men det känns som om det endast blir detta när hela gruppen är synkad och tillsammans utmejslar ett mål i historien och lyckas binda ihop alla lösa trådar till just det slutmålet. Fast jag undrar vad det är egentligen som lägger upp just detta, för något speciellt måste det vara annars skulle vi finna oss i awesome-stämningar varenda spelmöte.

Det jag funderar på: hur designar man ett rollspel som strävar efter dessa stunder?

/Han som tror att det beror på strukturen över hur man spelar

Ram

Skev
Han said:
Att drömma sig bort i hur häftig stämning som bilderna förmedlar är likadant för mig som att läsa bakgrundsmaterial och drömma sig bort i världen. Jag som spelledare vill ha något att förmedla till spelarna och det får jag inte om jag drömmer mig bort då det endast är bilder i mitt huvud.
Hur skall jag förklara det här... Det jag menar med det hela är att bilder har två roller att spela. Den första är att ge alla betraktare översiktlig samsyn. Arkitektur, klädtilar, antydan om kultur etc. Andra bilder syftar till att förmedla en känsla. Förtvivlan, glädje etc.

Några exempel (Jah hittar inga bra!):
Sorg
Upplopp

Wow, earth hour. Får leta vidare senare. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Ram said:
Hur skall jag förklara det här... Det jag menar med det hela är att bilder har två roller att spela.
Ok, jag får be om ursäkt för att jag endast kört mitt spår och inte försökt sätta mig in i hur du tänker.

Den första är att ge alla betraktare översiktlig samsyn. Arkitektur, klädtilar, antydan om kultur etc.
Om vi kombinerar det med vad jag försöker få fram så skulle det vara bra att spelarna redan har en planterad bild i huvudet om hur någonting ser ut, så att jag kan skörda det genom att säga "tjottafräs" istället för "de färggranna blomknopparna på toppen av de konformiga taken" för att beskriva ryska/turkiska byggnader. Då håller jag med om att bilder är vettiga.

Var det något sådant som du tänkte dig?

Andra bilder syftar till att förmedla en känsla. Förtvivlan, glädje etc.
Jag tror att jag förstår vad du menar. Jag har själv börjat inrikta mig väldigt mycket på suggestion för att få andra spelledare (eller spelare) att komma in i vissa tankebanor. Jag har testat detta på mig själv. Att beskriva ett landskap utifrån en dyster person ger en helt annan beskrivning än att beskriva ett landskap utifrån en kär person. Därför bannar jag mig lite nu för att jag inte tänkte att bilder kan fungera som en stilställare för att komma in i rätt tankebanor. Att använda sig av Coriolisbilden som jag beskrev förut kanske kan få en att börja tänka "Det är action" och formar därför sin subjektiva uppfattning om hur saker och ting borde gå tillväga. Bilden har med andra ord ingenting med berättarstil att göra, utan spelstil.

Jag har varit väldigt fokuserad på att allting i rollspel (från värld och regler till bilder och äventyr) ska ge en hjälp till berättarstilen.

/Han som nu på kort tid fått ännu en insikt av Ram

Mogger

Hipsteranka
Karaktären!

En grej till. Jag älskar att skapa karaktärer. Jag investerar gärna både tid och kreativitet på att få min karaktär helt rätt. Vad som är helt rätt beror helt på vilket spel o.s.v. men jag lägger ner mycket tid på det här. Jag engagerar mig alltså i min karaktär och väldigt förväntansfull över vilka coola saker hon ska få vara med om.

Basenanji

Postd20modernist
Mysterier

Bra fråga!

Mysterier engagerar mig mest. Och skräck. Jag gillar att skrämma up mig själv hö-hö.

Jag kan stå ut med dåliga regler, kassa karaktärer, konstig stämning om det bara levereras lite spänning och oförutsägbarhet. Och att man utmanas av den.

Och jag blir många gånger förvånad över hur lite energi spelledare och regelskapare lägger ned på att fnula ut sjyssta mysterier och gripande utmaningar, för att istället luta sig mot snygga regelmekanismer och en märklig miljö.

Jaha? tänker jag och blir frustrerad när jag märker att jag som spelare måste skapa de där mysterierna.

/Basenanji, girls rollspelare just want to have fun

gizmo

temporary sunshine
krank said:
* Att få tillfälle att spela ut min karaktärs person. Alltså, djupimmersionism - att verkligen kunna sjunka in i karaktären och vara glad och ledsen och ha ångest och vara kåt tillsammans med den. Det den känner, känner jag. Det är fantastiskt. Tyvärr händer det alltmer sällan...

„Det är fantastiskt“ – Krank, nu har du väckt alla möjliga bilder av stor lidande eller stor glädje eller lättnad, eller...

Av allt som har sagts är det här nog det som ligger närmast till vad som får mig att vilja rollspela.
Känslor, det är det som är viktigt, om det är stora sådana än bättre. Och att de – hmm – att man delar de med andra människor, att man känner att det rör dem på något sätt, och att man får detsamma tillbaka. An man skakas lite i sitt vardagskoma.

Men var händer det? Bara i “oäkta“ realiteter? Jag tror att det nästan är så. Varför är det så? Vad gör vi med livet? Så mycket tid bortslöst.. Största delen av livet verkar i alla fall bara praktiskt och oinspirerad.

Det andra är bonding, det är inte något som händer mycket i livet nuförtiden, åtminstone i det trygga området vi har här. Förstås är det något bra, ingen skulle välja att frukta för sitt liv bara för att kunna uppleva djupa mänskliga „bond“. Jag förstår inte verkligen varför man måste förlorar det bara för att världen är trygg (fast det är den ju inte ens. Eller tror man bara att det var annorlunda förr i tiden? För att man inte lever förr i tiden, men mest läser om det? och såklart är mycket man läser fylld med sådana „stora känsla“-passager, skriven för att vara intressant?).

Men ändå saknas det ofta någonting. Man kan få bonding genom rollspelpersonen istället. De upplevar fara, de räddar (eller hotar?) varandras liv, och sådan bonding är också mindre farlig än i det verkliga livet, för om det går fel, om det visar sig att rollpersonen var för förtroende, nåja, då var det i alla fall bara en rollperson. Men ibland, ibland händer det, att lite av den där bonding mellan rollpersonerna färgar av sig på spelarna, och då är det – för att citera krank igen – fantastiskt.
Är det något bra? Det måste det väl, om det känns fantastiskt.. Eller är allt detta bara realitetsflykt?
(Jag erkänner att jag är en stor realitetsflykting)

Varför tittar folk på stor drama eller skräck eller i mitt fall läser fantasyböcker? För att man känner djupare. Det gör att man själv blir mer verklig. Verkligheten har ofta inte mycket „verkligt“, ingen bryr sig *verkligen* om de andra – man gör sitt jobb (men vad betyder det, gör de världen bättre? Jaja, kanske har jag fel jobb – men vad kan jag göra åt det nu? Jag måste ju leva. Och vad skulle jag då göra för jobb istället?), man sköter sina finanser, man tar hand om sin physisk hälsa, kanske till och med lever man miljömedvetet och försöker vara en god människa, respektera andra och föröka det goda i universet. Kan rollspel öka det goda i universet? Kan det ge lite skakning i universet om man få några människor att känna någonting och att bry sig?

Åh hjälp, det här inlägget kommer att låta hur töntigt som helst, men det är ju också en dålig ide att skriva om sådant. Man måste sitta tillsammans och prata, sedant på natten, när man har blivit så trött (och kanske har man också tagit en liten whisky) att verkligheten börjar bli lite otydligt och tankarna flyger fritt.
(Men skit, varför går jag inte på Gothcon då?)

Och jag vet, det låter som existenskris, jag blir äldre och äldre, tiden rinner bort, jag har inte räddat världen än, jag har inte det minsta ide hur jag skulle anställa det i alla fall... (men Krank, det är ju ditt fel egentligen!)

Nu har jag helt kommit bort från det ursprungliga ämnet :gremwink:. Så för att anknyta i det med bonding och att röra på andra människors – umm – själar om man så vill: Ofta är rollspel roligt. Eller till och med stimulerande. Det är bra, jag tycker om att ha roligt. Men det är inte det som upphöjar rollspelandet över andra aktiviteter. Jag kan ha roligt när jag gå ut med vänner, när jag går på Friskis, jag kan till och med ha roligt på jobbet, men när man spelar rollspel, och man har tur och det händer att det blev stort, djupt och meningsfullt, då är det bättre än andra „spel“.

Musik kan ha en sådan effekt. Ibland. Men även där är upplevelsen större när den är delad, som kanske när man går på konsert. Eller när man tillverkar någonting med egna händer och det har blivit vackert och man ger bort det till någon annan.
Så. Och nu går jag och bakar sockerkringlor. Om någon vill titta in och smaka är ni välkomna att anmäla er :gremsmile:

Ram

Skev
Han said:
Om vi kombinerar det med vad jag försöker få fram så skulle det vara bra att spelarna redan har en planterad bild i huvudet om hur någonting ser ut, så att jag kan skörda det genom att säga "tjottafräs" istället för "de färggranna blomknopparna på toppen av de konformiga taken" för att beskriva ryska/turkiska byggnader. Då håller jag med om att bilder är vettiga.

Var det något sådant som du tänkte dig?
Mja, om än lite förenklat. Det jag egentligen menar är att jag med enkelhet kan ge en bättre bild av en setting/scen med hjälp av fem bilder och tio rader text än med hundra rader text. Det är därtill mycket lättare för spelarna att ta till sig. Det går fort helt enkelt.

Ett skapligt exempel på vad jag menar (min google-fu är fortsatt svag):
En arabisk bymarknad

Han said:
Jag tror att jag förstår vad du menar. Jag har själv börjat inrikta mig väldigt mycket på suggestion för att få andra spelledare (eller spelare) att komma in i vissa tankebanor. Jag har testat detta på mig själv. Att beskriva ett landskap utifrån en dyster person ger en helt annan beskrivning än att beskriva ett landskap utifrån en kär person. Därför bannar jag mig lite nu för att jag inte tänkte att bilder kan fungera som en stilställare för att komma in i rätt tankebanor. Att använda sig av Coriolisbilden som jag beskrev förut kanske kan få en att börja tänka "Det är action" och formar därför sin subjektiva uppfattning om hur saker och ting borde gå tillväga. Bilden har med andra ord ingenting med berättarstil att göra, utan spelstil.
Mjae. Det kan nog stämma (spelstil och inte berättarstil), men det är inget som jag kan hävda att jag har tänkt på... Eller snarare, jag förstår nog inte riktigt vad du menar med berättarstil eller spelstil i detta sammanhang. Det som du säger om suggestion är dock precis klockrent. Det jag menar att bilderna skall förmedla i detta fall är den känsla som genomsyrar scenen. Jag skulle så gärna vilja hitta en enda bild som visar vad jag menar...

Ett försök:
Värme, harmoni och moderlighet
Lidande, armod, sorg (OBS: Stark bild)

Han said:
/Han som nu på kort tid fått ännu en insikt av Ram
Glädjer mig att någon har nytta av ens bladder. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Ram said:
Observera förmedla och stämning.
Jag gör ett sista försök att förmedla vad jag menar.

Förmedla stämningar engagerar mig inte. Det är ju trots allt engagerandet som den här tråden handlar om, inte om regelboksdesignande eller stämningsförmedlande.

Det som engagerar mig är att uppleva stämningar, och vissa stämningar är svåra att uppleva i rollspel. Stämningen i Kiplings dikt är en sådan, eftersom mediet helt enkelt är rätt kasst lämpat för dessa stämningar. Att läsa upp en dikt eller visa en bild hjälper inte så mycket, eftersom man då upplever stämningen i dikten/bilden, inte i rollspelet.

---

Angående själva förmedlandet, som av någon anledning slunkit in i den här deltråden: jag tror det är kasst att försöka emulera en viss känsla i en dikt med ett antal bilder, eftersom det inte är samma känslor. Istället är det ett antal mer eller mindre liknande känslor plus en hel klase andra som man får på köpet.

Vill man ha samma känsla som Kiplings dikt så tror jag, handen på levern, att Kiplings dikt funkar bäst.

Wilmer

Hero
Keys är det enda jag tycker är speciellt med systemet (förutom att Fudgetärningar är roliga) eftersom de dels belönar en för just ett beteende man vill att ens karaktär ska ha och dels eftersom att köpa loss keys -är- att rollen utvecklas antingen i sin personlighet eller i sin grad av framgång. Keys sätter sig i huvudet på spelare och de börjar spåna på hur deras karaktärer ska utvecklas i framtiden på ett coolt sätt. Jag har redan stakat ut hur jag önskar att min karaktär ändrats ganska långt in i kampanjen så nu kommer jag verka för att händelser som kan leda till den balla twisten ska äga rum. Jag vill inte spoila det för SL men om du är intresserad av det som ett exempel kan jag kasta iväg ett PM.

Rickard

Urverk speldesign
ller snarare, jag förstår nog inte riktigt vad du menar med berättarstil eller spelstil i detta sammanhang.
Berättarstil: tekniker, ordval och vinklingar för att beskriva saker för spelarna. Det kan vara saker som att beskriva utifrån en känsla, ur en åskådares ögon, sätta saker i perspektiv, återavända ordval för att skapa ett samhöre med tidigare företeelser, beskriva miljön utifrån en dialog med mera. Jag skulle exempelvis vilja se ett rollspel som har bilder med bildtexter som "Sanden som piskas upp av vinden täcker husen likt en dimma" och sedan kan man använda det rakt av för att beskriva bilden. De västernrollspel som jag har läst har gett noll vad gäller att fånga känslan av västernfilmer med hjälp av ord.

Spelstil: sättet som man spelar på. När jag spelleder Feng Shui återupprepar jag som ett mantra "De är actionhjältar", vilket gör att jag tillåter mycket galnare upptåg (inga minus) från spelarna än om de hade spelat grisodlande hober.

/Han som gav ett bildexempel på det sistnämnda i förra inlägget

Genesis

Ni dés ni maître
Han said:
Det jag funderar på: hur designar man ett rollspel som strävar efter dessa stunder?
(Gällande ickeförberedda aha-ögonblick i rollspel)

Tja, jag får den känslan nästan varje gång jag spelar Berättelser från Staden. Jag tycker att det är det spelets stora förtjänst. Och jag tror att den nya versionen kommer att kunna leverera den med ännu större tillförlitlighet.

Ram

Skev
Bilderna är precis som stämningstexter och Kipplings dikt hjälpmedel för att sätta en stämning. Framför allt i bildfallet så utgör de en startpunkt för stämningen. Han slog huvudet på spiken ovan; Det handlar om suggestion, att uppmuntra ett mindset.

Det är självklart att ingen bild kan representera en text bättre än texten själv. Problemet med rollspel och introduktionstexter är att de inte sällan är långa och inte heller sällan dåligt skrivna. En bild utgör i det fallet en genväg till en stämning, något att hänga upp tankarna på om du så vill.

Men jag tror inte att vi kommer någonstans med detta. Agree to disagree?

Mogger

Hipsteranka
Ram said:
Jag är mycket intresserad av exempel. :gremsmile:
Jag med, för jag gissar att det är ett extremt oortodoxt sätt att hantera Keys på men är oerhört nyfiken på hur det kommer att arta sig i spel. Eller släng iväg en spelrapport framöver.