Nekromanti vad finns det...

Draco

Veteran
för böcker till Call of Cthulhu nyaste utgåvan och vilken är den nyaste utgåvan? :gremconfused:

Eksem

Champion
Alla CoC-böcker är högst kompatibla med varandra, de går både i och ur tryck med jämna mellanrum och ingen har egentligen någon koll på vad som finns ute egentligen (känns det som. Jag mailade dem en gång och undrade om det fanns en komplett lista över allt de släppt. Det fanns det inte. De vet inte ens riktigt själva).

Du gör bäst i att gå till butiken, kolla vad som finns inne just nu, läsa lite recensioner på t.ex. rpg.net eller nåt, och köpa det som verkar hetast av det som finns i butiken.

Greymourn

Swordsman
Det fick iofs. bra betyg...

men det finns ju en chans att personen som rescenserade gillar D20 i vanliga fall...

Jag rekommenderar ändå att köpa Chaosiums standard regler...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
varför [ANT]

Nähä, och varför inte det då?

Greymourn

Swordsman
Min åsikt...

D20 betyder Levels... Levels betyder Hit Points, och åtminstone i mina ögon dödar det all realistisk känsla (kanske lite löjligt att prata om realism i samband med CoC men... :gremlaugh:)

Framförallt ogillar jag levels eftersom de gör så att de motståndare som var livsfarliga i början efter endast två levlar är värdelösa... Det blir som en Robert Jordan bok... :gremlaugh:
Det enda D20 spel greymourn uppskattat hitills är Wheel Of Time, kanske just för att det känns som att systemet är skräddarsytt för böckerna... :gremgrin:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Min åsikt...

Ok, jag respekterar din åsikt, även om jag inte delar den. Men låt mig bara fråga om du har spelat eller läst igenom CoCD20? Väldigt många har väldigt mycket åsikter om spelet i fråga, men de som skriker högst har oftast inte gett de chans. Varken spelat det eller läst igenom regelboken.

Greymourn

Swordsman
Re: Min åsikt...

Jag har inte läst igenom CoC D20 och kommer heller inte göra det... Det finns numer en liten disskusion om CoC d20 på Dungeons & Dragons forumet, där folk har precis de åsikter om spelet som jag var rädd för...

Jag spelar själv Chaosiums CoC och har absolut inga klagomål på de reglerna... Regler i ett spel som CoC är i mina ögon ganska oviktiga, men att man bara för att man äventyrat endel helt plötsligt börjar stå pall för hagelbrakare och k-pistar känns det lite löjligt...

Att D20 är det dominerande regelsystemet är för Greymourn lika förbryllande som det faktum att Britney Spears säljer miljontals skivor...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag går på Vitulvs linje …

»Framförallt ogillar jag levels eftersom de gör så att de motståndare som var livsfarliga i början efter endast två levlar är värdelösa.«

Näpp! Inte i CoC d20. Du tycks anta att reglerna för strid och skador i CoC d20 funkar exakt som i D&D 3e. Det gör de inte.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Missa inte de nya inläggen

Alltså i D&D-forumet, där jag visar hur fel man kan ha om CoC d20:s dödlighet.

Att läsa regler innan man kritiserar dem är en underskattad aktivitet. :gremgrin:

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tycke och smak

men det finns ju en chans att personen som rescenserade gillar D20 i vanliga fall...
Det är ju möjligt, men att någon tycker om d20-systemet diskvalificerar ju inte dem från att skriva bra och genomtänkta recensioner. Att man tycker att d20-systemet är bra, innebär ju inte att man tycker att alla d20-produkter är bra.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Aaargh! The horror! The horror!

...och det enda jag tycker var riktigt nytt och fräckt med den är de diagonala spalterna. Det känns jättemysigt.
Jag kan hålla med om att spaltlayouten passar ett spel som CoC. Känns... så fel... så man förlorar nog lite SAN när man läser boken. :gremgrin:

M.

Nightowl

Champion
Re: Jag går på Vitulvs linje …

Du tycks anta att reglerna för strid och skador i CoC d20 funkar exakt som i D&D 3e. Det gör de inte.
Dessutom stämmer det inte ens i D&D 3e.

Att bestämma sig i förväg för att något är dåligt är ett utmärkt sätt att agera. Jag gör det jämt både på jobbet och fritiden. Att försöka argumentera mot andra utan att ha satt sig in saken är dock ganska dömt.

Erik

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Missa inte de nya inläggen

Varför tycks det som att så många d20-spelare blir defensiva så fort man föreslår att man ska spela ett spel med två system med icke-d20-systemet? Kan man liksom inte bara acceptera att man kan tycka att det andra systemet är bättre, utan att säga onda saker om d20?

Visst, det sägs många obefogade saker om d20 också, men ändå känns det som om en del d20-spelare överreagerar (är själv d20-spelare, föredrar dock BRP).

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Därför …

För min del handlar det om när folk kritiserar d20-systemet genom att använda exempel som är direkt felaktiga (att påstå att strid och skador i CoC d20 funkar exakt som i D&D 3e t.ex.).

Jag har inget emot kritik mot d20-systemet. Bara det är befogad kritik som inte baseras på fördomar eller missuppfattningar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Exakt

Jag föredrar själv CoC BRP, vilket jag också har sagt, men direkt felaktiga anklagelser om hur d20-systemet fungerar tycker jag inte att det finns några som helst anledningar att låta stå oemotsagda.

Vilket gäller för vilket spel som helst förrsten. Om jag påstår att Stormbringer är uselt för att det använder levels och ökande hit points, så är ju det fel. Och då ska det påpekas att det är fel.

Nu råkar ju Stormbringer vara ett av de coolaste fantaysrollspelen nånsin...

M.