Nekromanti vad folk tycker om rollspel..

Insignia

Swashbuckler
Ärligt talat orkar jag inte vara trött på det. Det är så jobbigt om man ska gå omkring och vara sur för att folk är korkade. Blir de för absurda, skratta åt dem istället :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Nää !

orkar inte bry mig direkt om det, låt de hållas !
Om det är nån som frågar vad rollspel är så försöker jag snällt förklara vad det är.

nudel

Veteran
Äsch då. Jag tycker mest att det är skoj. Lite liv i luckan och så är man ju inte mer än människa som gillar att hetsa upp sig över struntsaker.

Rising

Vila i frid
Det är skithäftigt, jö!

"är ni inte som jag väldigt trött på allt strunt man hör om rollspel?"

Nej, jag älskar det. Det är som när man var ung och lyssnade på westcoast-hip hop och det kritiserades för att romantisera kriminalitet och kvinnoförnedring. Man ba' "whateva" och kände sig skitball för att man hajjade någonting som en massa dumskallar inte kunde förstå sig på. Eller när man började zonka runt på rave och det hamnade under allas kritiskt granskande ögon. Sån't där älskar jag. Jag älskar när allmänheten framstår som ett gäng hispiga fårskallar. Då känner ju jag mig smart. Alltså streetsmart, på det där världsvana sköna, avslappnade sättet.

Det är det främsta beviset på att en kultur fyller en viktig funktion.

De riktiga problemen börjar när en kultur börjar kramas ihjäl av etablissemanget. Om jag vore hippie idag skulle jag gråta mig tårögd om kvällarna för att mitt formspråk skulle skändas av äckliga Mac Donald's reklamfilmer. Vi ska vara djäkligt glada över att inga försöker profitera på rollspelen och utmåla det som en "charmig och komisk" kultur. Nej, vi är farliga. Vi är nördar, kufar och wierdos. Vi äter spädbarn och hugger huvuden av varandra så fort som tillfälle ges. Jäpp. Å vi sköljer ner det med Dr. Pepper.

Kom igen, det är ju skitlattjo att en massa puckon går omkring och tror att rollspel är farligt, eller hur?

Låt dem tro det. Vi vet bättre -för att vi är bättre-.

Det, mina vänner, det är hela poängen med att vara ung och hängiven en subkultur. Låt oss ha det nöjet.

/Rising

Eksem

Champion
Re: Det är skithäftigt, jö!

"Det, mina vänner, det är hela poängen med att vara ung och hängiven en subkultur."

Fast det är inte lika coolt längre när man är medveten om det och dessutom söker sig till dessa subkulturer. Själv är jag väl lite som dig, och har varit såväl klottrande hiphoppare som skejtare, något som inte känns så jävla fräscht och smalt idag. Jag menar, det ligger ju förfan ett WE vid Biblioteksgatan! Petter är pappa! Vafan!

Men nåja, vad jag vill ha sagt är att charmen försvinner ju om man slutar sitta och säga saker som: "Fyfan va media vinklar allting hela tiden" och "alltså, den som inte fattar nu kommer aldrig fatta" eller "Fattaru var mycket coolare på den tiden när de la verser på skumma mixtapes". Insikten dödar halva njutningen.

Rising

Vila i frid
Ignorance is bliss.

"Insikten dödar halva njutningen."

Fördelen med att vara så korkad som jag är, är att man kan tro sig vara ball när alla andra andra hajjat att man blivit lökig för länge sedan. Fast jag är lite som Enid i Ghost World: När hon färgat håret och gått ut på stan i punkarmundering (och sagt "Let's blow this joint" på fullaste allvar) så kommer någon av hennes gamla punkarkompisar (han har gått och blivit kontorsråtta) och säger åt henne att punken är död och att hon måste skärpa sig... Efter det mötet säger hon liksom bara "It's not like I was "going punk" or something... I'm not fucking thirteen... Anybody with half a fucking brain could see that I wasn't dressed like some modern hardcore asshole... It was like an old 1977 punk look... I'm sure Johnny shithead is way too much of an idiot to figure that out!"

Javisst. Hon är ju så mycket subkultur att den vanliga subkulturen är mainstream för henne. Allt är på låtsas. Ingen kommer någonsin förstå. Hon är alltid ett steg före. Eller många steg efter. Hon är iaf inte som någon annan.

Rollspelskulturen är enkel att gömma sig i, på det viset. När DnD blivit accepterad så kan man fortfarande vara en überseriös rollgestaltare. När det inte längre anses farligt så kan man vara en morbid Kultspelare. När Kult slutligen börjar anses vara ett av de "klassiska, fina Äventyrsspelstitlarna" så kan man fortfarande vara en experimentiell, tokig friformargalning. Man har alltid en väg ut.

Iaf om man redan från början tycker att det är den där sista, extremaste formen av galet rollspel som är den roligaste.

/Rising

The_Gorger

Hero
Folk i gemen

De flesta jag träffar utom farfar och liknande stofiler verkar riktigt lockade. De tycker att det verkar roligt. Fast ingen vet vad det är, men efter man gett en förklaring och ett spelexempel brukar man se dem tänka

"Jag önskar att jag också fick testa det."

Eller så missförstår jag deras förvridna miner :gremtongue: :gremgrin:!

warmoose

Warrior
Re: Folk i gemen

jo det blir så då och då.... men när jag sa till mina föräldrar att jag spelade rollspel sa de att var ok om jag inte spelade bög..

så jag spelar aldrig bög :gremgrin:

Insignia

Swashbuckler
Homofobi, eller?

"jag sa till mina föräldrar att jag spelade rollspel sa de att var ok om jag inte spelade bög"

Men vad i...? Du får vara psykotisk massmördare om du vill, bara du är hetero? :gremmad:

Feliath

Swashbuckler
Nejnej, du missförstår...

...det står ju klart och tydligt att hans föräldrar var öppna nog att accepterade hans spelande även om han inte spelade bög. :gremgrin:
"Min son, vi stödjer dig även om du spelar hetero." :gremshocked:

/Feliath - inte helt allvarlig

Troberg

Sinister eater
Re: Homofobi, eller?

Men vad i...? Du får vara psykotisk massmördare om du vill, bara du är hetero?
Påminner mig om en kommentar (på fullt allvar) min syster hörde i en diskussion runt fikabordet angående den där otäcka pedofilhärvan (dem med mord och hela köret) i Holland (?) för några år sen: "Jo, det är väl hemskt, men det är värre med män som klär sig i kvinnokläder!".

Ibland undrar man om man är den enda vettiga människan i världen...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Anekdot ... (ot igen, jämra troberg!)

Under en företagsjulmiddag på Blå porten för några år sedan visade det sig att ett helt transvestit-sällskap beställt bord vid samma tillfälle.

Inte såna transvestiter man ser på film, utan storvuxna kantiga karlar med spår av skäggstubb, iförda peruker och fina klänningar.

I julbordskön kom jag i samspråk med några av »damerna« och innan kvällen var slut satt jag och några arbetskamrater (varav en visade sig ha en transvestit till far!) vid deras bord och lyssnade på berättelser från transvestiters vardag, drack drinkar (ungdomar: sprit är dåligt, drick inte sprit!) och hade jäkligt kul.

Återigen får troberg mig att skriva OT. Jag ber tusen gånger om ursäkt!

magoo

Hero
Re: Homofobi, eller? (OT)

Underskatta inte en man klädd i kvinnokläder! En sådan kan skrämma slag på ett helt gäng tuffa grabbar genom sin blotta närvaro.

Jag hittade själv en vettskrämd bekant (yrkesofficer, två meter lång, som antagligen skulle kunna döda på ett antal uppfinningsrika sätt) i ett skyddat hörn på en firmafest. Orsaken till hans rädsla var en man i kvinnokläder som dansade tryckare med sin partner. När jag ifrågasatte hans obefogade skräck försökte han med darrande stämma snabbt reparera sin skadade image:

- Kommer han och försöker nåt med mig då ska han få så jävla mycket stryk!

Så om något land skulle få för sig att invadera Sverige kan jag bara tipsa om att klä armén i kvinnokläder...

Storuggla

Champion

Och jag som gillar att spela karlar i kvinnokläder och tvärtom... o_o;;

Storuggla, känner sig onormal

Nightowl

Champion

Så om något land skulle få för sig att invadera Sverige kan jag bara tipsa om att klä armén i kvinnokläder...
Se upp så inte skottarna eller japanerna hör dig! :gremshocked:

(Vad är det som får heterosexuella män att tro att man skall tafsa på dem...? Brukar KVINNOR tafsa på dem? Nä. Brukar DE tafsa på kvinnor? Antagligen. Ah, där har vi pudelns kärna... :gremmad:)

ObRollspel: Inte för att det betyder att man är homofob bara för att man spelar heterosexuella karaktärer; min pojkvän är gamer, och med ett undantag har han aldrig sett en anledning (hans eget uttryck) att spela en homosexuell man eller en kvinna. Skulle han var homofob skulle han liksom få täcka över alla speglar hemma...

Erik, som man inte behöver vara rädd för, ety han är i stealth-mode. Eh, det där blev fel...

Nightowl

Champion
Re: Det är skithäftigt, jö!

Det, mina vänner, det är hela poängen med att vara ung och hängiven en subkultur. Låt oss ha det nöjet.
Jag är gammal och hängiven en subkultur. Det är ganska kul det med.

Erik, tycker tillkämpad coolhet är teh suxx0rs.

Demiurg

Warrior
Re: Homofobi, eller?

Det finns ju en intressant tendens att när folk spelar kvinnor så är de om inte homo så åtminstone bisexuella, för dessa killar vill inte spela en person som stöter på män. Vilket blir intressant. "Hej vi är den lokala äventyrargruppen, Vi är en dvärg, en trollkarl och två lesbiska alver. Var vår lesbiska helare är? jo vi bytte ut den lesbiska helaren mot en lesbisk alv till och den lesbiska prästinnan mot en trollkarl som är man."

Det blir snabbt komiskt.

Jag tror dock att spelare i allmänhet, åtminstone efter att de fyllt 15 (eller tidigare om de är mogna nog) spelar både straighta kvinnor och homosexuella män, även om det kan bli fördomsfullt ibland. "Titta där är ondingens hus nu skall vi döda den jäveln...men gud vilka fina gardiner han har!"