Jag tror att det finns en hel uppsjö rollspel som släpps, antingen direkt eller via kickstarter, med ganska mycket hype, och som sedan inte spelas i någon större utsträckning. I min bokhylla står säkert tjugo ospelade rollspel. Och jag kan inte se några tydliga fel eller brister i dem. Sen finns det vissa spel som spelas mycket. Vi kan ta Mörk Borg som exempel.
Så vad gör att ett spel blir spelat? (alltså inte av dig personligen - att de blir spelade av en tillräckligt stor massa för att skapa ett "momentum" kring spelet, för att det ska märkas och ge tillbaka engagemang till kreatörerna osv.)
För mer traddiga rollspel har min tanke länge varit att tillgänglighet inte kan underskattas. Det behöver komma ett äventyr till spelet, även om det finns ett kort intro-äventyr i grundboken. Det behöver vara sjukt lätt att komma igång och väldigt tydligt vad ett typiskt äventyr är. Och äventyret behöver komma relativt fort efter släpp av grundboken, innan folk börjat fokusera på annat. Helst ska en mer rejäl grej komma inom kort, typ en kampanj.
Sen för spel som inte direkt behöver tillbehör, typ Burning Wheel, Svart av Kval, Tales from the Loop, så.... vet jag inte? Svårt att prata om tillgänglighet när det gäller tex Burning Wheel.
Vad tror du är det magiska receptet, inte bara för att sälja, utan också för att engagera tillräckligt för att spelet ska nå borden?
Så vad gör att ett spel blir spelat? (alltså inte av dig personligen - att de blir spelade av en tillräckligt stor massa för att skapa ett "momentum" kring spelet, för att det ska märkas och ge tillbaka engagemang till kreatörerna osv.)
För mer traddiga rollspel har min tanke länge varit att tillgänglighet inte kan underskattas. Det behöver komma ett äventyr till spelet, även om det finns ett kort intro-äventyr i grundboken. Det behöver vara sjukt lätt att komma igång och väldigt tydligt vad ett typiskt äventyr är. Och äventyret behöver komma relativt fort efter släpp av grundboken, innan folk börjat fokusera på annat. Helst ska en mer rejäl grej komma inom kort, typ en kampanj.
Sen för spel som inte direkt behöver tillbehör, typ Burning Wheel, Svart av Kval, Tales from the Loop, så.... vet jag inte? Svårt att prata om tillgänglighet när det gäller tex Burning Wheel.
Vad tror du är det magiska receptet, inte bara för att sälja, utan också för att engagera tillräckligt för att spelet ska nå borden?