Som spelledare preppar jag miljön (kombination av utskrivna företeelser och slumptabeller) och varelserna som befolkar den (inklusive deras förhållanden). Händelse- och ryktestabell är bra verktyg.
Sedan låter jag saker hända som de händer. Nästan alla tärningsslag sker i det öppna (utom om de avser förhållanden som är okända: finns något där? vad tycker hen egentligen?).
Story? Storyn är det som uppstår när denna miljö möter spelarfigurerna. Noll räls, däremot finns ofta någon preppad bomb. Ofta vill jag trigga den slumpmässigt för att även jag som SL ska bli överraskad. Jag försöker hålla ordning på var de olika varelserna befinner sig och vill inte ha dem statiskt inskrivna på en viss plats i miljön.
Ett exempel:
= Händelse jag preppat:
Natten till igår hördes ett liv vid Risåsen. Dimbanken som svept in över ängarna från älven skymde sikten för krigarna vid örgrytingarnas postering på Utterhällen. Utposten är decimerad nu under sommaren pga flera ligger i härnad, men man rustade en liten styrka på tre personer som sprang till byn, samtidigt som en löpare sprang till hövdingasätet vid Härlanda för att skaffa hjälp.
= Situation:
Spelarfigurerna är gäst hos örgrytingarnas hövding Frejtrygg. De är där som officiella sändebud för kung Aske i Säve och vill att Frejtrygg och Aske kommer överens om hur de ska förhålla sig till herulerdottern Bjäla som utropats till kyning över västra Hisingens utpost mot havet (invånarna har under hennes ledning byggt en torshall vid den gamla domarringen och kallar området nu för det självständiga och heliga kyningadömet Torslanda).
Frejtrygg har varit tveksam till om det är den svage och gamle Aske han ska vara vän med, om han inte egentligen, precis som befolkningen i Torslanda, bör ingå en pakt med Bjäla. Frejtrygg behärskar älvkröken och Bjäla verkar mer vara fokuserad på att hålla havet och Nordre älv fritt från danskar.
Som spelledare tog jag reda på detta genom att slå tolvsidig tärning, där jag sagt: 1=Aske, 12= Bjäla. Tärningen visade 8. Detta tärningsslag höll jag dolt, men slog medan spelarna lade fram sin sak för Frejtrygg. Jag hade alltså inte preppat något ställningstagande utan slog tärningen under spel. Min första magkänsla var att Bjäla skulle få lite större chans (slå tärningen med kanske +2) men eftersom spelarna var vältaliga beslöt jag mig för att slå utan justeringar.
Jag slog bakom skärmen, nickade och hummade, och lät Frejtrygg säga: "Nu dricker vi varandras skål och funderar på saken i morgon!". Ett frustrerande ögonblick för spelarna och figurerna: Hur har deras framställan tagits emot? Han verkar inte helt entusiastisk?
Spelarna hade valt att vara nyktra under kvällen, och det gjorde att när budbäraren från Risåsen kom in i salen vid tretiden på natten var de de enda som var stridsdugliga. De lovade den druckne Frejtrygg att ta reda på vad som hänt i byn.
Vid gryningen kom figurerna, under spejarens ledning, till den utbrända byn vid Risåsen (boskapen lössläppt, husen nedbrunna, nedstuckna och svårt brända män, kvinnor och barn. Här träffade de även patrullen från Utterhällen. Spelarnas tre figurer, varav en är konungason, tog kommandot och spejaren och de tre krigarna från patrullen erbjöd sig att ställa upp.
Ungefär hälften av människorna verkar saknas. Spår leder över Djupedalsbäcken upp mot Storskogen bakom Stigberget. Kan byn ha försökt fly dit? Men varför har de inte flytt till skansen på Utterhällen, där örgrytingarna har en postering? Eller ner till vattnet? Har de bortförts till Storskogen?
= Vad jag preppat:
I preppen finns sedan gammalt örgrytarnas postering på Utterhällen notfost om byn vid RIsåsen. I Storskogen västerut finns rövarband som ibland gör räder mot byn, och uppe på Guldhedsberget i öster finns troll. Vad jag som SL vet, men inte spelarna är att danskar har kommit med låga skepp till ängarna nedanför Stigberget, kamouflerat skeppen och genomfört en nattlig räd mot byn. Byn slog tillbaks och de svårt sårade danskarna drog sig tillbaks ner mot sina skepp. Då passade ett rövarband på att överfalla byn och tillfångata människor de ska sälja som trälar. Samtidigt rör sig en trollpatrull i området för att förstå vad som händer och kanske sno åt sig av boskapen. Troll kan nämligen inte få boskap att föröka sig, boskapen blir ofruktsam i trollens närvaro, så de måste hela tiden stjäla ny boskap av människorna.
= I spel:
Spelarna beskriver var och hur de letar spår. Vi slår tärning i vederbörlig ordning, och eftersom de själva valt att leta utmed bäcken och lyckas med tärningsslaget så ser de spåren efter rövarbandet och de bortförda byborna. Hade de valt att leta norrut, mot älvstranden, hade de hittat de sårade danskarna och deras skepp. Hade de valt att leta vid skogsgränsen i syd och sydväst hade de mött trollen.
Det hade blivit bra episoder vilket som, och hela händelseutvecklingen i Götaälvdalen under 500-talets första hälft kan förändras beroende på dessa vägval. Jag har preppat rövarlägret i Storskogen, inklusive den stora rövarborgen i skogens södra ända, jag har preppat en del av den underjordiska trollgrottan i Änggårdsberget om de skulle försöka följa trollpatrullen dit, och jag har terrängen vid älvstranden och Stigberget beskriven (genom lantmäteriets och riksantikvarieämbetets försorg, eftersom vi spelar i vår verkliga värld). Jag använder mig av slumptabeller från OD&D, B/X och AD&Ded1 som gör att jag slipper preppa allt i detalj. Preppen är fyra liggande A4-sidor ungefär. Samt mycket i huvudet.
Alla händelser, reaktioner och beslut sker i spel. Min uppgift är inte historieberättarens, utan jag spelar Världen. Försöker tänka mig in i hur olika varelser agerar, tilldelar sannolikheter och slår tärning. Spelarnas agens är jätteviktig, att de får uppleva att de faktiskt påverkar historien. Inget är ödesbestämt, inte ens i den fornnördiska världen där alla går omkring och TROR att saker är ödesbestämda av nornor.
Spelledarens absoluta makt (i betydelsen rätten - mandatet - att besluta vad som helst) finns i min spelstil som en underström, men i praktiken är alla beslut konsensusbeslut.
Lite som en hemmafest: det är lägenhetsinnehavaren som ytterst bestämmer vad som är OK att göra på festen och KAN bestämma att alla måste gå, men en fest är ändå ett samskapat evenemang.
Jag preppar lite, och sedan ger vi oss in i världen, spelarna och jag.