Ska spela in en spelare som inte var med vid första spelmötet, så eftersom nätverket krånglade på kneget ägnade jag några minuter till att slänga ihop en introduktion till honom:
Du (Fangdar) befinner dig för tillfället i Viktos utmarker. Anledningen till detta är följande:
För mellan två och tre år sedan fick du i uppdrag av en överordnad att tillsammans med ett dussin legoknektar under dig färdas från Ibstariac (där du lever och verkar) till Vikto, för att anförda av två riddare ”bryta ny mark” i vildmarken nordost om Armahnac Sai. Riddarna var Ar Lothisa; alltså ”heliga krigare” svurna till Livgivaren & Moderlivet och underställda Pohn Aros Breynert d’Unthac, och färdades på hans uppdrag. De hette Khiril och Pinkhel.
Ni reste från Ibstariac till Armahnac Sai med ett litet skepp som framfördes av Dorkise Barthion, och färdades ett par, tre dagar över sundet till Vikto. I Armahnac Sai blev du och dina soldenärer inkvarterade på ett bättre värdshus medan riddarna gästade Iacise Grebille d’Armahnac Sai i hans slott. Dagen därpå gick ni ombord på en liten flodbåt och färdades uppströms i ett par dagar tills ni kom till en liten by som heter Ana Cerinats. I båten låg utrustning till riddarna, dig och dina soldenärer. Ni hade fått veta väldigt lite om vart ni var på väg, men utrustningen talade för en resa i vildmarken.
I Ana Cerinats stannade ni en natt innan ni begav er av mot de djupa skogarna. Pinkhel och Khiril verkade vara säkra på vilken väg ni skulle färdas, och ni gick såvitt du vet i östlig riktning. Färden var inte alltför besvärlig, men det tog sin tid att ta sig fram tack vare kraftigt kuperad skogsterräng. När ni färdats i fyra dagar drabbades du av feber och frossbrytningar, och dina mannar och riddarna bestämde sig för att försöka hitta någon som kunde hjälpa dig. Det verkade vara en vanvettig ide eftersom ni befann är minst fyra dagar från vad som med lite god vilja skulle kunna kallas civilisation, men Khiril och Pinkhel verkade vara säkra på att det fanns hjälp att få i närheten. De byggde ett vindskydd åt dig, och lämnade din närmsta man Daghion vid din sida att vaka över dig, medan de färdades vidare. Du vet inte hur länge du låg där, men du vaknade ur feberdrömmar av att Daghion kämpade mot en styggelse som mest såg ut som ett vandrande vattenlik. Daghion uppmanade dig att fly för ditt liv, vilket du gjorde. På måfå sprang du för allt vad dina feberdomnade ben var värda. Du vet inte hur lång tid du spenderade i skogen, men du gick vilse och hamnade i vattensjuka sumpmarker där blodsugande insekter gick hårt åt din tärda kropp. När du mirakulöst tillfrisknade från febersjukdomen var du i ett bedrövligt skick, och när du äntligen hittade ut ur skogen träffade du faktiskt på en person. Det var en vänlig, äldre kvinna som bodde med sina höns och getter i en liten stuga, och hon tog hand om dig och såg till att du fick mat, dryck och helande örter tills du var redo att ge dig av. Hon visade dig vägen till flodstranden och uppmanade dig att följa den söderut. Efter sju dagars färd till fots kom du till Armahnac Sai.
Du visste inte hur länge du varit borta från din trupp och riddarna, och du hade i princip bara kläderna på kroppen med dig. Du lyckades tjata dig till en plats på en porthotast som seglade till Ibstariac, där du avrapporterade till dina överordnade. Dina män var borta, och du drabbades av en känsla av hopplöshet och meningslöshet som varade i månader. Din far dog dessutom, och du var tvungen att ombesörja hans begravning och en massa annat stök. När du var redo att göra comeback på hyrsvärdscenen upptäckte du att tiden sprungit förbi dig, och att det för tillfället inte var en lukrativ marknad då andra kompanier (främst från Anzirela) tog de bästa och största jobben på Syntimbriska halvön.
I samband med din fars begravning började du regelbundet besöka ett omnamar i Ibstariac, och där fick du höra rykten om att arosen i Ayvard mördats eller avsatts, och att en viss Pohn Aros Breynert från omnamaret i Unthac tillsatts i hans ställe. Du började höra dig för om Breynert, och en dag när du drack på en av hamnkrogarna där legoknektar på väg att stiga på något av skeppen mot Vikto brukade hänga, hörde du att en ”bögig aros” i Ayvard hade velat hyra ett dussin män för en expedition till Vikto, för att ”bryta mark”. Du tänkte att detta kunde vara en chans att få reda på vad som hänt med ditt förlorade kompani, och dessutom hade du länge tänkt att du på något vis skulle återgälda kvinnan som hjälpt dig den där gången för ett par år sedan. Så du packade din väska, hyrde ut huset och reste iväg. Drygt två år efter dina äventyr i Vikto stod du åter på Armahnac Sais kaj. Du visste inte när eller om Breynert de facto skickat någon på en ny expedition, men du tänkte att de, om de var på väg, helt säkert skulle passera Ana Cerinats på vägen och tänkte att du kunde vänta i byn. Du hade ändå inget bättre för dig.
Du visste att det enklaste sättet att hitta kvinnans stuga var att helt enkelt följa flodens strand norrut. Du färdades till fots och nådde till slut platsen hon bodde på. Dessvärre var stugan utbränd, och rester av kvinnan och ett par avlidna benrangel till tjudrade getter vittnade om att det förmodligen var ett tag sedan det hela hade hänt. Med lätt sorg i hjärtat började du gå i sydostlig riktning, mot byn Ana Cerinats som du skymtat på vägen mot din gamla välgörares stuga.
Du ser det gröna ljuset från eldar bakom fönsterluckorna på de timrade, vasstäckta husen. Det är tidigt i gryningen och fortfarande skumt ute, men det verkar som om det råder viss aktivitet utanför ett långsträckt hus i byns mitt. Där utanför ser du tre personer, varav en – en påfallande vacker kvinna – är klädd i en tabard liknande de Khiril och Pinkhel brukade bära. Kvinnan och de två männen som är i hennes sällskap verkar vara redo för avfärd. En brun hund springer kring deras fötter och flåsar oaptitligt. Den tycks känna lukten av dig, där du kommer vandrande mellan träden och ger skall, samtidigt som den springer fram mot dig med ett fånigt leende och en viftande svans…