Nekromanti Vad har du spelat i år?

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Året börjar gå mot sitt slut. Jag tänkte göra ett försök till sammanfattning över mitt spelande så här långt och skulle också tycka det vore kul att höra om andras upplevelser.

För min del har 2006 varit ett händelserikt rollspelsår. Jag har spelat mer än någonsin tidigare, med sammanlagt fler människor än tidigare. Jag har varit på konvent för första gången också, vilket förstås har en del med saken att göra. Jag har också spelat fler olika spel än vad jag provat på innan det här året började och haft en hel del verkliga ögonöppnare.

Så vad jag skulle vilja veta är:

Vad har du spelat för spel i år?

Vilka 2-3 spel, spelmöten eller scener minns du speciellt?

Har du lärt dig något om dig själv och hur du spelar?

Vad ser du fram emot att sätta tänderna i nästa år?

För att börja med att svara på frågorna själv:

Mitt år började med Delta Green och The Shadow of Yesterday. Det fortsatte med Fate och Dogs in the Vineyard. Sedan följde Trollbabe, The Mountain Witch, Inspectres, Primetime Adventures, Polaris, Legion, Trollbabe, Dogs och The Mountain Witch på Lincon, mer TSOY, In a Wicked Age, Polaris igen, The Shab-al-Hiri Roach och Unknown Armies.

Min bästa spelupplevelse med ett enskilt spel har varit Polaris. Det infriar alla förväntningar jag någonsin haft på rollspel och fantasy. Dogs 1on1 med Jonas, Johan Strömbergs Wushu/Dread-hack Legion och ett påbörjat Mountain Witch-pass på GothCon med tät stämning var alla väldigt speciella tillfällen. Allra viktigast var kanske ändå första gången en Key köptes loss i The Shadow of Yesterday. Jag visste att ingenting skulle bli sig likt efter det.

Jag har utvecklats massor av allt det här, framförallt har det blivit uppenbart för mig att man inte ska underskatta vikten av den sociala aspekten av rollspel, samt hur spelsystem och design kan påverka sådana förhållanden.

Nästa år hoppas jag spela lika mycket, ha lika roligt, och lära mig ännu mer. Minst. Till att börja med skulle jag vilja lira lite mer In a Wicked Age och The Shadow of Yesterday (Jonas har en pitch till TSOY som jag verkligen vill göra något med).

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mitt spelgäng har kört tre kampanjer, alla med ett modifierat BRP-system:

<ul type="square">
[*]Istanbul: En nutida skräckkampanj som utspelade sig i sagda stad. Även spelarna blev förvirrade över en disparat blandning av skräckelement (zombier, demoner, med mera) och läckage av människor från alternativa världshistorier. Ingen höjdare för mig.
[*]Hyboria: En kampanj i Conans värld, om än utan den mörkhårige Cromdyrkaren himself. Mycket lyckad stämning. Startäventyret var särskilt intressant. Alla spelarroller befann sig i samma slavkaravan som "gods" på väg till en auktion i Zamoria. Utmaningen var att rymma och sedan överleva, vilket gick riktigt bra.
[*]Section E: En andravärldskrigskampanj där spelarrollerna utgör en underrättelsenhet vid Churchills egen stab. Vi utredde misstänkta spionmord i England och jagade den slemme brandenburg-oberleutnant * Wirth i Kairo och Cyrenaica under senhösten 1941 (jodå, vi hamnade mitt i värsta smeten under Operation Crusader och slog ut bakre staben i en tysk pansardivision).
[/list]

Under 2007 ser jag fram emot en poliskampanj där vi ska spela sheriff + vicesheriffer i Essex County, Vermont, under 1931. Våra tidigare poliskampanjer i nutidens Los Angeles har varit mycket stämningsfulla, så jag är fylld med förhoppningar. Jag gillar "låg-våldiga" tänka-äventyr.

<font size="1">* Brandenburg-regementet var Wehrmachts motsvarighet till Special Air Service.</font size>

Dimfrost

Special Circumstances
Jag har spelat Millennium, Mutant: UA (Göborg), Millennium igen, speltest av Terone och Omertá (ett par spelmöten vardera) samt Supergänget (en gång) och nu Planescape/Spirit of the Century. Dessutom har vi provspelat konventsäventyr till Götterdämmerung och Mutant: UA. Innan året är slut lär vi hinna börja spela Millennium en tredje gång. Ja, och så var det ett spelmöte i en tidigare Planescape/Fate-kampanj innan den självdog.

Jag har faktiskt ingen aning om vad som var speciellt märkbart, förutom att det var verkligt kul att äntligen få spelleda mitt eget spel (Terone). Nästa år hoppas jag framför allt på att spelleda mer, det är något som jag behöver träna på, och dessutom har jag massor av kampanjer jag skulle vilja köra (Castle Falkenstein, 1700-talsmysticism som det borde vara (i kontrast mot Götterdämmerung) och Eberron, till exempel).

Ball tråd, för övrigt!

/Dimfrost (som fick snabba på så att han blev först att svara ur spelgruppen)

Svarte Faraonen

ром и смерть

Jag har spelat en hel massa spel, men mestadels Conspiracy of Shadows, D&D 3.5, Eon, All Flesh Must Be Eaten och Star Wars. Trots att de enbart testades på konvent var ändå My Life With Master, The Mountain Witch och Höstdimma viktiga och intressanta. Sedan har jag i mindre utsträckning spelat Drakar och Demoner, Warhammer och Call of Cthulhu, samt en del friform.

Det jag särskilt minns är indiespelen på GothCon, vilka gav mig ny insikt i hur jag ser på spelmekanik, Eon på samma konvent, vilket ökade mitt självförtroende som spelledare lite, samt en Conspiracy of Shadows-session där vi mötte ett gäng varulvar och min rollpersons personlighet avtecknades mycket tydligt.

Jag har lärt mig att jag är väldigt flexibel. Jag har spelat de flesta typer av rollpersoner och spel, och har sällan känt mig uttråkad av det. Samtidigt har jag märkt vilken spelstil jag trivs bäst med, och strävat efter att i mina egna projekt underlätta denna stil och inte försöka skapa ett system efter de idéer som för tillfället ses som de etablerade sanningarna i spelmakande. Dessvärre har jag också märkt hur djävulskt svårt det är att få styrsel på ett eget spel och bibehålla fokus.

Fortsättningen på våra nuvarande kampanjer, samt förhoppningsvis en egen.

ripperdoc

Myrmidon
Jag har ju bott i Hong Kong hela året, vilket drastiskt minskat mitt spelande. Jag har dock lyckats spela lite:

<ul type="square">
[*]I somras (när jag var och hälsade på Sverige) spelledde jag Utposten, en Starcraft-inspirerad kampanj (med ett Star Wars-liknande system) med ganska enkelt tema: en grupp marinsoldater landsätts på planeten som invaderats av zergrasen, och de ska mot alla odds ta sig till en viss koordinat, och inta den. Kul, dramatiskt och intensivt, om än inte legendariskt bra. Marco och Petter Nallo var några av spelarna (de enda forumsaktiva, såvitt jag vet).
[*]Ett enkvällsscenario Noir spellett av Petter, som var mycket roligt och minnesvärt. Karaktären jag skapade för den, prästen Markus Arbotin, lär jag få anledning att åter föra in i rampljuset.
[*] I Hong Kong hade jag turen att stöta på Rich, en forgeit, lingvist och rollspelare från Michigan. Vi spelade tyvärr bara två gånger, eftermiddagsscenarier, och bara med en annan spelare (första gången en snubbe jag inte minns namnet på längre, andra gången Ben Lehman). Sorcerer blev det första gången, Dogs i andra. Båda var riktigt roliga upplevelser, mina första ordentliga med indie-rollspel, men båda påminde mig också om vad jag saknade från vanligt, hederligt kampanjspelande.
[*] Med ytterligare lite tur hittade jag en annan spelgrupp här, och vi träffades ett par gånger, men det blev mest för att göra nördiga saker som att spela Zombies eller titta på Robotchicken. När vi faktiskt rollspelade var det Fading Suns - tyvärr inget minnesvärt.
[/list]

Kort sagt, rejäl brist på rollspelande i år - och det jag framförallt saknar är långkörarkampanjer där karaktärerna och världen verkligen kan utvecklas och komma till liv. Med viss tur blir 2007 ett kampanjår, men om jag flyttar till England istället blir ändring. Jag har saknat konventen ordentligt, särskilt eftersom jag har massa arrangemangsidéer, och oavsett var jag bor år 2007 så ska jag lyckas ta mig hem till GothCon.

För att återknyta till dina frågor:

Vad jag lärt mig
Det är svårt att skriva massa till rollspel om man inte spelar samtidigt :gremwink:. Indierollspel har fantastiska, nyskapande regler, men de har också ett format som aldrig kan mätta min hunger efter grandiosa berättelser.

Minnesvärda scener
Mitt minne tryter rejält, men ett försök:
- Slutet på Utposten - actionfyllt, surrealistiskt och väldigt utmattande.
- Sorcerer: Min karaktär, en kringfarande dammsugarförsäljare, försöker pracka på den sömniga småstaden sina varor då han råkar knacka på hos en annan sorcerer - den nye kuratorn på den lokala skolan! Deras hatkärlek var sedan det mötet grundmurad :gremwink:
- Dogs: Att göra karaktärerna var en oerhörd aha-upplevelser, och i och med Fallout fortsatte man göra karaktären genom spelet! (dessvärre gillade jag inte att binda mig så hårt till konflikter hela tiden).

Nästa år
Som sagt, konvent. Jag hoppas få spela lite mer Noir, särskilt eftersom det kommer ut snart. Allra helst vill jag dock lägga grunden till en ny, episk "byggarkampanj" med rejäl inspiration från Djinghis Khan, Alexander, Timur Lenk och andra erövrare. Troligtvis förlagd till Mundana, hos raunerna. Karaktärerna skall spela från barndom och framåt de som skall bli hjältar, erövrare och förräddare och som, om allt går som Ödet sagt, lägger Mundana under sig. Gott om klassisk grekisk dramatik, homoerotik, intriger, inspirerande tal och (o)hederlig fältslagsstrategi. (Om någon vill spela detta i Göteborgsområdet med start snarast i januari, tveka inte att PM:a mig!)
Om inte den kampanjen blir av så är det dags att plocka upp sina pods, deck och shades för att göra ett rejält återbesök till ett pånyttfött Neotech.

PAX

Jordisk Äventyrare
I början av året avslutade vi det längsta äventyret vi spelat i vår Ad Humanis/FSS kampanj. därefter har vi begravt våra karaktärer i FSS. Må de leva vidare i våra sinnen och skapa sig nya äventyr där.
Nästa projekt vi påbörjat är Ad Humanis/ StarDrive. StarDrive med vårt eget system. Första äventyret påbörjades innan sommaren och där står vi nu.

Minnesvärt var avslutningen på FSS. Ett äventyr som säkerligen tog över 30 spelmöten att gå igenom. Jag tror hela spelgänget inklusive SL kände det en stor lättnad när vi äntligen var klara. Samtidigt blev det ett av de bättre äventyren vi spelat samt en helt OK avslutning på en kampanj som pågått sedan 1992.

Troligen har jag lärt mig att engagera mig mer i spelet och inte vara så regelfrustrerad längre. Det senare tack vare att reglerna har blivit bättre med åren som vi har använt dem.

Nästa år blir det fortsatt StarDrive där jag är helt galet intresserad av att utveckla min rollperson vars bakgrund skiljer sig markant från den jag har spelat tidigare.
Likaså kommer vi försöka starta upp en Vampirekampanj med Ad Humanis regelsystem på försök.

Dystert kan jag dock konstatera att det är skit att tjänsteresa. Man missar spelmöten och det blir då svårt att hålla spelhumöret på topp. Men vad gör man inte för världsfreden...

Duddmannen

Hero
Det har varit ett bra år för mig ur ett ekonomiskt perspektiv, vilket inneburit att jag kunnat skaffa mig ett stort antal nya spel och tillbehör som jag inte tidigare kunnat. Lägg därtill att min ordinarie spelgrupp fortfarande är väldigt PÅ när det gäller att spela regelbundet, så har året blivit mycket lyckat.

Eon, Eberron, Mutant: UA, Warhammer FRP, KULT, Conan och lite småkrafs.

1. Eberron var nytt för i år och jag måste säga att det är en av de bästa miljöer som finns till D&D 3.5 - den har allt man behöver och är på samma gång annorlunda men också precis vanlig d20. Mycket bra!

2. I en nostalgiomgång KULT hamnade min psykotiska Goth-chick i händerna på en grupp mysko munkar som ville driva demonerna ur mig. De var dock inte helt beredda på att jag skulle säga nej (demoner är BRA för min magi, ju) och inte heller på att det var just sexualmagin som var min främsta (fast det borde de kanske räknat ut om de pratat med övriga i gruppen).
EDIT: Ja, jag gillar nekkid goth-on-goth action. Jag är inte ensam och jag skäms inte.

3. Conan d20 är förmodligen det allra bästa spelet som någonsin gjorts! Åtminstone årets bästa spel för min egen del! Efter att ha spelat en session köpte jag spelet och sedan dess har jag köpt allt jag kommit över. This is a keeper!

Lite lär man sig ju alltid. Jag har spelat i 25 år och det är klart att man kanske inte förändrar sig så mycket nu för tiden som för 15 eller ens 10 år sedan. Men med varje nytt spel och system finns det lite nya insikter att komma fram till. Det är skönt att ha råd med sin hobby!

Pendragon ska vi spela. Det har kommit en nyutgåva och kanske hinner lite fler tillbehör släppas innan vi kör igång med den där jättekampanjen (80+ år i Arthur-legendens spår). Det blir maffigt!

Ulsak

Veteran
Eftersom vår ( supertajta) spelgrupp bara tar sig an kampanjer som varar i månader så har det bara blivit...

Oktoberlandet: Hammaren och Trollspöt ( speltest men klart underhållande och varade ett bra tag)

Mutant: UA

Hjalle

Swashbuckler
Vad har jag spelat för spel i år?
Det har blivit Eon, Mutant: Undergångens Arvtagare, Vampire: the Requiem, samt mycket små doser av Millennium, Drakar och Demoner 91 och Västmark. I myckenhetsordning. Av dessa var alla utom de två sistnämnda spel jag spelade för första gången. Vi kommer med allra största sannolikhet att ha spelat Noir innan året är till ända.

Vilka två, tre spel och speltillfällen minns jag speciellt?

Mutant: Undergångens Arvtagare var det första spel förutom Eon som jag verkligen sjönk djupt in i. I ett par träskartade månader var det det enda för mig och jag dreglade mig fördärvad över allt som hade med spelet att göra. Tyvärr (eller kanske lyckligtvis) föll inte spelet alla i smaken och de två-tre gånger vi spelade spelet blev inte något utöver det vanliga (dvs, vi hade roligt men minns lagom mycket).
Istället var det Vampire och det lilla tillfälle vi lirade Vampire, som fastnat i minnet. Vi var endast två spelare, och en spelledare, och spelledaren har när jag varit med tidigare bara varit spelare. Det som var så roligt var att det var så kul - trots mina, förlåt, inte jättehöga förväntningar, lyckades han bygga upp riktigt mycket stämning och visade mer rollspelskvaliteter än han någonsin tidigare gjort. Vi hade riktigt mysigt, snackade lite skit, lirade och jagade höns. Ett litet guldkorn i ett förvirrande rollspelsår (böh, jag orkar inte dra igenom min rollspelshistoria igen :gremsmirk:).

Har jag lärt dig något om mig själv och hur jag spelar?
Det här med självinsikt är lite klurigt, eftersom jag inte vet om det är för att jag har dålig självinsikt som jag säger mig ha fått god självinsikt under året. Nåja, jag dyker inte djupare in i ämnet, men om det är för att jag har god självinsikt som jag tror mig ha god självinsikt, så har jag god självinsikt.

Vad tänker jag sätta tänderna i nästa år?
Noir! Jag är grymt taggad och resten i gruppen verkar också riktigt sugna, särskilt en. Jag går och väntar på ett rollspel som banne mig ska vara världens bästa, och en kampanj som jag hoppas ska vara 2007 ut (ja, hur var det egentligen med självinsikten?...).

-Hjalle, (kon)funderar.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Dimfrost,

Vad har du och ditt gäng för förväntningar på er Planescape-kampanj i skenet av att den förra självdog? Har ni dragit lärdomar från den gången och vidtagit några särskilda åtgärder? Fortsatte spelandet där det andra slutade fast med nya regler eller startade ni om på ny kula?

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Roligt att se att vi delar ett av våra goda minnen med varandra.

Var det något särskilt från Eon-scenariot som lämnade dig med stärkt självförtroende? Jag kan tänka mig att du hade en nöjd spelgrupp och kanske fick beröm, men berodde det på något speciellt som du gjorde som du tagit med dig?

Samtidigt har jag märkt vilken spelstil jag trivs bäst med, och strävat efter att i mina egna projekt underlätta denna stil och inte försöka skapa ett system efter de idéer som för tillfället ses som de etablerade sanningarna i spelmakande.

Din flexibilitet och intressebredd är både avunds- och beundrandsvärd, och det här är skönt att höra. Helt rätt inställning tycker jag.

Får jag fråga om du strävar efter att systemifiera saker som du gillar att göra när du spelar eller mer siktar på att skriva regler för sådant du inte lika lätt fyller i själv i ett system? Pular du alltså med regler som låter dig lägga fokus på vad du diggar och klarar av med egna tekniker medan de ger dig stöd för andra saker så du slipper kämpa med det?

MrG

Swashbuckler
Hemmabygge för rymdjazz
ThugRus (sit-com hemmabygge/friform, se krönika)
CoC MoN (också se krönika)
Några friformsscenarion
PTA
Lite Pendragon (men mer kommer innan årets slut)
Balladen om Ballie Mor (hemmabygge såpopera)

Svårt... Tramstyskan i Casus Belli och gänget som råkar rycka mig från baren till att spelleda scenario.
San Andreas 9/11 var hysteriskt bra varje gång.
Jag och Niklas hade ett pass med Bröderna af Schmidts... som var mysig och skräckblandad kammarspel som kommer finnas med mig för alltid
Överlag hade jag kanonkul på LinCon, har nog inte varit med om att alla improscenarion blivit så strålande, Joanna och jag spelledde en fanastisk fårodlarfantasy med gulliga djur
Cirkusscenarion, både på GothCon och LinCon hade jag fanatsikt kul med cirkusmiljöeer i rollspelsbaren

Kampanjmässigt så står nog Balladen om Ballie Mor ut, det är väldigt roligt att leka med såpoperagenren och spelet har hittills varit väldigt bra, trots att jag är helt slut efter varje speltillfälle
Och Masks of Nylle är mysigt och väldigt roligt att få spela, så är stämningen skön i gruppen
Samma sak förresten med spelhelgerna med rymdjazz, har varit jättemysiga

Multipla karaktärer har varit mitt stora testfält och det funkar, men som sl blir man mer slut i hjärnan efter

Ny helgkampanj - VästernFantasy förmodligen CF-baserat
Skriva konventsscenario, fått en nytändning tack vare ny skrivpartner
MoN och Pendragon, så härligt att få spela igen!
Och så ska det bli kul att se vad som händer med såpoperaspelet när jag slänger på de sista systembitarna

walium

Ganska töntig, faktiskt
I egenskap av spelledare till båda...

...så kan jag berätta att det handlade om helt olika spelgrupper och vi inte hann med mer än ett spelmöte i den första gruppen.

Jag tycker att Planescape är en cool värld och Fate är ett coolt system men att vår kampanj ändå är lite misslyckad på grund av att aspekterna nästan aldrig används och för att jag varit för dålig på att introducera de oinsatta spelarna i världen. Allt för mycket tid har lagts ner på mållöst kringflängande, nu har jag stramat upp det hela och satsar på en mer rälsad upplevelseresa. Vi får se hur det blir med det.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Skriva konventsscenario, fått en nytändning tack vare ny skrivpartner"

Buhu! Jag vill också ha en skrivpartner, men alla är antingen för lata, för upptagna eller helt inkompatibla. :gremfrown:

Svarte Faraonen

ром и смерть
"Roligt att se att vi delar ett av våra goda minnen med varandra."

Ja, TMW var väldigt intressant och gav mig en del nya tankar kring spelande (framför allt deras Trust Pool -- jag är intresserad av liknande mått på gruppsammanhållning, men har inte lyckats skapa en tillfredsställande mekanik än).

"Var det något särskilt från Eon-scenariot som lämnade dig med stärkt självförtroende? Jag kan tänka mig att du hade en nöjd spelgrupp och kanske fick beröm, men berodde det på något speciellt som du gjorde som du tagit med dig?"

Spelgrupperna gillade mig uppenbarligen (jag fick kliva upp på scen och ta emot pris under avslutningen), och, viktigare, de gillade mitt spelledande utan att jag konstrade till det. Jag spelledde mer eller mindre som jag brukar göra, så det kändes bra att jag inte behövde överdrivna förberedelser för att göra bra ifrån mig. Det var också en välkommen kontrast till den gång jag tidigare spellett på konvent (Yyys Trinityscenario på GothCon XXVIII), vilket inte gick vidare bra (absolut inte Yyys fel).

"Får jag fråga om du strävar efter att systemifiera saker som du gillar att göra när du spelar eller mer siktar på att skriva regler för sådant du inte lika lätt fyller i själv i ett system? Pular du alltså med regler som låter dig lägga fokus på vad du diggar och klarar av med egna tekniker medan de ger dig stöd för andra saker så du slipper kämpa med det?"

Jag skriver framför allt för de områden där jag vet att regler inspirerar mig. Till exempel brukar stridsregler med viss detalj inspirera mig till mer målande beskrivningar, och regler för händelser medan rollpersoner uppehåller sig på en plats ("random encounters" av roligare sort än "vandrande monster/banditer") inspirerar mig till hela improviserade äventyr. Därför ser jag till att ha regler för detta. Däremot vet jag med mig att detaljerade regler för social interaktion sällan behövs i spelgruppen, så jag håller mig kortare där (slag för sociala handlingar kan användas för att appellera till någon av "motståndarens" karaktärsdrag, i stort sett), då jag vet att det är regler vi många gånger inte kommer orka plocka fram när vi har roligt nog som det är med att bara rollgestalta. Jag försöker även utgå från vilken typ av regler som brukar inspirera mina spelare, till exempel numeriska beskrivningar av rollens personlighet och inte bara dess färdigheter.

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Även om du själv önskat mer så låter det ju som väldigt bra grejer när det väl blev av. Dogs in the Vineyard-spelet vet jag att jag läst om på The Forge och vill minnas var en mycket intressant AP. Det här säger jag inte för att vara tvärtemot, snarare som en intresserad iakttagelse, men när jag spelat Dogs så har jag ibland tänkt att det är farligt nära att vi inte kör några konflikter (sen brakar det lös). Dogs tycker jag är så jäkla bra på att ta tillvara fritt men fortfarande målinriktat spel.

Jag har inte spelat Sorcerer men skulle gärna testa det. Tyckte du att du kände dig mindre pressad till konflikter när du spelade det?

Kul att du testat de här spelen och kommit därifrån med erfarenheter och bättre koll på vad du gillar. Hoppas du får lira något längre nu nästa år -- kampanjidén låter riktigt cool.

Dimfrost

Special Circumstances
Den första gången var ambitionen att dra igång en kampanj med en lite annan spelgrupp än den vanliga, nämligen jag, walium och två av hans kompisar som hängt på forumet högst sporadiskt och som jag inte kände innan. Ungefär i den vevan började den vanliga spelgruppen spela regelbundet varje vecka, vilket gjorde att tiden för den andra kampanjen minskade något. Jag fick för mycket annat att göra, och snart slutade folk höra av sig kring bestämmande av nästa spelmöte (vi hann med ett, förutom det då vi gjorde rollpersoner). Jag var peppad på att fortsätta, och walium som var spelledare hade en massa bra idéer, så när vår millenniumkampanj närmade sig slutet i september någon gång föreslog jag att vi skulle testa Planescape igen.

Skillnaden i reglerna var att vi nu använde SotC i stället för Fate 2. Jag behöll min rollperson, fast omgjord från grunden i och med regelbytet. Bakgrunden till kampanjen var densamma (vi spelade ett gäng desertörer från blodskriget), men vi började på nytt. Eller så kan man se det som att vi retconnade det första spelmötet. :gremsmile:

Lärdom: det är väldigt bra att ha en stabil dag varje vecka om man vill kunna spela ofta. :gremsmile:

Annars måste jag säga att kampanjen har varit något av ett misslyckande från min sida (och inte som helhet: ni andra får väl komma in och avbryta om ni inte håller med); jag har känt att jag inte har varit alls så kreativ som jag borde ha kunnat vara, med aspekter och att hitta på grejer i världen. Ett litet problem var att vi inte var så många som hade koll på Planescape-världen innan vi började spela

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Buhu! Jag vill också ha en skrivpartner, men alla är antingen för lata, för upptagna eller helt inkompatibla
Men vi hjälper ju så gärna till! Så länge det är vi som är partners och det är du som skriver. :gremgrin:

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Att provspela mitt Chugunda för några polare som inte är typiska spelnördar, på ett café mitt i sommaren med en massa brudar omkring oss, och ändå se hur de blev helt uppslukade med att prata taktiksnack med varandra och liksom skita i mig som spelledare. Det var det bästa. Sol å öl å spel är en bra blandning.

Mmm... Njae... Jag har lärt mig mer om spelskapande. Har blivit mycket bättre på att dra ner Downtime (tiden man får vänta på att andra spelare gör sina drag), och börjat störa mig på många av mina gamla spel för att de varit dåliga på detta. Det är väl ett bra tecken på utveckling?

Samberättande. 2007 blir det stora samberättaråret.

Erik_N

Warrior

Inte så hemskt mycket. D&D fram till sommarn, ett one-shot Castle Falkenstein samt nu på slutet Burning Wheel.

Har spelat så lite att det känns svårt att peka ut flera tillfällen. Burning Wheel senast var kul, men känns som att det kan bli ännu bättre. Sen är minnet så kort...jag är säker på att det hände en hel del kul grejer under D&D kampanjen, men det var ju flera månader sen...

En del, om vad jag vill få ut av spelandet. Om jag har spelat i stort sett på samma sätt i tjugo år så är insikterna som kommit på sistone ganska omvälvande (för min egen del bl a att in- och utlevelse inte är något självändamål. Mitt nöje med rollspel kommer från annat håll.)

Mer Burning Wheel. TSOY och PTA eventuellt. Skulle gärna spela Artesia, men det förutsätter en spelledare. Sitter och knåpar på ett Exaltedhack som jag skulle vilja spelleda, men det är synnerligen ofärdigt än så länge.