Nekromanti vad hatar ni i rollspel!

Snow

Swashbuckler
skillnaden mellan rollspel och ROLLSPEL
Man kan se det på två sätt:
rollspel = grisodling
ROLLSPEL = stora episka kampanjer, man räddar universum i varje spelmöte

Eller såhär:
rollspel = lågmält och småmysigt... inte alltför pretentiöst. Man kan lätt avbryta för att snacka senaste fotbollsmatchen. Det är aldrig fel att dra några skämt osv.
ROLLSPEL = Avancerade regler, noggrant utarbetade rollpersoner, långa bakgrundshistorier, komplicerade kampanjer. Alla är "in character" hela tiden. Om någon stör så får vederbörande ett långsvärd eller en dvärgyxa eller en magisk missil i form av pappersboll i huvudet.

rOLLspel är inte jag rätt man att svara på

Nightowl

Champion
Jag tycker att det är en utmärkt fras.
Ding-snickeli-strunt-snack, sa Vargen!

Det jävliga är alltså inte åsikten, även om jag alls inte håller med, utan den slitna hurtiga frasen som MÖJLIGTVIS var kul för femton år sedan. Liksom "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder", det är ju inte bara bullshit, det är ju grejer man säger utan att tänka.

Erik, som vanligt har jag rätt och alla andra fel!

Rosen

Myrmidon
OT (ANT)

rOLLspel (som vi helst inte vill tänka på)

Bara på tal om...
Avdelningschefen på stället där jag jobbar heter Ollfors. Hon är ganska förtjust i att dra snuskiga skämt, men jag antar att hon är rätt fed up med alla som har med hennes namn att göra... (-:

--
Åke

Snow

Swashbuckler
det är ju inte bara bullshit
jag skulle klassa det som en åsikt ... men du kanske inte gör någon större skillnad :gremwink:

det är ju grejer man säger utan att tänka.
jag måste tillstå att de få gånger som folk sagt citatet i fråga i min närhet inte har verkat speciellt tanklösa.

Nightowl

Champion
RAAAAARGH!

Bärsärk!

Det är ju fanimej ÄNNU sämre - en pissig översättning av "role-playing vs rollplaying"! ROLLspel istf rollSPEL VAR åtminstone möjligtvis fyndigt en gång i tiden, den här blafemiska styggelsen har ALDRIG varit det!

Alla som använder det eller någonsin använt det tilldelas härmed en gogoolplex negativa Nightowl-poäng!

Erik

Gordeg

Hero
He he...

Jag har faktiskt aldrig använt det själv tidigare, men är lite sugen på att testa, bara för att se vad en gogoolplex negativa Nightowl-poäng skulle göra med mig! Kanske får jag en cool mutation?

Gordeg

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: OT (ANT)

"Avdelningschefen på stället där jag jobbar heter Ollfors. Hon är ganska förtjust i att dra snuskiga skämt, men jag antar att hon är rätt fed up med alla som har med hennes namn att göra... (-:"

Forumets motsvarighet måste var chrull vars smeknamn rimmar på kastrull. Eller vänta nu lite... :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det här påminner mig om när jag och några polare snickrade bord till ett sluskigt värdshus på ett lajv. En av mina bekanta slår sig rätt rejält på ett finger och börjar blöda. Uppmaningen blir "Blöd på bordet! Stämning, för fan!".

Krille

Super Moderator
Krille hatar lite till

Och bered er på ett inlägg koncentrerat hat! Eventuella svar ignorerar jag, bara så att ni vet.

Tärningspölar: Inte nog med att jag hatar dem, de är läbbans praktiska också, så jag är skitkluven till dem. Se, de gör nämligen satsningssystem tokenkla att implementera. Men det hindrar fortfarande inte att jag hatar dem. Blä.

Fjantasy: Och till skillnad till vissa andra så är det fenomenet jag hatar, inte termen. Rollspelsvärlden behöver inte en kopia på DoD/D&D till. Förutom på grund av innehållet så hatar jag även fenomenet på grund av att det finns en del nötter som anser att innehållet är obligatoriskt.

Hoppåskrikare: Det finns ett inlägg om dem redan på kulturforumet. Dra dit och läs mer.

Friform på konvent: Får jag läsa ännu ett ASF-scenario till där alla mår skitdåligt och sedan dör en tragisk och ofta självförvållad död, så kommer jag att mörda författaren. Eller möjligen ta livet av mig. Och tro't eller ej, det finns faktiskt en sak som är värre: ASF-wannabes.

Mjuk chokladkaka med mexicanadipp: Autentisk rollspelsmat. 'Nuff said.

Sauron90

Veteran
Re: Krille hatar lite till

en sak jag glömde lägga till är att jag HATAR Tom i min gamla grupp han tuggade på sitt papper bråkade på spellmötena och fuskade med tärningslagen som tex

hans baneman skulle slå hoppa (för att komma över ett hustak) han har 10 han slår t20 och den kommer på 11 snabbt drar han undan den och säger 10 klara det

Selly

Level 5 Laser Lotus

Det var nog lika bra att du glömde nämna det. För det första så hade det kanske varit bättre om du sagt att du ogillar fusk, och inte ”jag HATAR Tom”. Visserligen är det lite som att säga att man ogillar idioti (alltså ett fullständigt menlöst uttalande), men det är fortfarande lite snyggare än att sitta och ondgöra sig över specifika individer. För det andra: Om du i skrivande stund känner hat gentemot en f.d. medspelare för att han fuskat med sina tärningsslag, då kanske det är på sin plats att lugna ner sig ett par hekto. För det tredje så svarade du på fel inlägg, för det du skriver här har ju ingen som helst koppling till Krilles inlägg.

Samtidigt så måste jag gratulera, ty om det enda du ogillar med rollspel är papper som försvinner och en f.d. medspelare, då har du i sanning haft tur.

<font size="1">Och för det tredje: Snälla, du kan väl åtminstone försöka se över dina inlägg? Du har inte använt ett enda skiljetecken, vilket gör det mer ansträngande för resten av forumet att läsa. That’s not very nice, now is it?</font size>

Gordeg

Hero
Fånar som lägger upp alla sina tärningar enligt ett mönster, med den mest önskvärda siffran uppåt!
Det där känner jag igen... En gång var det en kille som förklarade sitt beteende med att alla material har en viss plasticitet - alltså, om tärningen alltid ligger med den "bästa" sidan uppåt så kommer den lånnngsamt lånnngsamt att deformeras så att den dåliga sidan blir tyngre och... ja, ni fattar...

Om man nu bestämt sig för att fuska med tärningarna måste det finnas någon metod som tar kortare tid än 1 miljon år. Eller?

Gordeg

Krille

Super Moderator

"För det tredje så svarade du på fel inlägg, för det du skriver här har ju ingen som helst koppling till Krilles inlägg."

Han läser säkert i platt läge, och såna äckel hatar jag också. :gremgrin:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Yeah, they suck.

För övrigt så är du faktiskt rätt efter i ditt fjantasyhat, för det tog ju jag upp redan här. :gremgrin:
<font size="1">(Well, more or less… ^_^)</font size>

Och på tal om det så hatar jag när folk ser till att det finns två aktuella trådar om mer eller mindre exakt samma ämne, så att det skrivs samma saker i dem. Oh, och när folk skriver i fel forum. (Kultur…? Hur?!)
<font size="1">(No offense intended, Q. You’re still lovable.)</font size>

ro83rt

Swordsman
Jag hatar intensivt den här typen av spelare:
De är dominanta.
De är 100% inriktade på att inte agera mot oss andra spelare utan endast mot spelledaren (och då på ett korthugget och effektivt sätt).
De är 100% fokuserade på att lösa äventyret.
Försöker man agera får man den här blicken: "Vad fan håller du på med? du är ju inte konstruktiv. Hjälp till med questen eller håll käft!!!!!"
Om vi hatar de där spelarna tillsammans så delas hatet upp och så får ingen av oss så dålig karma. Speciellt de som tycker det är helt ok att "spela" flera karaktärer samtidigt, inte för att det är kul utan för att de ska ha ett ordentligt spektrum med färdigheter och förmågor. De är den sortens spelare som jag alltid undrat varför de överhuvudtaget väljer ett socialt och omständigt sätt att spela spel och ev. lösa mysterier. Det finns ju andra spel som är mer inriktade på att lösa problem och också har viktiga tärningsslag vars resultat ska jämföras med ett abstrakt värde som de kan spela. Varför ska de nödvändigtvis spela rollspel för? :gremmad:

Fast sist jag spelade så hade SL lagt ner mycket tid på att göra en dikt vars strofer vi fick genom diverse möten. Givetvis fanns det ett mönster i textraderna som visade i vilken ordning de skulle läsas upp. Jag löste det genom att pussla ihop pappersbitarna som stoferna var skrivna på genom formerna. Så jag får nog hata mig själv också.

Rosen

Myrmidon
Krille är suicidal

Får jag läsa ännu ett ASF-scenario till där alla mår skitdåligt och sedan dör en tragisk och ofta självförvållad död, så kommer jag att mörda författaren. Eller möjligen ta livet av mig.

Jag höll först på att skriva "Hear, hear!", men kom sedan på att det kunde misstolkas. (-:
Medhåll, alltså.

--
Åke

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Var är kölapparna?

Friform på konvent: Får jag läsa ännu ett ASF-scenario till där alla mår skitdåligt och sedan dör en tragisk och ofta självförvållad död, så kommer jag att mörda författaren. Eller möjligen ta livet av mig. Och tro't eller ej, det finns faktiskt en sak som är värre: ASF-wannabes.
Hmmm ... vilket nummer har du? På min lapp står det 267 003 ... tror du jag kommer att få mörda nån friformstragiker innan de stänger? :gremlaugh:

/M

StefanB

Warrior
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Jag har en tendens att bli irriterad på rollspel som jag anser är alldeles för balancerade, ibland även om dom igentligen inte är det.

Tex attribut på raser hamnar på samma summa förutom på nån enstaka då det vägs upp med andra nakdelar tex hatad av vanligt folk eller liknande.

Sen är jag lite irriterad på D&D's attributsfixering, om en ras får lite mer plus (typ plus 2 i ett par attribut) änn nån annan så blir det direkt level adjustment, och i ett levelbaserat spel är det ganska irriterande att hamna efter. Och fördelarna tycker inte jag väger upp level adjustmenten som man får.

Så nu har jag fått avreagera mig så nu ska jag iväg och jobba.