Nekromanti Vad hatar ni mest i rollspelsindustrin?

Staffan

Myrmidon
(det jag tycker sämst om är själva level-systemet, skulle helst vilja ha ett omvänt förhållande - när man är tillräckligt skicklig går man upp en nivå, inte tvärtom som det är nu)
Ta gärna en flukt på Earthdawn, där funkar det ungefär på det sättet.

Staffan

Myrmidon
Att bara ta bort bröstvårtorna bör ju gå inom ramarna för vad som är tillåtet. Tycker jag iaf...
Alltså, grejen är att deras "Quality Standards" (som de kallar dem) är världens gummiparagraf. I princip står det "Vi kan dra tillbaka licensen när vi vill, för vi är de enda som har rätt att bedöma sakerna i fråga."

Och det där med en disclaimer om att bilderna har med WOTC att göra får man inte göra enligt OGL - denna förbjuder nämligen användandet av andras varumärken om man inte har en speciell licens för detta (det är just det som d20-licensen är till för).

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ändrade förutsättningar

Men skam den som ger sig.

"Alltså, grejen är att deras "Quality Standards" (som de kallar dem) är världens gummiparagraf. I princip står det "Vi kan dra tillbaka licensen när vi vill, för vi är de enda som har rätt att bedöma sakerna i fråga.""

Det var ju lite...opassande...isf hamnar gummiparagrafer på min "att hata"-listan. Men, men... Vi får se hur vi kan fixa till det... *tänka*

"Och det där med en disclaimer om att bilderna har med WOTC att göra får man inte göra enligt OGL - denna förbjuder nämligen användandet av andras varumärken om man inte har en speciell licens för detta (det är just det som d20-licensen är till för)."

"De här bilderna är enbart de stora magikerna på kustens fel så skyll inte på oss om du drömmer mardrömmar om bröstvårtefria kvinnor." :gremgrin:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hö hö hö

Torrt gräs, torrt gräs, torrt gräs...

Men något sånt skulle det nog bli... :gremwink:

Storuggla

Champion
Re: Förbehållslöst medhåll

"Rollspel går inte ut på att bygga idealsamhällen, de går ut på att skapa en värld som är spännande att spela i. Det innebär att det kommer att finnas våld, illdåd, kvinnliga bröstvårtor, bla bla bla"

Jag har aldrig spelat en kampanj eller äventyr där folk drog ut och äventyrade på grund av kvinnliga bröstvårtor. Det känns som jag har en tomrum i mig.

Storuggla, våffelmums

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
DiLeva har hotat mig med stryk! (nt)

NT = Närkingsk Tilläggsisolering

Troberg

Sinister eater

Jag har aldrig spelat en kampanj eller äventyr där folk drog ut och äventyrade på grund av kvinnliga bröstvårtor.
Sorry, blandade ihop spel och verklighet ett tag där... :gremblush:

Troberg

Sinister eater
Re: DiLeva har hotat mig med stryk! (nt)

OK, det må vara massivt OT, men vi vill veta mer!

Berätta!

Troberg

Sinister eater
Alltså, grejen är att deras "Quality Standards" (som de kallar dem) är världens gummiparagraf. I princip står det "Vi kan dra tillbaka licensen när vi vill, för vi är de enda som har rätt att bedöma sakerna i fråga."
Men de får väldigt svårt att motivera det om man medvetet och övertydligt bygger på den exakta ordalydelsen i licensen.

Dessutom, för en sådan produkt som vi talar om här så skulle väl en indragning av licensen bara vara en fjäder i hatten och mer publicitet och underhållande skandaler?

Och det där med en disclaimer om att bilderna har med WOTC att göra får man inte göra enligt OGL - denna förbjuder nämligen användandet av andras varumärken om man inte har en speciell licens för detta (det är just det som d20-licensen är till för).
Jag betvivlar att man skulle kunna råka illa ut för att man motiverar designbeslut med hänvisning till deras licens, så länge som man citerar licensen rätt och skriver något i stil med "Wizards of the Coast is a registered trademark of bla bla bla...".

Tvärtom så är det bara ytterligare exempel på hur man verkligen försökt följa licensen så exakt som möjligt, vilket torde vara en fördel.

I värsta fall så får man väl hitta någon neutral omskrivning i stil med "Företaget som gör spelsystemet med störst marknadsandel och som detta spel använder".

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Wow! Då måste du vara världens ondaste man! (nt)

Undrar vad DaNTe gjort för att provocera en sådan mespacifist så mycket?

/tobias

Rosen

Myrmidon

Jag har aldrig spelat en kampanj eller äventyr där folk drog ut och äventyrade på grund av kvinnliga bröstvårtor.

Aldrig lirat scenarier typ "Svarte Baronen har rövat bort prinsessan Boobi av Hormonien"? Det brukar räcka med att visa spelarna en bild av damen i nöd så ränner RP:na iväg som skållade troll i hopp om att få se lite bröstvårtor. (-:

--
Åke

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Okej då (ot så det stänker) ...

Hultsfredsfestivalen 1991. Jag och några kompisar dräller olovligen omkring på backstageområdet. En i gänget pekar på två skuggfigurer som kommer vandrande mot oss och säger: »Kolla! DiLeva!« (den här killen får ursäktas med att han vid tillfället var, typ, 17–18 år och ovan vid kändisar [det var hans första festival]). DiLeva hajar till och klampar fram till mig (som var den i sällskapet som råkade stå närmast) och spörjer: »Ään sään då? Va ää dää mää dää?«. Därpå börjar han putta mig i bröstkorgen under mantrat: »Kom igään då! Kom igään då!«. Häpen och förbluffad över att konfronteras med en förmodat fredsälskande tomte (han räcker mig till hakan ungefär) i storblommig skurgummeklänning kommer jag mig inte för att göra någonting (förutom att svaja fram och tillbaka i takt med DiLevas puttande). Till sist kommer DiLevas polare (skuggfigur nummer två) och avbryter eländet genom att handgripligen släpa ofredstomten därifrån.

Härolden

Warrior

Det enda jag kan komma ihåg i den vägen är ett tillfälle på GothCon då bilderna på diverse damer i ett James Bond-äventyr fick de (mycket unga) spelarna att tappa hakan, upprepade gånger. JB-äventyren rockade, synd bara att de som låg bakom inte orkar fixa fler.

Min fd flickvän kommenterade förresten bilderna i PHB med att tecknaren inte verkade veta riktigt hur flickor ser ut. (de saknade höfter nästan helt, och det fanns andra underligheter också). Det är inte bara dekorationen framtill som skiljer tjejer från killar... :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Okej då (ot så det stänker) ...

Jag trodde jag var svårslagen med att ha knäat sångaren i Wannadies så han fick hjärnskakning, men den där klår faktiskt det.
Jag har lyckats ge trummisen i ett lokalt band hjärnskakning...

(Internt skämt)

Staffan

Myrmidon
Men de får väldigt svårt att motivera det om man medvetet och övertydligt bygger på den exakta ordalydelsen i licensen.
De behöver å andra sidan egentligen inte motivera saken, eftersom de är de enda som har rätt att bedöma produkter.
Dessutom, för en sådan produkt som vi talar om här så skulle väl en indragning av licensen bara vara en fjäder i hatten och mer publicitet och underhållande skandaler?
I och för sig. Om det bara är en engångspryl så behöver man ju inte licensen senare. Det är annorlunda om man är Mongoose Publishing som väl har några dussin olika produkter på lager som man riskerar att få förstöra.
Jag betvivlar att man skulle kunna råka illa ut för att man motiverar designbeslut med hänvisning till deras licens, så länge som man citerar licensen rätt och skriver något i stil med "Wizards of the Coast is a registered trademark of bla bla bla...".
Grejen är att enligt normala IP-lagar har man rätt att indikera kompabilitet och liknande så länge man inte påskiner att varumärket är ens eget. Då hade din disclaimer funkat. Problemet är att OGL:en specifikt förbjuder detta: "You agree not to Use any Product Identity, including as an indication as to compatibility, except as expressly licensed in another, independent Agreement with the owner of each element of that Product Identity. You agree not to indicate compatibility or co-adaptability with any Trademark or Registered Trademark in conjunction with a work containing Open Game Content except as expressly licensed in another, independent Agreement with the owner of such Trademark or Registered Trademark. "
Legalt är det helt OK att begränsa sådana rättigheter i en licens, eftersom det samtidigt står dig fritt att inte använda licensen.

Det där med neutral omskrivning funkar dock. Everquest RPG säger t ex "100% compatible with the 3rd-edition rules of the world's most popular fantasy tabletop roleplaying system."

Organ

Out of time, out of mind
Re: Okej då (ot så det stänker) ...

>Jag trodde jag var svårslagen med att ha knäat sångaren i Wannadies så han fick hjärnskakning.

Ojdå! Vad hade den stackarn gjort för att förtjäna det?

/Anders (som aldrig gett en kändis stryk. Det närmaste han kommer det är att han har skrämt livet ur Bo Wideberg)

Organ

Out of time, out of mind
Re: Bindningen

>Mitt våffeljärn räddade mig när jag hade slut på pengar lite för tidigt en månad. Undvik att somna med huvudet i det bara!

Om man inte tycker det är coolt att se ut som Darth Maul i nyllet vill säga :gremgrin:

/Anders