Jag gissar att det är dialekt för "gubbar", "smågubbar".Jag slängde en blick i Johan Egerkrans bok Nordiska Väsen där han listar lite olika namn på varelserna. För vätte nämner han bland annat smågabban. Jag gillar ordet gabban (kan det ha någon språklig koppling till goblin)?
Verkar komma från verbet att begabba, vilket betyder håna om jag förstår det rätt?Jag gissar att det är dialekt för "gubbar", "smågubbar".
I DnD finns 3 goblin-arter: goblin, hobgoblin, bugbear."Illvätte" ... den gillar jag!
Hmmmm ... fast jag gillar enkelheten i "vätte".
Funderade på att göra dem en under-kategori till orcherna, men känner att det är lite mycket bakgrund som inte funkar för det.
/M
Och jag som trodde att det kom från min feberfertila hjärna när jag hittade på det för två år sedan.Illvättar kommer om jag inte minns fel från översättningen av Stephen Donaldsons böcker (1977-) där de heter ur-viles. Kanske något att kolla upp?
Ja, vill man vara mer trogen the hob in hobgoblin så skulle ett prefix i stil med vild-, rov- eller skogstroll funka väldigt väl.Jag tänkte ett tag använda "skogstroll" eller "småtroll".
Jag med !Jag tycker om översättningen: vätte, illvätte, storvätte.
Du kan ju ha kommit på det själv ändå! Det är ju sällan nåt är helt nytt — översättaren kanske snodde det i sin tur! Men det är det tidigaste bruket jag sett i alla fall.Och jag som trodde att det kom från min feberfertila hjärna.
Undrar om jag hade ett minne kvar av det från när jag läste Donaldson 1988-1989.?
Visuellt är de ju baserade helt på Nisses gamla DoD illustrationer.I DnD finns 3 goblin-arter: goblin, hobgoblin, bugbear.
Jag tycker om översättningen: vätte, illvätte, storvätte.
Men nu gällde inte frågan goblins i DnD, utan hobgoblins i SS.
För mig förutsätter namnet hobgoblin att det finns goblins. På samma sätt förutsätter illvättar att det finns vättar.
Jag är tyvärr inte insatt i SS. Kan man få en snabb genomgång av humanoiderna så man kan visualisera?
Hur stor/stark/elak är en orch jämfört med en människa?
Hur stor/stark/elak är en hobgoblin jämfört med en orch?
Finns det andra humanoider man ska känna till?
Mitt ego fick sig en törn där - och det hade ju inte varit första gången i världshistorien något sådant hände.Du kan ju ha kommit på det själv ändå! Det är ju sällan nåt är helt nytt — översättaren kanske snodde det i sin tur! Men det är det tidigaste bruket jag sett i alla fall.
Svärdets Sång har ju dock inga rötter i DnD, utan istället väldigt mycket, iaf visuellt från Drakar och Demoner. För att ovan indelning skulle vara vettig så borde svartalferna i Svärdets Sång hetat vättar istället.Jag med !
En nackdel är att det tar tre olika och obesläktade varelser och sätter samma stämpel på dem, i alla fall om man kör med DnDs standardfluff. Gör man inte det kan man ju se det som en typisk folktaxonomi, att okunniga människor har buntat ihop alla tre raserna till en vagt definierad grupp.
I DnD är ju hobgoblins då krigar-fascister. SS-vättar.illvätte är ett coolt namn, men passar för mig bäst på en riktigt ondskefull varelse. Eller åtminstone lömskt och jäklig. En WFRP Night Goblin skulle kunna vara en illvätte tänker jag
Tackar. Eftersom jag kommer från DnD (och inte DoD) så har jag ett annat synsätt.Visuellt är de ju baserade helt på Nisses gamla DoD illustrationer.
Så en orch är lika stor men lite starkare än en människa.
Goblins finns och heter enligt DoD-tradition svartalfer på svenska.
Hobgoblins ser ut att passa in däremellan.
Ja, det är lite förvirrande. Min starkaste koppling till ordet hobgoblin kommer från Warhammer Fantasy Battle där de är (var?) större, ondare och mer organiserade goblins, typ.Tackar. Eftersom jag kommer från DnD (och inte DoD) så har jag ett annat synsätt.
Kobold > Goblin > Orc > Hobgoblin > Gnoll > Bugbear > ...
D.v.s. i min värld är hobgoblin mäktigare än orc och det var därför jag ville ha ett förtydligande.
SammaJa, det är lite förvirrande. Min starkaste koppling till ordet hobgoblin kommer från Warhammer Fantasy Battle där de är (var?) större, ondare och mer organiserade goblins, typ.
Edit: Men fortfarande mindre än orcher.