Ja, låt oss vara sakliga.
Jag är av den åsikten att kunskap och makt är aldrig dåligt. Frågan är bara om man kan hantera den. Därför skulle det inte nödvändigtvis vara en bättre värld om aldrig pistolen uppfunnits eller något sådant..
Det finns argument för betygens berättigande, och mot deras berättigande, "Man kan vara snäll" - "Man kan vara dum".. Men man kan vara både
snäll och
dum utan betyg, så jag tror det blir subjektivt ändå i slutändan.
Och jag känner subjektivt en motvilja mot betyg. Det känns inte bekvämt, bara. Sedan har jag konkreta åsikter för att motivera det också: Jag tycker inte att man ska betygsättas i sociala sammanhang. Det strider med mot min, något tjatiga, ekvilistiska linje..
Man kan ju betygsätta hjälpsamhet också, men att betygsätta hjälpsamhet känns också lite dumt.. Är meningen att man ska låta betygen avgöra vilket inlägg man vill läsa, eftersom dom visar att den personen är mer hjälpsam? Istället för att faktiskt läsa inlägget?
Bättre då att betygsätta trådar, så kan man också visa sin uppskattning/brist på sådan.
Fast för min egen del så bryr jag mig ju inte så mycket.. Behåller vi betygen så är det väl bara att acceptera. Jag tänker främst på alla som tar det här på allvar. Unga barnsliga människor (Jo, man är barnsligare när man är ung, det är det ordet betyder
- Inte för att generalisera, lugna er alla 13-åringar!) och bittra/deprimerade människor.. Ja, det låter överdrivet, men människor överdriver ju faktiskt.
Saphire, till exempel. Tja, om hon hade fått några femmor så hade hon väl varit på gott humör, förstås..
Betygssystem funkar fint på andra forum, men det gör ju platt visning också.
-Försöker vara lite saklig.