Nekromanti Vad i helvete är det här för jävla nynazism?

Gardener

Champion
Re: ..och [center]

Det är inte lätt att lägga till taggar ännu då jag inte har installerat mitt hack som möjliggör det. Att det inte är installerat beror på att det inte är färdigkodat, jag upptäckte en allvarlig bugg som måste fixas och dessutom måste det uppdateras till den senaste versionen av systemet. Det är nästa sak på min todo-lista, förutom några små-förändringar, men jag vet inte hur länge det dröjer.

Insignia

Swashbuckler
Kan vi inte bara vara vänner? ^_^

För egen del bryr jag mig inte om betygssystemet. Om jag inte vet varför jag får ett visst betyg så påverkar det mig inte. Däremot vet jag att det finns folk som tar åt sig, och för deras skull kanske det vore bäst att skippa det.

Men jag tycker ändå att vi kan låta bli att lyncha Gardener, och acceptera att funktionen är här på försök. Om alla sitter och skriker om det så är det klart att det leder till tråkigheter, men om vi tar det lugnt så kan det visa sig att ingen får några men av det alls.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Enhetligt

Visst, betygsändingen kanske inte är så allvarlig. Vi skulle väl inte ens se betyg som något allvarligt. Det är trots allt bara ett forum detta. Så det lämnar vi med ens...

Angående knapparna så kan jag hålla med om att det ser tokigt ut med knapparna under rutan, men det är i alla fall att det är bättre om de ligger på samma ställe.

Gardener

Champion
Boxarna i Extra information

Får se om jag kan hitta på något med knapparna.

Ta en titt på den bifogade bilden och säg vad ni tycker om den förändringen.

Anders

Hero
Hejdå forumet

Härmed slutar jag att skriva på forumet och jag tar bort det som står om mig i min profil. Anledning: betygssystemet. Inte en chans att jag tänker delta ett i system där man anonymt ska betygsätta varandra och jag vill överhuvudtaget inte förknippas med det.

Gardeners liknelse mellan "betygsystemet kan användas för att vara taskig - alltså ta bort det" och "händer kan användas för att slåss - hugg av dem" håller inte. Det är skillnad mellan vad något har för primärt syfte och vad något kan användas till om det missbrukas. Systemet med inlägg syftar huvudsakligen (tror jag i a f) till att skriva om rollspel. Sen är det förstås möjligt att missbruka detta men det sker sällan och jag kan inte tänka mig att någon ser detta som ett skäl till att stoppa inläggsskrivandet. Profilen sedan är till för att presentera den som skriver ett inlägg och av de som är aktiva på forumet är det få som väljer att vara anonyma. Betygssystemet fungerar däremot så, och endast så, att det ger en gradering av folk och av deras inlägg och detta sker anonymt och utan någon precision. Man vet ju inte vem en betygssättare är, hur många betygsättarna är eller vad det är som de gillar eller ogillar. Jämför med ett inlägg som kommenterar ett annat inlägg - i de allra flesta fall sker detta av en namngiven person, åtminstone står denne bakom det med sitt användarnamn, och oftast står det vad svarsskribenten gillar eller inte gillar. Visst, det är möjligt att skaffa sig en identitet och anonymt skriva något taskigt men detta sker väldigt sällan och det är inte så som svarsfunktionen är tänkt att användas. Dessutom är det ju så att ett svarsinlägg i sin tur går att besvara. Hur besvarar man ett betyg som någon eller några satt på en?

Som jag ser det är forumet något som vi använder gemensamt för att vi delar ett intresse och således tycker om att skriva i och läsa ett forum för att ställa frågor och få reda på saker, svara på andras frågor och på annat sätt hjälpa andra, utbyta idéer, skapa kontakter, diskutera och debattera tankar m m. Ungefär som en förening där man tycker det är kul att samlas kring en hobby eller helt enkelt som ett stort kompisgäng. Hur många skulle vilja att man i en förening där man är med anonymt sätter betyg på varandra och på det som de andra gör (ska ej blandas ihop med att vissa föreningar utövar en tävlingshobby där det är en del av konceptet att somliga vinner och somliga förlorar. Och att skriva och läsa inlägg om rollspel är, i a f inte enligt mig, någon tävling) utan att detta motiveras? Hur många tycker att det vore en god idé man i kompisgänget då och då betygsätter varandra anonymt? Att man betygsätter "tillfälliga insatser" som de andra gör, typ "jaha, då var det dags att avrunda kvällen då vi i gänget suttit och snackat - då tar vi fram röstsedlarna, Steffe drog några rätt kul skämt idag så han får en fyra, Lasse var tystlåten som vanligt, jag ger honom en tvåa så kanske han börjar skärpa sig och Nisse berättade att han röstade på centerpartiet, jag tycker centern är dåliga så jag ger Nisse en etta"?

Mina erfarenheter av hur somliga tagit väldigt illa vid av att bli just betygsatta av någon (stor skillnad mot att öppet diskutera något som två parter) är fullt tillräckliga för att jag inte ska vilja delta i ett sammanhang där det finns en funktion särskilt avsatt för att anonymt sätta en siffra på en person och på det denne gör. Att somliga säger att de inte bryr sig om vad de får för betyg och att man inte ska ta det så allvarligt tycker jag känns ganska irrelevant - det är hur systemet upplevs av de som faktiskt tar åt sig av det som är det intressanta och jag är övertygad om att det är flera som det ger en negativ reaktion hos. Att det sedan finns andra funktioner hos forumet som är möjliga att använda på ett sätt som ger en negativ reaktion hos andra tycker jag är ett mycket dåligt argument för att låta betygen vara kvar.

Hejdå allihop!

Arcana - som skriver sitt sista inlägg med nuvarande forumsystem.

Gardener

Champion
Re: Hejdå forumet

Det är tråkigt att du ska ta det så extremt och väljer att sticka utan att ens se om det fungerar som du befarar eller om vi ens kommer ha kvar det. Men det är ju upp till dig, jag varken kan eller vill stoppa dig från att göra som du vill.

Vindhand

Myrmidon
Med andra ord...

Med andra ord är betygssystemets första påtagliga effekt att forumet förlorat en trevlig, aktiv och insiktsfull deltagare. :gremfrown:

Det är nog för att skrota det i mina ögon, särskilt som talet om dess eventuella positiva effekter är lika vagt som Vänsterpartiets önskan att avskaffa kapitalismen.

Om det sedan blir en ny proteststorm för att få tillbaka möjligheten till anonym avreagering så kan man ju ta upp debatten igen.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Med andra ord...

Jag undrar hur länge någon kommer att orka intressera sig för betygssystemet. Jag måste erkänna att jag gett ett par betyg idag (t.ex. tyckte jag det var orättvist att Eksem bara hade tre stjärnor då jag hade fyra, så jag gav honom en femma för att jämna ut det. Han har visst fortfarande tre...), men jag tror inte att jag orkar ge några i morgon, och jag betvivlar allvarligt att jag ens kommer att titta på betygen nästa vecka.

Eftersom betygen bygger på aktiv medverkan från oss alla och jag inte sett någon vara särskilt entusiastisk över det än ("det är dumt att döma ut det innan vi provat på det" låter inte direkt exalterat) misstänker jag att de inte kommer att ha någon betydelse. Jag tror till exempel inte att någon kommer att hålla koll på nya användare för att kunna ge dem ett lämpligt betyg så fort som möjligt, och om de flesta användarna inte har något betyg försvinner ju själva poängen med systemet. Och då försvinner kanske systemet också (och då kommer kanske Arcana tillbaka).

-JPS- har bättre betyg än du :gremgrin: :gremgrin: :gremgrin:

(ursäkta, men jag tyckte att jag började låta lite väl mycket som en väckelsepredikant)

Vindhand

Myrmidon
Re: Med andra ord...

JPS- har bättre betyg än du

Det är för att du är en mes. Riktiga män dissar Eon bland Neokultister :gremcool:

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Med andra ord...(OT)

Det är för att du är en mes. Riktiga män dissar Eon bland Neokultister

Och så vill jag minnas att du sagt att Vampire inte är ett skräckspel också. På skräckforumet :gremshocked:

-JPS- ska flyga hem nu

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Lathet

att orka intressera sig för betygssystemet
Det är samma här... jag tyckte först att det var lite fel att bedöma folk och var då emot det. Sedan så bestämde jag mig för att ge det en chans, men då glömde jag bort det. Har satt ut ett och annat betyg (mest för att jämna ut för folk) men annars så glömmer jag inte eller orkar inte sätt ut betyg på personer.

Så kan det gå. Så för mig så kan systemet få vara kvar för det är inget jag heller kommer bry mig om, mer än någon enstaka gång möjligvis. Men det kanske glädjer någon annan.

Betyg på trådarna är dock en annan sak. "Oj, vilken bra diskussion!" - Plupp så har man bedömt/berömt den. Det är bra!

Om igen och åter igen?

Exterus

Veteran
Re: Hejdå forumet

Jag har knappast några universiella sanningar att komma med här, men jag tycker att du tar det hela på alldeles för stort allvar. Det är här är ett forumsystem, inte en ny skolpolitik.

Och eftersom du lämnat forumet så läser du väl inte det här, antar jag. Doh.

Troberg

Sinister eater
Du överreagerar

Ta det lugnt ett tag och se vad som händer först. Det är bara på skoj. Än så länge har ingen blivit direkt trakasserad vad jag har sett.

Om det dessutom i en framtida version gick att ändra sin betygsättning av en annan debattör så tror jag att vi kunde fått en mer dynamisk indikering på när folk tycker att vi bara är jobbiga. Misstänker att jag skulle ligga på en etta med enstaka lyft till en tvåa...

Troberg

Sinister eater
Re: Isch!

Jag skulle också vilja veta vilka dessa "och många med mig" är för några som man ser så mycket av. De där som alltid tycker som en själv som man kan använda det för att understryka att man har rätt.
Andra favoriter på den fronten är:

Alla vet ju att...

Det har man väl hört...

"Bevis" som i bästa fall duger som intressanta anekdoter (skräckexempel: Bush-regimens bevis mot bin Laden)...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Marginaljusterat? [OT]

[Off-Topic]

Finns det en grunka för det nu eller måste man skriva [color:\\"black\\"]<[/color]P ALIGN="justify"[color:\\"black\\"]>[/color] (eller hur det nu var)?

Krille

Super Moderator
Storm i vattenglas?

"Aaargh! Jag kan bli betygsatt! Detta är en allvarlig inskränkning av mänskliga rättigheter! Jag kan bli orättvist bedömd och få trauma för livet om folk dissar mig med dåliga betyg! Ångest, kval och lidande!"

Jösses... vad är det här för ämlans vattenglasorkan?

Feuflux

omjonasson.se
Orkan i en vattenflaska

Jopp. Just därför. Faen vad folk överreagerar.

Jupp, det gör vi, som faen också för den delen. Men allvarligt talat, vad är det tänkt att vi ska få ut av betygen? Om jag får en etta så blir jag snarare ledsen än tänker "nu ska jag skärpa mig och skriva det bästa inlägget som nånsin gjorts". Sen tror jag de flesta skiter i betygen ändå, bara jag som är lite käslig av mig... :gremcrazy: