Hejdå forumet
Härmed slutar jag att skriva på forumet och jag tar bort det som står om mig i min profil. Anledning: betygssystemet. Inte en chans att jag tänker delta ett i system där man anonymt ska betygsätta varandra och jag vill överhuvudtaget inte förknippas med det.
Gardeners liknelse mellan "betygsystemet kan användas för att vara taskig - alltså ta bort det" och "händer kan användas för att slåss - hugg av dem" håller inte. Det är skillnad mellan vad något har för primärt syfte och vad något kan användas till om det missbrukas. Systemet med inlägg syftar huvudsakligen (tror jag i a f) till att skriva om rollspel. Sen är det förstås möjligt att missbruka detta men det sker sällan och jag kan inte tänka mig att någon ser detta som ett skäl till att stoppa inläggsskrivandet. Profilen sedan är till för att presentera den som skriver ett inlägg och av de som är aktiva på forumet är det få som väljer att vara anonyma. Betygssystemet fungerar däremot så, och endast så, att det ger en gradering av folk och av deras inlägg och detta sker anonymt och utan någon precision. Man vet ju inte vem en betygssättare är, hur många betygsättarna är eller vad det är som de gillar eller ogillar. Jämför med ett inlägg som kommenterar ett annat inlägg - i de allra flesta fall sker detta av en namngiven person, åtminstone står denne bakom det med sitt användarnamn, och oftast står det vad svarsskribenten gillar eller inte gillar. Visst, det är möjligt att skaffa sig en identitet och anonymt skriva något taskigt men detta sker väldigt sällan och det är inte så som svarsfunktionen är tänkt att användas. Dessutom är det ju så att ett svarsinlägg i sin tur går att besvara. Hur besvarar man ett betyg som någon eller några satt på en?
Som jag ser det är forumet något som vi använder gemensamt för att vi delar ett intresse och således tycker om att skriva i och läsa ett forum för att ställa frågor och få reda på saker, svara på andras frågor och på annat sätt hjälpa andra, utbyta idéer, skapa kontakter, diskutera och debattera tankar m m. Ungefär som en förening där man tycker det är kul att samlas kring en hobby eller helt enkelt som ett stort kompisgäng. Hur många skulle vilja att man i en förening där man är med anonymt sätter betyg på varandra och på det som de andra gör (ska ej blandas ihop med att vissa föreningar utövar en tävlingshobby där det är en del av konceptet att somliga vinner och somliga förlorar. Och att skriva och läsa inlägg om rollspel är, i a f inte enligt mig, någon tävling) utan att detta motiveras? Hur många tycker att det vore en god idé man i kompisgänget då och då betygsätter varandra anonymt? Att man betygsätter "tillfälliga insatser" som de andra gör, typ "jaha, då var det dags att avrunda kvällen då vi i gänget suttit och snackat - då tar vi fram röstsedlarna, Steffe drog några rätt kul skämt idag så han får en fyra, Lasse var tystlåten som vanligt, jag ger honom en tvåa så kanske han börjar skärpa sig och Nisse berättade att han röstade på centerpartiet, jag tycker centern är dåliga så jag ger Nisse en etta"?
Mina erfarenheter av hur somliga tagit väldigt illa vid av att bli just betygsatta av någon (stor skillnad mot att öppet diskutera något som två parter) är fullt tillräckliga för att jag inte ska vilja delta i ett sammanhang där det finns en funktion särskilt avsatt för att anonymt sätta en siffra på en person och på det denne gör. Att somliga säger att de inte bryr sig om vad de får för betyg och att man inte ska ta det så allvarligt tycker jag känns ganska irrelevant - det är hur systemet upplevs av de som faktiskt tar åt sig av det som är det intressanta och jag är övertygad om att det är flera som det ger en negativ reaktion hos. Att det sedan finns andra funktioner hos forumet som är möjliga att använda på ett sätt som ger en negativ reaktion hos andra tycker jag är ett mycket dåligt argument för att låta betygen vara kvar.
Hejdå allihop!
Arcana - som skriver sitt sista inlägg med nuvarande forumsystem.