Nekromanti Vad kan vi göra för att locka in fler i hobbyn?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
RasmusL;n224595 said:
Nej.

Jag pratar om när de spelade D&D i Stranger Things. Big Bang Theory har ju med rollspel till och från, tyvärr gör de mest skämt av det och det känns inte representativt på något sätt. I stranger things kändes det i alla fall ganska likt faktiskt spelande.

De artiklar du länkar till känns inte som att någon som inte redan var intresserad av rollspel skulle läsa. Om man däremot kan få in det lite i förbifarten i diverse populära TV-serier och filmer, göra det till en grej som "vem som helst kan pyssla med på fritiden" i folks tanke. Då tror jag mycket skulle vara vunnet.

RasmusL

Champion
Rymdhamster;n224630 said:
Nej.

Jag pratar om när de spelade D&D i Stranger Things. Big Bang Theory har ju med rollspel till och från, tyvärr gör de mest skämt av det och det känns inte representativt på något sätt. I stranger things kändes det i alla fall ganska likt faktiskt spelande.

De artiklar du länkar till känns inte som att någon som inte redan var intresserad av rollspel skulle läsa. Om man däremot kan få in det lite i förbifarten i diverse populära TV-serier och filmer, göra det till en grej som "vem som helst kan pyssla med på fritiden" i folks tanke. Då tror jag mycket skulle vara vunnet.

Ah, du tänker så :)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det mest uppenbara - och tyvärr mest tidskrävande - sättet är att spela med folk. Det klår alla typer av andra insatser.

Saker som jag vill men inte hinner göra:
- erbjuda rollspel som aktivitet på asylboenden för ensamkommande barn.
- erbjuda rollspel som aktivitet på lokala fritidsgårdar.
- livesända actual play-podcast från stadsbiblioteket varje onsdagkväll på den där lokala radiostationen som nästan ingen lyssnar på :)

entomophobiac

Low Prep High Play
Du hävdar att det inte handlar om att skriva nya spel, men jag tror det är en viktig del faktiskt. De flesta av nybörjarspelen som skrivs är mer baserade på vad någon rollspelsfrälse under 80- eller 90-talet uppskattade. Hack'n'slash-fjantasy.

Under den tid jag spelat rollspel så är det White Wolf som stått för den största "nya" infusionen av rollspelare, i och med att det lockade in folk som var mer estetiskt lagda och inte nödvändigtvis lika akademiska eller "nördiga". Mind's Eye Theater, etc. Gothfolk, dramafolk, teaterfolk. Massor av människor som knappt tagit i rollspel med tång tidigare som nu gladeligen sten-sax-påsade eller satt runt spelbord och låtsades vara Malkavian eller Tremere.

Nu är det helt och hållet min egna slutsats och saknar underlag, men jag är rättså övertygad om att det handlade om att framförallt Vampire, men även Werewolf, träffade mitt i prick i redan etablerade subkulturer och drevs vidare av hela 90-talets grim/dark-trend.

Så frågan är: vad för trender och vilka subkulturer skulle gå att locka till hobbyn med rätt spel, och vad är därför rätt spel?

För personligen tror jag de spel du nämner, Hjältarnas tid, etc., framförallt riktar sig till dem som blir nostalgiska över Drakar och Demoner retro eller tycker att en Luis Royo-bild är dödshäftig. Vår tid är förbi, även om vi kanske handlar rollspelsböcker som aldrig förr och kanske tilltalas av produkter som VI uppskattat om vi hade varit ungdomar idag. Men det betyder inte att det lockar några nya själar till hobbyn.

Så jag tror den stora frågan är: vad gillar ungdomar idag och hur kan vår hobby erbjuda det på ett coolare sätt än TV-spel eller Internet-communities?

Ymir

Liten kantbaron
Rollspelskvällarna för ungdomar som arrangeras i Helsingborg är en dundrande succé; jag har mött tre unga tjejer som tack vare dem nu spelleder varsin kampanj i D&D. Jag har tyvärr ingen aning om vad hemligheten är bakom dessa rollspelsevents, och hittar ingen info om dem vid en snabb googling, men vad jag förstått av hon som var den ursprungliga spelledaren där så får hon betalt av kommunen för det.

Vi har även Spelens hus i Malmö, där föreningen MiFF håller i rollspel, och så sent som i förra veckan kunde jag peka några nybörjare dit och voíla, snart satt de där och hade sitt första spelmöte. MiFF och min förening Fish Tank har dessutom värvat en asskön vietnamesisk kille som är fast besluten att när han åker hem sprida rollspelsevangeliet till Hanoi.

Nybörjarfiske på konvent och liknande ain't gonna cut it; DMF och MiFF och Fish Tank har försökt locka folk på mangakonvent, sportlovsevenemang och spelveckor, och det har inte genererat några bestående resultat överhuvudtaget. Mangaflickor verkar inte vara rätt målgrupp, eller så är det något allvarligt fel på spelföreningarnas approach.

Nej, det som behövs är saker som Spelens hus och rollspelskvällarna i Helsingborg - kommunalt finaniserade, regelbundna fucking rollspelsarrangemang. Första steget i detta är att folk som faktiskt orkar spelleda nybörjare måste visa framfötterna och göra det, för jag vet att -jag- har noll och ingen lust med det, men vad även folk som jag kan göra är att göra mitt bästa för att dra mitt strå till stacken för att försöka trygga Spelens hus fortlevnad nu när det är dags för kommunens fritidsförvaltning att ta ställning till om det ska få förnyade projektpengar, för det finns inget viktigare för nyrekryteringen i hobbyn än att det finns ett ställe dit man kan gå som ensam rollspelssugen och på studs hitta en välkomnande grupp att spelleda.

that being said, det suger så jävla hårt och mycket att kommuner, Sverok etc bara ger pengar till aktiviteter för ungdomar under 25 eller så, och att det inte spelar någon roll hur stor ens förening är eller hur aktiv och inspirerad den är om man är vuxna människor - då får man inte ett korvöre oavsett. Detta riskerar att bli döden för eller åtminstone kraftigt lägga krokben för verksamheten både för DMF och för Spelens hus, det vill säga fantastiska mötesplatser av just den typ som hade behövt för nyrekryteringen i vår hobby.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
I drygt tio år höll DMF på med att sätta upp planscher med reklam, gå på hälsningsgillet, arrangera spelhelger och gud vet vad (jag drömmer fortfarande mardrömmar om mangakonventet jag var på för att värva folk), och summan av tusentals sköna kronor och hundratals arbetstimmar timmar (ändlösa diskussioner på styrelsemöten, design och tryckning av planscher, kuskande runt staden med dessa underverk) var noll. Det gav ingenting, inte en enda medlem så vitt jag vet. Kanske kom det ned någon blyg tonåring någon gång, som kunde konstatera att det ju inte fanns någon som ville spela med hen och sen såg man aldrig röken av den igen. Vi lockade få, och de få som kom klarade vi inte av att bemöta på rätt sätt.

En dag sa någon "fasta spelträffar". Jag var ordförande då, såg en bra idé och drev igenom fasta dagar och tider för figurspel, brädspel och kortspel. Det tog ett par månader och sedan kom det människor till föreningen. Detta var 2008 och figurspelskvällarna dog ut bara häromåret (tror jag, jag är inte med i föreningen längre), brädspelskvällarna funkar än. Nu talar jag i egen sak, men detta tycker jag är det bästa föreningen någonsin gjorde i termer av medlemsvärvning. Visst, vi höll fester och hade över 1500 medlemmar runt 1990, visst, vi höll lajv och drog in 100 medlemmar på det, visst, vi hade en bioverksamhet (till ondskans lakejer tvingade oss sluta), men det var främst för att få bidrag; det gav oss inte påtagligt fler gamers i föreningen. Det gjorde de fasta spelkvällarna.

Tyvärr fanns det ingen som var beredd att hålla i fasta spelträffar för rollspel; vi var för gamla och ville spela med våra gamla kompisar och inte en massa snotlings.

Ymir har rätt. Fasta spelträffar - "öppna bord" - är det som fungerar. Lös information som inte guidar den nyfikne till en given tid och en specifik plats och en välvillig SL är meningslös.

Den som vill göra något kan alltså börja tjata på sin kommun för att gå in med lite pengar eller börja arrangera öppna spelträffar t ex med hjälp av sin lokala förening.

Rangertheman

Myrmidon
Rangertheman;n224579 said:
Jag har varit spelledare på dotterns fritids. Två av pedagogerna deltog också för att lära sig att leda Äventyr.

Jag tänkte även förhöra mig om intresset för att arrangera pass i Adventurer's League (D&D5e) i den lokala spelbutiken. De har visserligen inget alls rollspelsfokus, men frågan är fri.
Jag insåg just att jag egentligen inte svarade på originalfrågan. Att introducera rollspel på dotterns fritids gjorde jag för att det var kul, inte för att locka nya spelare till hobbyn. Visst vore det bra om någon mer fastnade för rollspelandet så att dottern så småningom kan spela och spelleda tillsammans med jämnåriga, men hon har kul med en pappaspelledare också. Samma sak med Adventurer's League. Det vore kul för mig om det kunde bli lokala arrangemang, men det är mer för att öka antalet aktiviteter för befintliga rollspelare, snarare än för att locka in nya.

Behövs det nya spelare till hobbyn?

Fler spelare innebär visserligen mer pengar till hobbyn och större möjligheter för spelskaparna att släppa nya produkter och att utvecklas. Men är det ett problem idag? Min gissning är att majoriteten av alla rollspelsprodukter köps av "gamla" spelare. Jag tror också att den stora merparten av oss "gamlingar" hellre spelar med personer som redan är inne i hobbyn, än helt nya, såvida det inte rör sig om familj eller nära vänner. Finns tiden och energin som behövs för att driva kampanj? Det var annorlunda förr, när en stor majoritet av rollspelarna var tonåringar och hade all tid i världen att sprida rollspelens gospel.

Celledor

Hero
Rangertheman said:
Behövs det nya spelare till hobbyn?
Tror helt klart att det behövs nya spelare för annars så dör det sakta ut, men frågan är kanske mer om det behövs aktiva insatser för nya spelare eller om detta sköter sig själv på ett naturligt sätt. Visst det kommer aldrig leda till något ny explosion av rollspelsintresse men inte ens det kanske behövs.

En annan tanke som slog mig är om det kan inte vara så att för mycket fokus ligger på att skaffa nya unga spelare. Hur många ansträngningar har lagts på äldre/vuxna personer som inte ens känner till att rollspel existerar. Det kanske till och med kan vara enklare då det inte är lika mycket vad som är inne och coolt just nu.

Tillägg: Jag skulle tro det är flera som ställer upp att spelleda nya personer i deras egen ålder +- 5/10 år än att spelleda barn/ungdomar.

Khan

Kondottiär
entomophobiac;n224645 said:
Du hävdar att det inte handlar om att skriva nya spel, men jag tror det är en viktig del faktiskt. De flesta av nybörjarspelen som skrivs är mer baserade på vad någon rollspelsfrälse under 80- eller 90-talet uppskattade. Hack'n'slash-fjantasy.

Under den tid jag spelat rollspel så är det White Wolf som stått för den största "nya" infusionen av rollspelare, i och med att det lockade in folk som var mer estetiskt lagda och inte nödvändigtvis lika akademiska eller "nördiga". Mind's Eye Theater, etc. Gothfolk, dramafolk, teaterfolk. Massor av människor som knappt tagit i rollspel med tång tidigare som nu gladeligen sten-sax-påsade eller satt runt spelbord och låtsades vara Malkavian eller Tremere.

Nu är det helt och hållet min egna slutsats och saknar underlag, men jag är rättså övertygad om att det handlade om att framförallt Vampire, men även Werewolf, träffade mitt i prick i redan etablerade subkulturer och drevs vidare av hela 90-talets grim/dark-trend.

Så frågan är: vad för trender och vilka subkulturer skulle gå att locka till hobbyn med rätt spel, och vad är därför rätt spel?
Det där var en analys jag inte hade med i tankarna när jag startade tråden.

Jag tror definitivt det behövs en breddning av genre i rollspelen som släpps och gärna något som är mer lättillgängligt. Jag som gillar fantasy, skräck och sci-fi tycker det finns optimala spel för nybörjare på marknaden redan. Med stora inspirationskällor som GoT, Sagan om Ringen, Narnia och så vidare fortfarande i folkminnet känns det som om tröskeln inte är stor. Men om man inte gillar det blir det ju knepigare. Vad håller dagens ungdom på med?

Det enda jag kan komma på som träffar rimligt rätt i tiden är nog nästa från Ligisterna, Ur Varselklotet. De har tryckt hårt på Stranger Things som inspirationskälla, man spelar något helt annorlunda mot traditionella rollspel och det verkar ha slagit rätt bra. Jag kan tänka mig det är enklare att hoppa på det tåget idag än vad det är att hoppa på ett fantasyspel om man inte gillar fantasy. Frågan är hur de unga hittar själva spelet. Eller om det finns någon annan stor subkultur vi som nu är långt från tonårslivet inte har koll på. Allt jag i min hemstad märker av ungdomslivet är sport, sport samt och även sport.

Khan

Kondottiär
Skarpskytten;n224650 said:
I drygt tio år höll DMF på med att sätta upp planscher med reklam, gå på hälsningsgillet, arrangera spelhelger och gud vet vad (jag drömmer fortfarande mardrömmar om mangakonventet jag var på för att värva folk), och summan av tusentals sköna kronor och hundratals arbetstimmar timmar (ändlösa diskussioner på styrelsemöten, design och tryckning av planscher, kuskande runt staden med dessa underverk) var noll. Det gav ingenting, inte en enda medlem så vitt jag vet. Kanske kom det ned någon blyg tonåring någon gång, som kunde konstatera att det ju inte fanns någon som ville spela med hen och sen såg man aldrig röken av den igen. Vi lockade få, och de få som kom klarade vi inte av att bemöta på rätt sätt.

En dag sa någon "fasta spelträffar". Jag var ordförande då, såg en bra idé och drev igenom fasta dagar och tider för figurspel, brädspel och kortspel. Det tog ett par månader och sedan kom det människor till föreningen. Detta var 2008 och figurspelskvällarna dog ut bara häromåret (tror jag, jag är inte med i föreningen längre), brädspelskvällarna funkar än. Nu talar jag i egen sak, men detta tycker jag är det bästa föreningen någonsin gjorde i termer av medlemsvärvning. Visst, vi höll fester och hade över 1500 medlemmar runt 1990, visst, vi höll lajv och drog in 100 medlemmar på det, visst, vi hade en bioverksamhet (till ondskans lakejer tvingade oss sluta), men det var främst för att få bidrag; det gav oss inte påtagligt fler gamers i föreningen. Det gjorde de fasta spelkvällarna.

Tyvärr fanns det ingen som var beredd att hålla i fasta spelträffar för rollspel; vi var för gamla och ville spela med våra gamla kompisar och inte en massa snotlings.

Ymir har rätt. Fasta spelträffar - "öppna bord" - är det som fungerar. Lös information som inte guidar den nyfikne till en given tid och en specifik plats och en välvillig SL är meningslös.

Den som vill göra något kan alltså börja tjata på sin kommun för att gå in med lite pengar eller börja arrangera öppna spelträffar t ex med hjälp av sin lokala förening.
Intressant! Var var ni? Jag är dåligt insatt i vad DMF är för förening och var ni håller hus.

Det enda jag kan komma på är fritidsgårdar och bibliotek som lämpliga lokaler, båda två tyvärr bristfälliga. Fritidsgårdar har sällan små, någorlunda ljudisolerade rum som rollspel passar i och bibliotek har sällan öppet mer än till åtta på kvällen. Men de är å andra sidan platser där folk redan samlas och vet hur man hittar dit.

Khan

Kondottiär
entomophobiac;n224645 said:

Vad finns det för några grupperingar i "riskzonen"? Själv har jag fokuserat på brädspelare, folk som läser "nördiga" böcker (fantasy, sci-fi, etc) och teaterfolk sedan tidigare när jag försökt dra ihop spelgrupper där nybörjare ingår.

För övrigt - ursäkta att jag postar så många gånger i rad. Det är svårt att få WRNU och min telefon att göra rätt när de måste samarbeta.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Khan;n224713 said:
Intressant! Var var ni? Jag är dåligt insatt i vad DMF är för förening och var ni håller hus.
Jag hade kunnat skriva en bok om DMF, men tills jag orkar göra det finns det en okej artikel på wikipedia. Föreningen har också ett forum som har lite aktivitet. DMFs dagar tycks tyvärr vara räknade, men jag har gjort min tour of duty redan.

(Föreningen nämns också på ett par ställen i boken Finna Dolda Ting, om du har den).

Khan;n224713 said:
Det enda jag kan komma på är fritidsgårdar och bibliotek som lämpliga lokaler, båda två tyvärr bristfälliga. Fritidsgårdar har sällan små, någorlunda ljudisolerade rum som rollspel passar i och bibliotek har sällan öppet mer än till åtta på kvällen. Men de är å andra sidan platser där folk redan samlas och vet hur man hittar dit.
Om man kan få sin kommun att ställa upp, så är himlen den översta gränsen.

entomophobiac

Low Prep High Play
Khan;n224716 said:
Vad finns det för några grupperingar i "riskzonen"? Själv har jag fokuserat på brädspelare, folk som läser "nördiga" böcker (fantasy, sci-fi, etc) och teaterfolk sedan tidigare när jag försökt dra ihop spelgrupper där nybörjare ingår.

För övrigt - ursäkta att jag postar så många gånger i rad. Det är svårt att få WRNU och min telefon att göra rätt när de måste samarbeta.
Jag vill nästan tro att det kan handla om presentation. Att köpa en mastig regelbok eller en spelig låda med tärningar och tabeller är nog en högre tröskel än det nördiga.

En idé som skulle vara kul att utforska hade varit rollspel med en app som bas istället för regelböcker. Tänker mig något i stil med The Fall of Magic, som är ett spelledarlöst berättarspel, men mer lättillgängligt och mindre pretentiöst.

Kanske något som kan vara lika tillgängligt som Hearthstone men låna den sociala aspekten och berättarformatet från rollspel? Varsin telefon istället för varsitt formulär?

Känns hur som helst som att det som behövs är en föryngring av vad som erbjuds. Jag betvivlar ju att Mark Rein-Hagen förstod att Vampire skulle bli vad det blev när han fick idén och jobbade på det, eller Storytelling-systemet. Det är helt enkelt svårt att veta vad nästa förändring är.

Men jag tror helt klart att det är något liknande som behövs. Kanske borde vi varit bättre på att ta tillvara på Harry Potter-generationen. :)

2097

deleta mitt konto tack
Vet inte om ni såg men det var om rollspel i Amelia förra vintern. Dvs i nåt av numren i början av 2016, dom hade intervjuat en operasångare som spelade D&D. Tror iom 5e och iom YouTube har det fått ett stort uppsving igen. Om dom däremot ter sig till denna community är en helt annan sak men det är ju inget självändamål.

JJoghans

Regelknackare
entomophobiac;n224736 said:
En idé som skulle vara kul att utforska hade varit rollspel med en app som bas istället för regelböcker.
Det tror jag också. Någonting som överbryggar klyftan mellan datorrollspel och bordsrollspel, på en plattform som finns "i var mans hand" s.a.s, skulle kunna få intresset för rollspel av lyfta ordentligt. Efter att ha spelat 2:a utgåvan av Mansions of Madness så fick jag känslan av att vi kommer få se nya spännande saker på den här fronten.

JJoghans

Regelknackare
2097;n224739 said:
Tror iom 5e och iom YouTube har det fått ett stort uppsving igen.
Ja, det tror jag också. YouTube har gjort massor för att sprida udda hobbies i nya lager, och jag har en (luddig) känsla av att många unga redan har lite koll på vad bordsrollspel innebär. Jag hade nöjet att spela med två "nybörjare" under ett one-shot i fjol, och de hade redan spelat lite Dark Heresy - på eget bevåg som jag fattade det.

Blind Bard

Veteran
Inkludering och representation är också viktigt, tänker jag. Både bland spelare och spelledare men kanske också som features i rollspel?

I hur många rollspel kan du spela karaktärer med funktionsnedsättningar? Olika ras? Sexualitet? Gender?
För mig var DnD5 första rollspelet som faktiskt nämnde sådana här saker (med undantag för att alla fortfarande är utan funktionsnedsättning. Till och med om dör och resurrectar, osv).

Men här är min ytterst ytliga, lilla, analys av rollspelshobbyn - vi är många snubbar som håller på. Med 30+ år bakom oss.

Jag tror det märks lite för mycket.

DnD5 tycker jag å andra sidan gjort mycket för att bredda hobbyn till att bli mer mainstream överlag, så jag är hoppfull.

Zappelina

Swordsman
Mitt sätt att få in folk i hobbyn är att prata om den också med folk som inte spelar, bjuda in dem och kanske också (om dom nappar) faktiskt spela. Det underlättar såklart att spela frekvent och gärna ett typ av spel som inte kräver så mycket förberedelser eller förkunskaper. Vi hade en grupp med fast lokal här i Göteborg (kolla rollspel i gårda här på forumet). Blev nog ett tiotal nya spelare som kom och ett gäng gamla över nåt år. Jag tror det finns många potentiellt intresserade som lurkar här på forumet och på olika grupper på Facebook. Glöm inte att folk klarar att googla. Och vill man ha uppmärksamhet i media eller från kommunen tror jag man ska ha nåt att visa först! Så dra igång bara, snacka med folk som snackar med folk och se till att ha kul när ni spelar så dom kommer tillbaka. Det är skitkul att spela med nybörjare! Sen är inte rollspel allas kopp te, ok men lägg det på någon nivå då som passar, det är dom som sökt upp dig, eller som accepterat din inbjudan, ingen har tvingat någon. Man kan sluta när som, titta på bilderna eller snacka om bakgrundsmusiken istället.