Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,296
Ibland när jag läser begreppet ”Player Skill” (eller ”spelarskicklighet”) blir jag irriterad över hur vagt det är definierat. Vad är egentligen ”Player Skill”? Som jag ser det kan det finnas (åtminstone) tre exempel på spelarskicklighet:
A Spelarskicklighet i form av att spelaren är duktig på att optimera sin rollperson, förstå hur man bäst strategiskt ska utnyttja reglerna i spelet och hur spelarna bäst tillsammans utifrån reglerna ska eller borde samarbeta
”Jag sätter 18 i styrka för då får jag +3 på attacker och skada, vilket är perfekt eftersom jag vill spela en krigare!”
”Du ska ju förstås FÖRST kasta ’True Strike’ och SEDAN ’Magic Missile’”*
”Om dvärgkrigaren går först i den trånga gången kan han ta smällar, medan clericen som kommer strax efteråt, hela honom utan att själv behöva riskera att bli träffad!”
* ett annat exempel är hur spelaren förstår vilken färdighet som borde användas och när.
B Player Skill i form av hur spelaren förstår informationen från spelledaren eller genom undersökningar av spelvärlden
”Ah, nu sa spelledaren att det bodde blodsugare och lykantroper i Deadwoods, vi borde förstås skaffa silvervapen innan vi reser dit!”
C En kombination av de två ovan.
”Fast vänta nu, sa du att den kidnappade prinsessan hade flytt ensam genom Deadwoods? Det verkar konstigt! Jag använder ”Detect Lie” för att se efter om hon ljuger!”
Det går säkert att definiera fler sådana här exempel på spelarskicklighet, tex borde vi kunna definiera olika typer som handlar om hur man som spelare samberättar, dramatiskt förhåller sig till en scen i spel genom gestaltande, hur man som spelare utan att behöva leva ut det ändå kan använda ord för att beskriva en intensiv händelse, som i det här exemplet av Rising (som är så bra att det får ett eget citat):
”Jag och Robert älskar passionerat hela natten. Mest Robert.”
Jag är mest intresserad av mer traditionell äventyrs/scenariodesign och frågar mig vilken typ av spelarskicklighet som belönas mest i sådana sammanhang och vilken spelarskicklighet är egentligen roligast att få stimulerad? I Paizos äventyrsstigar till Pathfinder tycker jag mig mest se det som liknar a och b ovan.
Min tes är att den spelarskicklighet som ändå är som mest stimulerande är exemplet c – vilket innebär att spelarna både måste kunna hantera reglerna OCH vara delaktiga i själva händelseförloppet och informationsbeskrivningen från SL.
Vad säger ni?
A Spelarskicklighet i form av att spelaren är duktig på att optimera sin rollperson, förstå hur man bäst strategiskt ska utnyttja reglerna i spelet och hur spelarna bäst tillsammans utifrån reglerna ska eller borde samarbeta
”Jag sätter 18 i styrka för då får jag +3 på attacker och skada, vilket är perfekt eftersom jag vill spela en krigare!”
”Du ska ju förstås FÖRST kasta ’True Strike’ och SEDAN ’Magic Missile’”*
”Om dvärgkrigaren går först i den trånga gången kan han ta smällar, medan clericen som kommer strax efteråt, hela honom utan att själv behöva riskera att bli träffad!”
* ett annat exempel är hur spelaren förstår vilken färdighet som borde användas och när.
B Player Skill i form av hur spelaren förstår informationen från spelledaren eller genom undersökningar av spelvärlden
”Ah, nu sa spelledaren att det bodde blodsugare och lykantroper i Deadwoods, vi borde förstås skaffa silvervapen innan vi reser dit!”
C En kombination av de två ovan.
”Fast vänta nu, sa du att den kidnappade prinsessan hade flytt ensam genom Deadwoods? Det verkar konstigt! Jag använder ”Detect Lie” för att se efter om hon ljuger!”
Det går säkert att definiera fler sådana här exempel på spelarskicklighet, tex borde vi kunna definiera olika typer som handlar om hur man som spelare samberättar, dramatiskt förhåller sig till en scen i spel genom gestaltande, hur man som spelare utan att behöva leva ut det ändå kan använda ord för att beskriva en intensiv händelse, som i det här exemplet av Rising (som är så bra att det får ett eget citat):
”Jag och Robert älskar passionerat hela natten. Mest Robert.”
Jag är mest intresserad av mer traditionell äventyrs/scenariodesign och frågar mig vilken typ av spelarskicklighet som belönas mest i sådana sammanhang och vilken spelarskicklighet är egentligen roligast att få stimulerad? I Paizos äventyrsstigar till Pathfinder tycker jag mig mest se det som liknar a och b ovan.
Min tes är att den spelarskicklighet som ändå är som mest stimulerande är exemplet c – vilket innebär att spelarna både måste kunna hantera reglerna OCH vara delaktiga i själva händelseförloppet och informationsbeskrivningen från SL.
Vad säger ni?