Nekromanti Vad ska mitt krigsspel heta?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Måns said:
Och soundtracket blir ju såååå mycket bättre! :gremsmile:
Om du gör bytet så får du snällt lägga in ett rejält appendix med lämpliga låtar.

Var också beredd på att det är någon skäggig farbror i någon stuga som reskinnar hela skiten till att handla om tvångsrekryterade kattflickepiloter i mechakrig.

Mogger

Hipsteranka
DeBracy said:
Om du gör bytet så får du snällt lägga in ett rejält appendix med lämpliga låtar.
Självklart!

DeBracy said:
Var också beredd på att det är någon skäggig farbror i någon stuga som reskinnar hela skiten till att handla om tvångsrekryterade kattflickepiloter i mechakrig.
Haha, jävla rollspelare. Verkligheten är aldrig cool nog. Alltid ska det in en alv, en katt eller en mecha. :gremsmile:

Patrick Bateman

Warrior
Jag tycker du ska ta något i stil med "Band of brothers", om än inte just det namnet.

Känslan jag fick av Band of Brothers var en blandning heroism, kamratskap...och melankoli och vemod. Å ena sidan krighets fasor, å andra sidan det starka kamratskap som bildades mellan männen i kompaniet. Den bitterljuva känslan att stå närmare männen i sin pluton än ett riktigt syskon, men vara medveten om att det på grund av alla de prövningar man fått ustå tillsammans, inte för att man faktiskt valt sitt sällskap. Göra heroiska gärningar, inte för att det förväntas av en, utan för att man måste. De starka band som bildas mellan de som överlevde och minnet av alla de stridskamrater som inte gjorde det.

Skärningspunkten mellan kamratskap, heroism och melankoli är det som kännetecknar Band of Brothers allra mest, i mina ögon. Därför tycker jag att du ska ta ett namn som anspelar på det dualistiska draget av heroism och melankoli. Det bör också ha ett poetiskt anslag. Av de förslag som getts, är nog Arferts "we happy few" det som speglar den känslan allra bäst, tycker jag.

Mitt eget förslag blir det redan tagna Company of heroes. Namnet i sig kanske inte är så spännande, men när det blir satt i sitt sammanhang, ger det en större känsla:

Major Rickard "Dick" winters citerar ett brev han fått av Sergeant Mike Ranney: "I cherish the memories of a question my grandson asked me the other day when he said, 'Grandpa, were you a hero in the war?' Grandpa said 'No… but I served in a company of heroes."

Jag får gåshud varje gång jag hör det citatet.

Mogger

Hipsteranka
Patrick Bateman said:
Major Rickard "Dick" winters citerar ett brev han fått av Sergeant Mike Ranney: "I cherish the memories of a question my grandson asked me the other day when he said, 'Grandpa, were you a hero in the war?' Grandpa said 'No… but I served in a company of heroes."

Jag får gåshud varje gång jag hör det citatet.
Tunga grejer, indeed, jag känner exakt samma känsla. Comapny of Heroes är riktigt bra med det i bagaget. Tyvärr låter det lite så där generellt patriotiskt utanför kontexten.

Sapient

Swashbuckler
Dr. Frankenstein said:
Honorificabilitudinitatibus är annars trevligt betyder ungefär "the state of being able to achieve honours"
Njae, nu triggade du mig här, både för att det är (eller snarare inte är) latin och för att det kommer från Shakespeare... (OT-varning!!!)

Det är lite som andra, mer sentida fantasiordskonstruktioner som "Supercalifragilisticexpialidocious", som inte är direkt fel men samtidigt inte riktigt rätt... :)

"Honorificabilitudinitatibus" är halvt grislatin. De, engelska, orden Honorific och abilitude, har latinska rötter, men är inte latin i sig. "Påhänget", initatibus, är inte heller latin och knappast engelska heller. (Ja, -ibus är en böjning i dativ och ablativ, av substantiv i tredje och fjärde deklinationen, men meningslös i sammanhanget..)

Det funkar hyggligt att trava ihop dessa ord på engelska, med nån slags bibehållen utläsbar betydelse, eftersom engelska är ett germanskt språk där man kan svarva ihop ord lite som man vill. På latin, inte så mycket...

Rollpersonen som yttrar det, Costard (i Love's labour's lost) är en veritabel byfåne (Shakespeares vanliga comic relief-karaktär) och personen han yttrar det om, Holofernes, är inte så mycket bättre, utan just en person som svänger sig med (felanvända) fina ord och latinska citat med ofta helt fel betydelse.

Men, trots eller på grund av detta, är det ett ord som de som tror sig kunna utläsa hemliga chiffer i Shakespeares verk ofta fastnat på. :)

Mogger

Hipsteranka
In a Company of Heroes

Vad tror ni, funkar det? Jag tycker att det säger ganska mycket om vad det handlar om.

Mogger

Hipsteranka
Föslag jag gillar hittills:

Warmachine
Dogs of War
Cry Havoc!

Warmachine är redan ett spel visade det sig, vilket är lite olyckligt. Dogs of War gillar jag. Det är smutsigt och hårt, men kanske lite väl använt? Cry Havoc känns inte rätt även om jag gillar innebörden. Så alla är väldigt nära men inte helt rätt.

Och ett eget föslag i samma anda:

War Pigs

War Pigs blir ju skitfult om man inte lyssnar på Black Sabbath... :gremsmile:

Fler förslag? Jag vet att det perfekta namnet finns där ute. Kanske har vi redan hittat det, men att jag bara inte har förstått det. Orkar ni hjälpa mig lite till?

Dessutom, jag har ändrat lite. Spelet har inte längre någon spikat setting (fast WW II är default) utan funkar exakt lika bra att användas till vilken (amerikansk) väpnad konflikt som helst - Vietnam, Irak, Somalia, Afghanistan, Korea...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Måns said:
Warmachine är redan ett spel visade det sig, vilket är lite olyckligt. Dogs of War gillar jag. Det är smutsigt och hårt, men kanske lite väl använt? Cry Havoc känns inte rätt även om jag gillar innebörden
Dogs of War är dessutom en film och ett datorspel, och Cry Havoc ett brädspel och ett d20-supplement.

Mogger

Hipsteranka
DeBracy said:
Awesome! Klura på om inte Gimmie Shelter (Stones, Grand Funk) och Machine Gun (Hendrix) ska vara med också. :gremsmile:
Klart Gimme Shelter ska vara med (det finns ju så många bra med Stones så jag tänkte vänta lite med nästa låt, men nu kunde jag inte hålla mig). Machine Gun skulle vara med, men jag hittade bara en liveversion på Spotify.