Nekromanti Vad skulle få dig att spelleda på konvent?

MrG

Swashbuckler
Efter att märkt hur stor spelledarbristen är på GothCon så blir jag lite fundersam på varför. Att spellett på konvent har verkligen utvecklat mig som spelledare och hjälpt mig att lära känna nya människor, plus att det är grymt kul. Så jag vill ställa frågan till alla som kan spelleda: Vad skulle få dig att spelleda på konvent?

-Gunnar (spelleder bara det finns bra scenarion, eller går att improvisera)

Arfert

Facit
Att man får äventyret i god tid innan (minst några dagar i alla fall), och att det är lämpligt upplagt. Så man slipper bli inkastad/tillfrågad några timmar innan spelstart. Plus att man gillar spelet i fråga. Och kan det.

krank

Går ondskans ärenden
Egentligen gillar jag inte tanken på koventsäventyr. Inte i tradspelsform, iaf. För mig ligger det roliga i tradspel i att köra långa kampanjer där saker långsamt kommer fram etc...

...och det funkar inte riktigt.

Indiespel spelleder jag ju (VÄRMEDÖD, Evolutionens Barn) på konvent, men... Jag vet inte. Det är lite annan sak, känns det som.

Max Raven

T12-kultist
Tja, att bli tillfrågad, i princip.

Jag är jättedålig på att leta upp spelledarförfrågningar och jag har för mig att det inte gick(?) att anmäla sig som spelledare på GothCon*. Sen brukar jag skippa tärningar till konventsrollspel, vilket kräver att jag har en aning om hur bra/dålig värden är för att jag ska kunna bilda mig en uppfattning om hur de klarar olika "utmaningar" - oftast kör jag iofs med en låt-gå-attityd.

Jag gillar konventsspelledande, det ger mig ofta rätt mycket nya idéer och perspektiv som spelledare. Jag har typ en grupp jag spelar med vanligtvis, så mitt spelledarsätt där är rätt... ingrott/invant.

*Brasklapp här: Mitt minne är ganska luddigt.

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
Egentligen gillar jag inte tanken på koventsäventyr. Inte i tradspelsform, iaf.
Fast detta var en rätt malplacerad kommentar, då MrG skriver friformsscenarion.

/Han som borde läsa dem någon gång

krank

Går ondskans ärenden
Han said:
Fast egentligen gäller det nästan allt rollspelande, för min del. Jag tycker helt enkelt inte att sånt som sker vid bara ett enda tillfälle är särdeles givande.

VÄRMEDÖD var lite kul, men jag skulle hellre köra det över lite längre tid. EB tycker jag ju är rätt trist, framför allt som singulära äventyr. Och så vidare.

Kampanjspel är givetvis inte "finare" än andra sorters rollspel, men det är den sorts rollspel jag föredrar, och det mesta annat känns ganska blekt och ointressant...

Xyas

Swashbuckler
Nu spelleder jag i och før sig redan på konvent regelbundet (oftast egna arrangemang) men jag kænner att jag har krav ændå. Jag vill inte spelleda nattpass, før då ær ær jag en trøtt och ganska dålig SL och inte søndagspass før då ær jag på væg hem.

Kort sagt så vill jag ha bekvæma omstændigheter, och såklart gått om tid att læsa scenariot innan, men det ær sællan ett problem nær man skrivit det sjælv.

/Xyas, som till detta gothcon hade 5 spelledare till 12 lag sitt førsta pass och 2(!) spelledare till 8 lag andra passet

Arfert

Facit
Han said:
krank said:

Var skrev han det? Att det enbart handlar om friform? Ser inte, jag kanske är blind...

Ram

Skev
Arfert said:
Han said:
krank said:

Var skrev han det? Att det enbart handlar om friform? Ser inte, jag kanske är blind...
Njä, han skrev det inte, men det är det han gör. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Han said:
krank said:

Eller snarare så skriver jag oftast friform eller scenarion med en friformstvist (senaste tre scenariona har varit till Operation Fallen Reich och det mest friformiga var det inte mitt insiativ med friformigheten). Men det har rätt lite med saken att göra så länge inte svaret är att någon absolut vill ha eller vara utan system.

-Gunnar (skulle gärna spelleda något för Han så att han inte behövde läsa det ;-))

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
Han said:
Fast egentligen gäller det nästan allt rollspelande, för min del. Jag tycker helt enkelt inte att sånt som sker vid bara ett enda tillfälle är särdeles givande.
Fair enough. Ett bättre svar. Själv borde jag ha tänkt på att han faktiskt skrivit till Fallen Reich nu på GothCon. :gremsmile:

/Han som vet att MrG är en kick-ass spelledare så det skulle påverka scenariot för mycket för att han skulle kunna bedöma hur bra scenariot i sig är

MrG

Swashbuckler
Han said:
/Han som vet att MrG är en kick-ass spelledare så det skulle påverka scenariot för mycket för att han skulle kunna bedöma hur bra scenariot i sig är
Tackar för komplimangen, fast senaste åren har jag varit inne på att skriva scenarion som inte ska påverkas allt för mycket av spelledaren (vet visserligen inte om jag lyckas), bland annat därför som det blir färre slps i mina scenarion.

-Gunnar (som visserligen är väldigt förtjust i multipla roller per spelare)

Simon

Swashbuckler
Att jag skulle åka på ett konvent till att börja med! :gremsmile:

Och att det var en sorts spel som jag trivs med, såklart, men det känns underordnat det första kriteriet...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har väldigt svårt att ta tiden och sätta in mig i nya rollspel, vilket alltid är ett hinder. Enkla regler eller friform skulle teoretiskt kunna hjälpa mig övervinna det, men å andra sidan spelleder jag själv mitt arrangemang så för att nå över den andra vallen skulle det nog främst röra sig om principen "om du spelleder ett pass för mig, spelleder jag ett pass för dig"-principen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
1) Att jag inte hade något annat som tog upp min tid.

2) Att det är ett spel vars regler jag verkligen behärskar (eller ett scenario som saknar regler jag behöver behärska).

3) Att jag får scenariot i god tid och inte behöver sitta och stressläsa det en timme innan passet.

och, viktigast av allt:

4) Att det är skrivet av någon jag tror vet vad han eller hon gör. Jag har sett lite för många konventsscenarion som varit så osammanhängande att de knappt varit spelbara.

/tobias

Mäster

Veteran
En mycket intressant fråga Gunnar, bristen på spelledare har ofta varit ett stort problem. Jag har några teorier jag tror att det är en kombination av dessa.

1. Man spelar rollspel tillsammans.
Om man ska spela rollspel på konvent krävs att man anmäler ett lag (ex. Köksmixer, Orkis och Svettis osv). Väldigt naturligt, det är ju så man spelar rollspel hemma. Men om man ska spelleda måste man göra det ensam, så vad händer om man inte åker dit själv? Alla i ens grupp måste spelleda varsin grupp. Trubbel. Det innebär risk för att alla kommer sluta olika tid vilket resulterar i att man sitter där och inte har något att göra. Det innebär också att man helt plötsligt upplever något själv istället för tillsammans med ens kamrater som man åkt till konventet med. Vill vi inte åka på konvent för att uppleva nya scenarion tillsammans?

Resultatet blir att de som i huvudtaget är sugen på att spelleda är personer som vill åka gratis och således inte bryr sig om vad som händer i scenariot utan helst vill att spelarna ska död eller ge upp så snabbt som möjligt. De som regelbundet spelar tillsammans med en grupp vill spela inte spelleda för då måste de vara ensamma.

Det har ju hänt åtskilliga gånger de åren jag farit som spelare att man sitter där med en spelledare som uppenbarligen inte vill dela en upplevelse eller berätta något.

2. Konventens brist på organisation och kvalitet
Det andra problemet tror jag beror på bristen av organisation och kvalitetsuppföljning. Om man räknar samtliga scenarion man spelar på konvent så är det flesta undermåliga. Hur kommer det sig?

Ja det kanske är svårt att svara på men i grunden handlar det om att man tar emot vad som helst hur som helst. Ofta beroende på att ingen vågar säga emot i rollspelens lilla ankdamm där alla känner varandra, bristen på konstruktiv kritik är slående inom hobbyn. Rollspel behandlas ofta tämligen styvmoderligt inom konventen vilket också har gett resultatet att det inte längre finns rollspel på några konvent utom kanske GothCon.

Erfarna spelledare som gillar att just göra det spelleder alltså helst sitt eget scenario för risken att tvingas spelleda skräp är stor. Jag skulle aldrig köpa grisen i säcken under ett konvent. Man vill veta vad man ska spela. Det innebär naturligtvis att man ska få scenariot hemskickat till sig i tid, vilket är en lyx idag.

3. Bristen på uppskattning
Varför i hela världen tävlar spelarna i rollspel? Om det är någon som ska belönas i huvudtaget är det väl de som arrangerar konventsscenarion och de som spelleder dem. Dessa personer är de som lägger ner sin energi och själ i arrangemanget alldeles gratis. Det är därför vi får se så mycket skräp, utan uppskattning och bekräftelse blir det inte mycket kvar. Jag ser själv få anledningar att arrangera idag tyvärr, det hänger naturligtvis ihop med spelledarbristen. Om det fanns möjlighet att snarare belöna de bra spelledare och arrangörer som finns så skulle ju detta uppmuntra dessa uppoffringar. Hur många konventsscenarion har du arrangerat Gunnar och vad har du fått för erkännande av Gothcon?

4. Det krävs mod och erfarenhet för att inte bli bränd
Det är klart att det krävs en hel del mod för att våga spelleda för helt okända personer. Att vara spelledare är en väldigt utsatt position och jag måste erkänna att jag själv upplevt det nervöst de få gånger jag spellett på konvent. Det krävs en hel hink med självförtroende och erfarenhet för att i huvudtaget inte bli bränd när man sitter där i positionen som spelledare under GothCon. Hur ska man börja? När man är ung och åker på konvent så förstår man att det inte är lätt och blir antingen bränd genom att prestera dåligt eller så börjar man helt enkelt inte. Tillskottet av nya spelledare är alltså dåligt.

Sammanfattning
Spelledare på konvent växer inte på träd. Det har alltid varit spelledarbrist och när de äldre förmågorna försvinner finns det inget tillskott av yngre. Om vi löser de problem som jag tagit upp kanske det finns en chans. Jag tror dock att det krävs ett ordentligt helhetsgrepp för att lösa de problem som idag finns inom rollspel på Sveriges konvent.

ripperdoc

Myrmidon
MrG said:
Så jag vill ställa frågan till alla som kan spelleda: Vad skulle få dig att spelleda på konvent?
För min del är det enkelt - jag spelleder uteslutande hemma och konvent är för mig helt en spelarupplevelse. Det enda som får mig att SLa på konvent är att ställa upp för arrangerande vänner.

Men rent allmängiltigt: jag tror dels att man bör kunna belöna SL:andet lite mer - inte monetärt men att fundera på vilken status man kan ge det. För att SLa är ändå att ge upp sin chans att spela, och att dessutom förbereda sig, för att ett gäng spelare ska ha kul i fem timmar. Det är lite för lite kred för arbetsinsatsen. Givetvis kan även konventet och arrangörerna förbättra sig mycket i hur de hanterar spelledare och logistiken bakom. Arrangörer bör ha en dialog med spelledare innan konventet, det bör finnas ett forum av något slag för att föra den dialogen. Det måste finnas mer hjälp för de som vill SL:a för första gången.

Rent allmänt tycker jag dock att konventen behöver lyfta fram kvalitet mer. Det är faktum att vissa arrangörer och spelledare har mycket hög kvalitet, medan andra är mycket amatörmässiga. Problemet är att man som besökare, eller spelledare, inte har någon som helst koll i förväg vad man får. Det är att köpa grisen i säcken. Istället bör man ge lite morot för folk att satsa på kvalitet - för det handlar inte om förmåga utan om investerad tid och seriositet. Men nog med mitt småborgerliga yrande...

MrG

Swashbuckler
Massa tankvärda punkter och mycket inser jag att vi har löst genom att börjat som spelledarutbyte och hängt ihop via rollspelsbaren och nu när den börjar lösas upp så har vi för första gången inte spelledare åt alla... Men det är lösbara problem. Men du ställde också en direkt fråga till mig som jag måste få besvara.
Mäster Johan said:
3. Bristen på uppskattning
Varför i hela världen tävlar spelarna i rollspel? Om det är någon som ska belönas i huvudtaget är det väl de som arrangerar konventsscenarion och de som spelleder dem. Dessa personer är de som lägger ner sin energi och själ i arrangemanget alldeles gratis. Det är därför vi får se så mycket skräp, utan uppskattning och bekräftelse blir det inte mycket kvar. Jag ser själv få anledningar att arrangera idag tyvärr, det hänger naturligtvis ihop med spelledarbristen. Om det fanns möjlighet att snarare belöna de bra spelledare och arrangörer som finns så skulle ju detta uppmuntra dessa uppoffringar. Hur många konventsscenarion har du arrangerat Gunnar och vad har du fått för erkännande av Gothcon?
Jag är ju en av de få som fått pris av just GothCon för scenariomakande och jag uppskattade det grymt mycket. På samma sätt som jag misstänker att SydCons Emmisar funkat en gång i tiden. Det verkade inte ens svårt att arrangera och borde gå att lösa genom att knuffa på ledningen och berätta vad de gjort förr. Nackdelen var att man inte kan ge alla scenarion pris, en del kan bli sårade (och det finns ett fusk i att ha en bra bulk av spelledare att använda till sitt scenario, våra enda dåliga poäng kom från laget med inlånad spelledare).

Vi har fått massa tack och beröm av GothCon också, igenom alla ledningar, det samma gäller nästan än mer SSK senaste två åren, SydCon har gett mig en hjältemugg en gång i tiden och LinCon har varierat mellan ge oss rosor och annat. Dock har jag fått några kängor också, men i helhet så har jag faktiskt mest fått plus, främst som arrangör (och förmodar att det innebär att jag ska plussa vidare på spelledarna).

-Gunnar (grunnar för nästa år)

Svarte Faraonen

ром и смерть
Som ganska flitig konventsspelledare gillar jag framför allt när man har en solid grund i det man ska spela. När jag har spellett har detta antingen kommit genom att scenariot använt ett spel jag kan utantill och innan (typ Eon) eller att det varit lätt att diskutera sina upplevelser av det (till exempel De Ansiktslösa på årets GothCon, där både scenarioförfattarna och de andra spelledarna var goda vänner till mig -- en miljö där det var lätt att diskutera spelet ur olika vinklar). När den här typen av "support" har fattats har det inte blivit lika bra.