Vad som var och vad som kommer

Genesis

Ni dés ni maître
Hur är det nu, var 2024 ett mellanår eller var där något nyskapande rollspelsrelaterat förra året?

Finns det något ni förutspår ska komma (detta år eller i en snar framtid)?
För egen del är jag mycket nöjd med Om natten är alla katter grå, som ligger i en genre jag inte sett något rollspel röra sig inom förr. Och även om det inte är publicerat ännu (och därmed kanske tillhör 2025) så tycker jag också att Livsform är nyskapande. Det har ett format som många romaner använder, med en ensam huvudperson och en nutid som bryter av med bilder ur det förflutna. Även detta något jag inte sett rollspel göra (Epitaph verkar till formen liknnde, men gör en annan grej med det, efter vad jag förstår). Så för min personliga del känner jag att jag har fortsatt att bryta ny mark (inom ett område som få är intresserade av, såklart).

Boganis

Veteran
Möjligt att jag är nersnöad, men varför skulla andra rollspelsmakare delge sina framtida planer?

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Möjligt att jag är nersnöad, men varför skulla andra rollspelsmakare delge sina framtida planer?
Lära av varandra, inspireras av varandra, peppa och uppmuntra andra spelskapare i deras skapande? Rollspel är väl så pass liten hobby att det är väldigt liten risk att någon snor ens idéer. Handlar väl mer om att få upp ögonen för andras projekt och ge sitt stöd, i vilket fall i en svensk kontext.

Boganis

Veteran
Nja, när det gäller att omvärldsbevaka jämtemot konkurrenter tror jag inte t.ex. FL delger till WotC vad de tycker är framtiden...

Quadrante

Grisbonde
De båda är ju ändå helt daterade och inte framtiden ;)
Nä, men skämt åsido. Även de stora aktörerna kan komma med nya saker. Svårare att se trenden när man är mitt i den. Så om man kan få nys om saker som avviker, upplevs nyskapande eller använder nåt gammalt på nya sätt är det intressant. Oavsett om det egentligen redan funnits ett tag.

Boganis

Veteran
Ja, men om jag tror at jag har det som kommer att trenda så delger jag inte det till konkurrenter oavsett hur liten jag är?

Okej, om det är på hobbynivå. Men skall pengar/inkomst tjänas önskar man nog inte att utkonkurreras?

Ja, spelandet mår bra av mycket, kollektivt deltagande -inkomsten: inte så mycket...

Quadrante

Grisbonde
Givetvis helt upp till en själv.

Annars så brukar det vara en fördel att delge världen tidigt, så den vet att det var ens idé … om man bryr sig om sånt.

Jag tänker mer på trendspaning än om det ena spelet eller andra kom ut 2024, eller vad var och en planerar att göra. Utan vad man sett för nytt inom spelområdet. Vad är det som har hänt inom rollspel under 2024 som känns som nytt. Ser man något som kommer, eller kommer växa under 2025. Men som sagt, det kan vara svårt att se förrän långt senare och då istället kännas helt uppenbart.

Last edited:

Boganis

Veteran
Jag har inget själv att komma med, men om jag hade ville jag omvärldsbevakat och försökt göra pengar på det.

Törs inte tänkapå hur många kreativa mäniskor inom RPG som aldrig kom ur startblocket. Hur lyckas synas bland de tusentals rpg-system som finns där ute?

Quadrante

Grisbonde
Jag har inget själv att komma med, men om jag hade ville jag omvärldsbevakat och försökt göra pengar på det.

Törs inte tänkapå hur många kreativa mäniskor inom RPG som aldrig kom ur startblocket. Hur lyckas synas bland de tusentals rpg-system som finns där ute?
Ja det är svårt. Men det gäller även detta med att (våga?) pröva något nytt, nytt spel, nytt sätt att spela. Kanske prova att ha två spelledare istället för en. Att hantera konflikter på ett nytt sätt. Att låta tidigare händelser bli resurser för framtida spel. Inga saker som kanske nödvändigtvis är revolutionerande, men om det använts på nya sätt kanske det är tecken på att nåt håller på att ske. Något att ta en titt på ... sen kan man avfärda det om man prövat och inte gillart.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Staff member
När DoD2023 släpptes berättade många att de rotade fram sina gamla egenskrivna alster, konverterade dem till DoD2023’s regler och släppte dem under tredjepartslicensen. Dessa var i mångt och mycket av slaget klassisk fantasy. Min gissning är att nu när de flesta gamla framrotade äventyr är konverterade så kommer de flesta tredjepartstillverkare alster som släpps i år vara mer unika gällande material. Tror vi kan vänta oss en större bredd av settings och äventyr.