Mogger
Hipsteranka
Det är ju kul att spekulera i. Vi har ju sådana här trådar med jämna mellanrum.Så varför fråga andra rollspelsmakare vad de tror trendar?
Det är ju kul att spekulera i. Vi har ju sådana här trådar med jämna mellanrum.Så varför fråga andra rollspelsmakare vad de tror trendar?
Ja, goda intentioner, men om alla följer trenden, kommer ju inte det där nya otippade?Jag väljer förövrigt att tro att de flesta har goda intentioner med sitt agerande. Förstår helt och hållet att det även går att se frågan från andra perspektiv också.
Svårt att veta hur andra tänker om man inte frågar och lätt att missa det andra ser.Så varför
OkDet är ju kul att spekulera i. Vi har ju sådana här trådar med jämna mellanrum.
Ja, men forumet i sig ger ju en bra pekare på "snacket", vad folk saknar. Sedan kan man ju vara lite kreativt modig och inte följa flocken, men ändå försöka träffa något som spelarna saknar?[
Svårt att veta hur andra tänker om man inte frågar och lätt att missa det andra ser.
Bara för att man är medveten om en trend behöver man inte följa denJa, goda intentioner, men om alla följer trenden, kommer ju inte det där nya otippade?
Nja, har inte varit så obstinat agerande mot en trend.Dessutom har vi nog många obstinata personer på forumet som kommer aktivt agera mot en trend
Nja, vi är mest stofiler, som ofta tror oss veta bättre än den stora massan. Så våra alster brukar sällan trendaJa, men forumet i sig ger ju en bra pekare på "snacket", vad folk saknar. Sedan kan man ju vara lite kreativt modig och inte följa flocken, men ändå försöka träffa något som spelarna saknar?
Om inte konkurrenterna delar med sig, så kommer jag att få sämre möjlighet att få koll på trenderna.Om det finns bättre koll på trenderna kan du göra mer efterfrågade spel, men att delge det till konkurrenterna?
Det känns som att de här sakerna var trendiga för 20-år sen, med Indievåg, The Forge och hela den svängen. Det kan väl inte fortfarande räknas som en ny trend?Ja det är svårt. Men det gäller även detta med att (våga?) pröva något nytt, nytt spel, nytt sätt att spela. Kanske prova att ha två spelledare istället för en. Att hantera konflikter på ett nytt sätt. Att låta tidigare händelser bli resurser för framtida spel. Inga saker som kanske nödvändigtvis är revolutionerande, men om det använts på nya sätt kanske det är tecken på att nåt håller på att ske. Något att ta en titt på ... sen kan man avfärda det om man prövat och inte gillart.
Om inte du själv gör en omvärldsbevakning.Om inte konkurrenterna delar med sig, så kommer jag att få sämre möjlighet att få koll på trenderna.
Alltså har jag intresse av att bygga en kultur där vi delar med oss.
Jag har skrivit 100+ sidor utgivet rollspelsmaterial och har i anteckningsböcker idéer för åtskilligt mycket mer. Alla mina idéer är förmodligen inte bra men jag skulle ändå aldrig vilja lägga ut dem på ett forum. De ganska många skapare som är aktiva här har säkert själva idéer så det räcker och blir över, men jag vill ändå tro att det fortfarande går att få snilleblixtar. Det måste inte handla om en fantastisk innovation. I mina ögon är det minst lika viktigt att välja vad man skriver om. På sätt och vis är väl valda och/eller oväntade val/avgränsningar också en sorts innovationer. För mig ligger det kreativa ofta i att försöka se sådant som andra har framför sig men kanske ändå inte riktigt ser.Om det finns bättre koll på trenderna kan du göra mer efterfrågade spel, men att delge det till konkurrenterna?
Din omvärldsbevaknig (inklusive trender) är det rentav oklokt att delge dina aktörer inom samma marknadssegment. Presumtivt många andra som läser tråden "Rollspelsmakande"?
Tror ändå att vissa som läser/skriver i tråden försöker göra någon sorts återbäring från sitt skapande...
Trend är det som är aktuellt, om den är ny eller återanvänd är sekundärt.Det känns som att de här sakerna var trendiga för 20-år sen, med Indievåg, The Forge och hela den svängen. Det kan väl inte fortfarande räknas som en ny trend?
//Gammal Stofil
Härlig återkoppling till trådtitel!Om man pratar trend snarare än nyskapande, så skulle jag säga att jag väl misstänker att trenden med licensspel var still going strong 2024 och väl lär fortsätta. Frågan är vilka licenser som ens finns kvar? Alien, Blade Runner, Terminator, Predator, Stargate, Rambo, Universal Soldier, Escape from New York, Transformers och GI Joe är ju redan tagna…
Well, uppenbarligen är det inte så sveriges spelskapare tänker. Och eftersom jag inte tror att de är dumma i huvudet, så tror jag att något saknas i ditt resonemang.Vidhåller fortfarande att om man önskar att nå en större del av marknadssegmenten är du i konkurrens med de andra inom denna. Om du önskar marknadsandelar, och att tjäna pengar, då är det inte klokt att delge sina spaningar.
Eller Chock -åfg, Kutulu och CoC Sverige, för att visa på förlag som "konkurrerar" med sig själva. (Ja, jag vet att det inte gäller med Kutulu längre, men ändå)Well, uppenbarligen är det inte så sveriges spelskapare tänker. Och eftersom jag inte tror att de är dumma i huvudet, så tror jag att något saknas i ditt resonemang.
Om inte annat är rollspels"branschen" inte speciellt stor – och man har dessutom inte "marknadssegment" på det sätt du pratar om. Folk köper så att säga rätt många spel. Konkurrens hade ju framför allt gällt om det funnes fler pengafokuserade aktörer än vad varje spelare kan tänka sig att köpa spel av, och det stämmer helt enkelt inte. Fria Ligan konkurrerar inte med Eloso eller med Lehto Spel & Media. Eftersom kundgruppen köper spel från allihop.
Och vi är nog ganska många som köpt Alien och Mothership och Death in Space.