Vad som var och vad som kommer

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
Jag väljer förövrigt att tro att de flesta har goda intentioner med sitt agerande. Förstår helt och hållet att det även går att se frågan från andra perspektiv också.
Ja, goda intentioner, men om alla följer trenden, kommer ju inte det där nya otippade?
 

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
[


Svårt att veta hur andra tänker om man inte frågar och lätt att missa det andra ser.
Ja, men forumet i sig ger ju en bra pekare på "snacket", vad folk saknar. Sedan kan man ju vara lite kreativt modig och inte följa flocken, men ändå försöka träffa något som spelarna saknar? :giggle:
 

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,793
Location
Nirvana
Jag tror att det är bra att sticka ut och vara tydlig som skapare. Den som inte gör det försvinner lätt i bruset.

Ibland kan man sticka ut genom att vara nyskapande och edgy, men jag tror inte att det är ett måste. Att skriva språkligt bra är minst lika viktigt, men det är nog mer en konstant än en trend.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,418
Location
Rissne
Om det finns bättre koll på trenderna kan du göra mer efterfrågade spel, men att delge det till konkurrenterna?
Om inte konkurrenterna delar med sig, så kommer jag att få sämre möjlighet att få koll på trenderna.
Alltså har jag intresse av att bygga en kultur där vi delar med oss.

Man kan se det som ett slags fångarnas dilemma – om jag håller käft men du pratar så tjänar jag på det, håller vi båda käft så förlorar vi båda, pratar vi båda så vinner båda på det men var och en tjänar kanske mindre än om bara just de hållit käften och de andra snackade…
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,191
Location
Off grid
Ja det är svårt. Men det gäller även detta med att (våga?) pröva något nytt, nytt spel, nytt sätt att spela. Kanske prova att ha två spelledare istället för en. Att hantera konflikter på ett nytt sätt. Att låta tidigare händelser bli resurser för framtida spel. Inga saker som kanske nödvändigtvis är revolutionerande, men om det använts på nya sätt kanske det är tecken på att nåt håller på att ske. Något att ta en titt på ... sen kan man avfärda det om man prövat och inte gillart.
Det känns som att de här sakerna var trendiga för 20-år sen, med Indievåg, The Forge och hela den svängen. Det kan väl inte fortfarande räknas som en ny trend?

:t6r-5: :t6b-2:
//Gammal Stofil
 

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
Om inte konkurrenterna delar med sig, så kommer jag att få sämre möjlighet att få koll på trenderna.
Alltså har jag intresse av att bygga en kultur där vi delar med oss.
Om inte du själv gör en omvärldsbevakning.
Som kan göras på många sätt, beroende på din verksamhets storlek.

Vidhåller fortfarande att om man önskar att nå en större del av marknadssegmenten är du i konkurrens med de andra inom denna. Om du önskar marknadsandelar, och att tjäna pengar, då är det inte klokt att delge sina spaningar. Om du brinner för RPG och ser det som viktigast, så blir inkomst underordnad och då är den kollektiva processen åtråvärd. :giggle:
 

Oscar Silferstjerna

Mörk materia
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,793
Location
Nirvana
Om det finns bättre koll på trenderna kan du göra mer efterfrågade spel, men att delge det till konkurrenterna?

Din omvärldsbevaknig (inklusive trender) är det rentav oklokt att delge dina aktörer inom samma marknadssegment. Presumtivt många andra som läser tråden "Rollspelsmakande"?


Tror ändå att vissa som läser/skriver i tråden försöker göra någon sorts återbäring från sitt skapande...
Jag har skrivit 100+ sidor utgivet rollspelsmaterial och har i anteckningsböcker idéer för åtskilligt mycket mer. Alla mina idéer är förmodligen inte bra men jag skulle ändå aldrig vilja lägga ut dem på ett forum. De ganska många skapare som är aktiva här har säkert själva idéer så det räcker och blir över, men jag vill ändå tro att det fortfarande går att få snilleblixtar. Det måste inte handla om en fantastisk innovation. I mina ögon är det minst lika viktigt att välja vad man skriver om. På sätt och vis är väl valda och/eller oväntade val/avgränsningar också en sorts innovationer. För mig ligger det kreativa ofta i att försöka se sådant som andra har framför sig men kanske ändå inte riktigt ser.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,418
Location
Rissne
Om man pratar trend snarare än nyskapande, så skulle jag säga att jag väl misstänker att trenden med licensspel var still going strong 2024 och väl lär fortsätta. Frågan är vilka licenser som ens finns kvar? Alien, Blade Runner, Terminator, Predator, Stargate, Rambo, Universal Soldier, The Crow, Kong/Skull Island, Escape from New York, Pacific Rim, Highlander, Lord of the Rings, Turtles, Robotech, Transformers, Power Rangers, My Little Pony och GI Joe är ju redan tagna…
 
Last edited:

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
Om man pratar trend snarare än nyskapande, så skulle jag säga att jag väl misstänker att trenden med licensspel var still going strong 2024 och väl lär fortsätta. Frågan är vilka licenser som ens finns kvar? Alien, Blade Runner, Terminator, Predator, Stargate, Rambo, Universal Soldier, Escape from New York, Transformers och GI Joe är ju redan tagna…
Härlig återkoppling till trådtitel!

"Vad som var och vad som kommer"

Vad som var-biten.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,418
Location
Rissne
Vidhåller fortfarande att om man önskar att nå en större del av marknadssegmenten är du i konkurrens med de andra inom denna. Om du önskar marknadsandelar, och att tjäna pengar, då är det inte klokt att delge sina spaningar.
Well, uppenbarligen är det inte så sveriges spelskapare tänker. Och eftersom jag inte tror att de är dumma i huvudet, så tror jag att något saknas i ditt resonemang.

Om inte annat är rollspels"branschen" inte speciellt stor – och man har dessutom inte "marknadssegment" på det sätt du pratar om. Folk köper så att säga rätt många spel. Konkurrens hade ju framför allt gällt om det funnes fler pengafokuserade aktörer än vad varje spelare kan tänka sig att köpa spel av, och det stämmer helt enkelt inte. Fria Ligan konkurrerar inte med Eloso eller med Lehto Spel & Media. Eftersom kundgruppen köper spel från allihop.

Och vi är nog ganska många som köpt Alien och Mothership och Death in Space.
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,864
Well, uppenbarligen är det inte så sveriges spelskapare tänker. Och eftersom jag inte tror att de är dumma i huvudet, så tror jag att något saknas i ditt resonemang.

Om inte annat är rollspels"branschen" inte speciellt stor – och man har dessutom inte "marknadssegment" på det sätt du pratar om. Folk köper så att säga rätt många spel. Konkurrens hade ju framför allt gällt om det funnes fler pengafokuserade aktörer än vad varje spelare kan tänka sig att köpa spel av, och det stämmer helt enkelt inte. Fria Ligan konkurrerar inte med Eloso eller med Lehto Spel & Media. Eftersom kundgruppen köper spel från allihop.

Och vi är nog ganska många som köpt Alien och Mothership och Death in Space.
Eller Chock -åfg, Kutulu och CoC Sverige, för att visa på förlag som "konkurrerar" med sig själva. (Ja, jag vet att det inte gäller med Kutulu längre, men ändå)
 

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
Ja, fast svenskarna, som har lyckats har ju internationellt, framgång efter att hela marknadsförningspaketet har dragits fram. Mork Borg hos Dungeon Dudes t.ex, Men då har man ju haft en omvärldsbevakning långt utanför Sverige? Elller har Mork Borg fått hjälp av bara att någon hördes talas om det? Skulle tro marknadsförningen mot målriktad grupp gjorde att det slog?
*försöker förtvivlat göra förnuft av det hela*
 
Top