entomophobiac
Pistoler & Mord
Jag hoppas det! Många jag känner har varit i en lågspelsperiod efter pandemin. Men många vill spela mer, även i min grupp.... så det är alltså trendspaningen? Hmm. Det kommer spelas mer. Positivt.
Jag hoppas det! Många jag känner har varit i en lågspelsperiod efter pandemin. Men många vill spela mer, även i min grupp.... så det är alltså trendspaningen? Hmm. Det kommer spelas mer. Positivt.
Det är samma för oss. Vi får hoppas på fler.Jag hoppas det! Många jag känner har varit i en lågspelsperiod efter pandemin. Men många vill spela mer, även i min grupp.
Japp, och det är till sist på gång! Har beställt det förhoppningsvis sista provtrycket och bör släppa det i januari. Så tekniskt sett 2025. Men ja, jag känner att det också bryter lite ny mark i sitt format, om inte annat. Men mindre än de andra två.Tycker om vad jag sett och hört om Huldran. Om det är ”nog nyskapande” får andra avgöra, men känns som nytt blod.
För mig personligen var Mothership det stora släppet 2024. Särskilt SL-häftet uppfattar jag som hyfsat nyskapande. Kanske inte i varje detalj (att skapa saker med tabeller är ju inte nytt) men väl i det kondenserade helhetsgreppet. Jag har inte sett ett mer effektivt SL-hjälpmedel.Hur är det nu, var 2024 ett mellanår eller var där något nyskapande rollspelsrelaterat förra året?
Finns det något ni förutspår ska komma (detta år eller i en snar framtid)?
Spontant:Hur är det nu, var 2024 ett mellanår eller var där något nyskapande rollspelsrelaterat förra året?
Jag tror att problemet kan vara just att man tänker att man måste synas bland alla tusentals system som finns. Det går utmärkt att skapa kreativa grejer utan att man måste slå stort.Törs inte tänkapå hur många kreativa mäniskor inom RPG som aldrig kom ur startblocket. Hur lyckas synas bland de tusentals rpg-system som finns där ute?
Eftersom det numera köps och säljs mycket gamla rollspel ser man vad som, åtminstone i ekonomiska termer, får ett mer långsiktigt värde. Det som uppskattas efter 30-40 år är ofta genomarbetat, personligt och originellt. Spel i lådor, stora fyrfärgskartor och serier av produkter (typ trilogier) verkar också bidra till ett mer långsiktigt värde.Ja, alla måste börja någonstans. Alla behöver inte slå stort.
Men världen är full av tvåor som aldrig "cashade" in eftersom de var för naiva.
Edison är ju stjärnexemplet på en tjuv... De i hans vak exempel på folk som var för naiva....
Man kan bara komma tvåa om man tävlar. Och jag misstänker att det finns ett visst motsatsförhållande mellan kreativitet och att casha in. Kommersiella grejer behöver appellera till en större publik, vilket rimligen leder till en viss likriktning. Jag behöver dock aldrig oroa mig för att en Edison kommer och snor mina idéer, för de är kommersiellt värdelösa.Ja, alla måste börja någonstans. Alla behöver inte slå stort.
Men världen är full av tvåor som aldrig "cashade" in eftersom de var för naiva.
Edison är ju stjärnexemplet på en tjuv... De i hans vak exempel på folk som var för naiva....
Partisan är (även när vi bortser från att det är en väl researchad och genomförd produktion) ett tecken i tiden där man förskjuter från hjältarna till dem man skulle sett i bakgrunden. En annan (inte helt ny) trend den följer är att den är snygg.Expert Partisan. Nytt – fast gammal idé. Mycket bra.
… vilket även du är en del av (den andra tendensen från ovan).EDIT: Plockad bort min lista över egna projekt – inget av dem är ju speciellt nyskapande, som så.
Jag förtydligade tidigare i tråden att jag inte har någon bebis, inget att komma med......Resonemanget påminner mig lite om ett fenomen vi haft här på forumet några gånger – nya användare som i hemlighet filat på något eget projekt och som knappt vill prata om det eftersom "nån kanske snor idén...
Tanke: Om ingen annan gör vad-det-nu-är, så blir det inte mycket till trend.Ja, men om jag tror at jag har det som kommer att trenda så delger jag inte det till konkurrenter oavsett hur liten jag är?
Det här bara sant i vissa branscher men trender är ett fenomen som allra mest intressant för de som menar sig kunna förutse dem och de som lever på att redogöra för vilka trender som finns.Om det finns bättre koll på trenderna kan du göra mer efterfrågade spel, men att delge det till konkurrenterna?
Din omvärldsbevaknig (inklusive trender) är det rentav oklokt att delge dina aktörer inom samma marknadssegment. Presumtivt många andra som läser tråden "Rollspelsmakande"?
Tror ändå att vissa som läser tråden försöker göra någon sorts återbäring från sitt skapande...
Nyfikenhet? Intresse? Inspiration? Behöver inte innebära att det handlar om att matcha marknaden, det kan handla om genuint intresse för vad som händer och vad som verkar vara intressant just nu.Så varför fråga andra rollspelsmakare vad de tror trendar?