Nekromanti Vad spelar ni helst?

Kalil

Swordsman
Spelat helst: Gamla goa simulationistiska spel. Call of Cthulhu, Shadowrun och D&D. Eller riktigt välskriven friform.

Har avfärdat: Fate, Apocalypse World osv. Bleg.

Bifur

Veteran
Nuförtiden helst enklare (alt. inkörda, så länge jag kan dem själv) system. Sedan gör det inget om världen kräver lite inläsning så länge det känns som att det finns ett genomtänkt koncept och inte bara en presentation av ett område. Favoriten hitills av de nya svenska spelen är Symbaroum, men jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag provat övriga för lite.

Sedan vill jag tolkienesque fantasy lite upprättelse, även om jag som många andra lämnat subgenren sedan länge (och speciellt inte rollspelat i Midgård) så har det gett mitt rollspelande mycket som jag inte hade velat vara utan.

luddwig

Lawful evil
Jag spelar helst rollspel som har en lagom mängd regler och en intressant spelvärld. En lagom mängd regler för mig är tillräckligt med regler för att skapa en lätt spelig känsla men inte så mycket regler att det bara blir bläddrande, tärningsrullande och bokföring. En intressant spelvärld är något som sätter fart på fantasin och bäddar för spännande och/eller roliga upplevelser. Några spel som jag gillar är Star Wars D6, gamla Mutant och Into the Odd.

gustaf s

Warrior
Jag spelar helst Apocalypse World... det finns så många anledningar.

Jag tror mig nyligen ha avfärdat Ten Candles (fast jag så gärna ville älska det) och sedan länge Durance. I PbtA-familjen har jag avfärdat tremulus och Uncharted Worlds... Och jag har avfärdat gissa-spelledarens-hemligheter-spel. Men! jag är alltid beredd på, och rent av sugen på, att ompröva allt det där, bli positivt överraskad, kliva ned från hästarna, testa allt igen osv.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag spelar helst med människor som jag tycker om och som spelar djärvt.

Och kriterierna ovan är viktigare än exakt vad vi spelar. Med rätt gäng är det mesta fantastiskt roligt. Men om jag nu skall peka ut några specifika spel:

The Daughters of Verona
Witch Quest
Old School Renaissance, något med stigande AC. (Jag förordar bokbål för spelen med fallande AC.)
Rolemaster, om alla andra redan kan reglerna.
Solar System
OKULTs regler om vi skall spela över forum.

Ymir

Liten kantbaron
Jag har över tid upptäckt att jag vill spela delvis helt andra saker än jag vill spelleda.

Som SL vill jag helst av allt spelleda antingen episk dockskåpsfantasy, eller episk, mörk urban fantasy, eller episka scenarier i icke-europeiska historiska miljöer.

Som spelare vill jag helst av allt spela mer jordnära scenarier, gärna mörka och skräckiga, antingen europeiskt historiska eller förlagda till vår nutid.

Gemensamt för bägge är dock att jag ääääälskar vampyrer. Kanske är det delvis för att jag aldrig riktigt fått leva ut (och därmed slita ut) min vampyrpassion, för att den jag spelar allra mest med hatar Vampire.

Jag är även extremt petig med regelsystemet som SL, och kan öht bara tänka mig att spelleda ett fåtal system (Eon, Noir, Western, Dread, Apoc wörld, Solar System), medan jag som spelare knappt bryr mig alls.

Kontentan av detta blir nog att jag allra helst spelleder Eon. Egentligen hade jag ännu hellre velat spelleda Vampire - Kindred of the East och Vampire - Dark Ages, men står inte ut med deras värdelösa regelsystem. Jag har på sistone blivit extremt pepp på one-shots i Dread dock.

Allra helst spelar jag, däremot, vanliga Vampire, Witchcraft, Götterdämmerung (som jag ironiskt nog aldrig ens hållit i), 1800-tals-Call of Cthulhu, många olika typer av historiska scenarier i flummiga regelsystem och pretto-friform. Och, givetvis, Svart av kval, vit av lust.

Men det här var svårt att svara på, för egentligen är det specifika kampanjkoncept och scenarier som triggar mig, snarare än något så generellt som ett rollspel som så.

Wyldstorm

Swordsman
Paco;n204885 said:
Vilket rollspel spelar ni helst och varför?
Antar att du menar att vi ska förklara vilka spel i spelar och inte spelleder.. Så:
M:tA, En av de få spel där magi är magiskt och ens fantasi/intelligens verkligen ger resultat.
Annars vet jag inte.. Typ tRoS börjar bra, men skiter sig.. Iron throne samma sak.
Kan vara hjärndött kul att spela D&D & forgotten realms nån gång..

Paco;n204885 said:
Vilka rollspel har ni avfärdat eller ogillar ni och varför?
Nästan alla. Jag är gravt kritisk.
Allt svenskt afaik (kan ha kommit nåt nytt som jag msisat), definitivt allt med levlar (speciellt D&D), allt med senila magiker, allt som har Dx+stat som grundmekanism, allt som inte har fungerande intern logik, Allt där världens naturlagar är dåligt skrivna.

Men framför allt... Jag HATAR earthdawn. Jag känner att jag måste borsta tungan efter att ha nämnt dess namn.

Rangertheman

Myrmidon
Paco;n204885 said:
Vilka rollspel har ni avfärdat eller ogillar ni och varför?
Jag kan inte tänka mig att varken spela eller spelleda alltför detaljreglerade rollspel, typ simulationer. Är inte heller särskilt intresserad av grisodlarspel. Jag föredrar när fokus ligger på "roll", snarare än "spel".

Caligo

Swashbuckler
Paco;n204885 said:
Vilket rollspel spelar ni helst och varför? Vilka rollspel har ni avfärdat eller ogillar ni och varför?

Själv kör jag nft Eon IV, som jag tycker är bäst hittills (på svenska) men jag stör mig på en hel del saker vilket är anledningen till att jag själv tänker skapa det ultimata fantasyrollspelet.
Jag spelar helst mitt eget spel, QuestCore. Jag har spelat massa olika spel innan och speciellt mycket Dungeons And Dragons 3/3.5. Det jag gillar med QuestCore är att det gör det mesta som 3.5 gör utan alla oklarheter och buggar.

JJoghans

Regelknackare
Två av mina favoriter så här långt är Järn och Svenska Kulter (vilket är ganska roligt, eftersom de nästan är varandras motpoler på flera plan). Det de har gemensamt är att de är regellätta och inte särskilt simulationistiska.

Jag kan spela nästan vad som helst, men jag spelleder inte vad som helst. Det är främst min position som spelledare som gör mig kräsen över system, och som gör att jag uppskattar de bägge ovan nämnda spelen. :)

dagbok

Veteran
Jag både spelar och spelleder helst Eon. Har många år med Eon II och i nästa kampanj ska jag äntligen få testa att spelleda i Eon IV (Sylfens vrede). Vi använder en hel del husregler och har oftast fokus på att få en så realistisk och intressant historia som möjligt. Vill en RP göra något vi inte riktigt har koll på använder vi bara husregler, även om informationen kanske finns i regelboken. Vi har högt i tak och lyckas oftast snabbt bestämma inom gruppen vad som krävs för att göra sagd handling.

Symbaroum är nästa spel jag ska få testa på som spelare. Är otroligt sugen och mest p.g.a. deras eminenta artwork (även om upplägget med skogen verkar tvärfett).

Ska även introducera min partner till rollspel med ett soloäventyr i Tassar&Morrhår. Verkar vara perfekt för syftet.

Jag vill inte gärna avvisa rollspelssystem då de alltid går att göra dem till vad man vill men min första upplaga av Neotech kommer jag nog inte spela igen. Detta är nog mest för att vi svärtade ner Neotech med en omogen grupp och dåliga äventyr, i tonåren 'a 2001.

Per

Veteran
Mitt absoluta favoritspel är utan tvekan Warhammer Fantasy Roleplay. Ett fantastiskt stämningsfullt rollspel i tyskliknande renässansmiljö. Här bygger vi fantastiska historier fullpackade med politiska intriger, hemliga sällskap, mörka hemligheter och färgstarka karaktärer.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag spelar helst Space 1889, där vi är oscarianska äventyrare på ett kanalförsett Mars. Dramatik, mysterier, intriger, ondskefulla belgare, depraverade och fanatiska marsianer -- många strama överläppar. Fast vi använder hemkokta BRP-regler.