Jag har över tid upptäckt att jag vill spela delvis helt andra saker än jag vill spelleda.
Som SL vill jag helst av allt spelleda antingen episk dockskåpsfantasy, eller episk, mörk urban fantasy, eller episka scenarier i icke-europeiska historiska miljöer.
Som spelare vill jag helst av allt spela mer jordnära scenarier, gärna mörka och skräckiga, antingen europeiskt historiska eller förlagda till vår nutid.
Gemensamt för bägge är dock att jag ääääälskar vampyrer. Kanske är det delvis för att jag aldrig riktigt fått leva ut (och därmed slita ut) min vampyrpassion, för att den jag spelar allra mest med hatar Vampire.
Jag är även extremt petig med regelsystemet som SL, och kan öht bara tänka mig att spelleda ett fåtal system (Eon, Noir, Western, Dread, Apoc wörld, Solar System), medan jag som spelare knappt bryr mig alls.
Kontentan av detta blir nog att jag allra helst spelleder Eon. Egentligen hade jag ännu hellre velat spelleda Vampire - Kindred of the East och Vampire - Dark Ages, men står inte ut med deras värdelösa regelsystem. Jag har på sistone blivit extremt pepp på one-shots i Dread dock.
Allra helst spelar jag, däremot, vanliga Vampire, Witchcraft, Götterdämmerung (som jag ironiskt nog aldrig ens hållit i), 1800-tals-Call of Cthulhu, många olika typer av historiska scenarier i flummiga regelsystem och pretto-friform. Och, givetvis, Svart av kval, vit av lust.
Men det här var svårt att svara på, för egentligen är det specifika kampanjkoncept och scenarier som triggar mig, snarare än något så generellt som ett rollspel som så.