morkbollen_UBBT
Warrior
Jag vill iaf prova
Först får du en liten kram av mig för att du förklarat allt så väl . Jag tror att jag förstår en det stora draget av det hela. Jag håller med om att det inte finns nått skäl att använda detta system för saker som sköts bra med vanliga regler, precis som du sa, men en sak jag undrar det är...
Det jag sitter och funderar över är att blir det inte lite tråkigt när man aldrig kan misslyckas med något? Att alltid när man pratar med adelsmannen så lyckas man alltid få snacka med honom, även om det medför en del komplikationer. Alltså nu menar jag inte att jag är sur över detta, utan frågar mer i en undran hur det har fungerat för dig och din spelgrupp? Sen är jag lite nyfiken på hur det går att kombinera lite av det goda från alla delar av kakan . Alltså att har man ett "vanligt" system som man lägger på en hel del av dessa CR regler på. Eller vill man inte? Kan man ha totalt skilda regler för action delarna och de mer lugna och berättande? Dock kan jag se att dom kommer i konflikt iaf om man inte vill att James Bond ska dö, fast jag är lite intresserad hur man kan använda det för att bara göra ett lite dödligt, men mer intressant spel.
Hmm...det här inlägget blir nog lite flummigt, men, men...
Kom på en till sak som jag också är lite nyfiken över, finns det fler skäl att köra CR än att bara ge mer makt åt spelarna. Jag menar, personligen så tycker jag att de större fördelarna är att det ger lite mer spänning till spelet. Det blir inte bara ett tråkigt litet slag, lyckas eller inte, utan att det skapar en hel rad nya roliga problem och händelser(det roliga enligt mig är ju att rollspela, så lite extra saker är bara bra.) som behövs lösas. Samt att det ökar spänningen när man vet vad man kämpar för. En sak du och Walium pratade en del om var ju kistan med saker i. För det första så om man vet innehållet så kan det ju göra det mer åtrovärt, men annars att man får reda på att vid (miss)lyckande, så kommer nått hända(alltså efter man börjat, jag vet att det inte direkt är att ge makten åt spelarna, men ändå en intressant sak.)
Ehh, fan jag är lite klyven. Jag håller med att det är otroligt tråkigt när man ska dyrka upp en kista och man bara slår tills man lyckas. Speciellt i system där misslyckande ofta betyder att det bara tar lång tid eller att man måste slå nya slag tills man lyckas, men om man får reda på att om du misslyckas, så kommer vakterna och då blir det lite rumble så har man genast tillfört lite stämning och en stake till det hela.
Jag känner dock att jag måste säga nått mot det hela och det är hur roligt det kan vara med att bara säga hur allt är och sen låta världen spela sig själv, visst karaktärer dör, skit händer och allt möjligt kan balla ur, men säg att man misslyckas med att få upp kistan, då kanske dom måste ta och slå upp låset(vilket medför ljud) så dom bestämmer sig för att smussla ut den ur slottet. Vilket också kan bli ganska intressant, samt om de hemliga dokumenten inte finns där så kanske dom måste hitta dom nån annanstans. Ok, man kan lösa detta också genom CR, men ändå nått att tänka på. Jag antar att det bara återstår att testa, men intressant är det.
Du, Rising, finns det nått bra ställe man kan läsa lite mer om dessa tankar? Se vad jänkarna har att säga...
Först får du en liten kram av mig för att du förklarat allt så väl . Jag tror att jag förstår en det stora draget av det hela. Jag håller med om att det inte finns nått skäl att använda detta system för saker som sköts bra med vanliga regler, precis som du sa, men en sak jag undrar det är...
Det jag sitter och funderar över är att blir det inte lite tråkigt när man aldrig kan misslyckas med något? Att alltid när man pratar med adelsmannen så lyckas man alltid få snacka med honom, även om det medför en del komplikationer. Alltså nu menar jag inte att jag är sur över detta, utan frågar mer i en undran hur det har fungerat för dig och din spelgrupp? Sen är jag lite nyfiken på hur det går att kombinera lite av det goda från alla delar av kakan . Alltså att har man ett "vanligt" system som man lägger på en hel del av dessa CR regler på. Eller vill man inte? Kan man ha totalt skilda regler för action delarna och de mer lugna och berättande? Dock kan jag se att dom kommer i konflikt iaf om man inte vill att James Bond ska dö, fast jag är lite intresserad hur man kan använda det för att bara göra ett lite dödligt, men mer intressant spel.
Hmm...det här inlägget blir nog lite flummigt, men, men...
Kom på en till sak som jag också är lite nyfiken över, finns det fler skäl att köra CR än att bara ge mer makt åt spelarna. Jag menar, personligen så tycker jag att de större fördelarna är att det ger lite mer spänning till spelet. Det blir inte bara ett tråkigt litet slag, lyckas eller inte, utan att det skapar en hel rad nya roliga problem och händelser(det roliga enligt mig är ju att rollspela, så lite extra saker är bara bra.) som behövs lösas. Samt att det ökar spänningen när man vet vad man kämpar för. En sak du och Walium pratade en del om var ju kistan med saker i. För det första så om man vet innehållet så kan det ju göra det mer åtrovärt, men annars att man får reda på att vid (miss)lyckande, så kommer nått hända(alltså efter man börjat, jag vet att det inte direkt är att ge makten åt spelarna, men ändå en intressant sak.)
Ehh, fan jag är lite klyven. Jag håller med att det är otroligt tråkigt när man ska dyrka upp en kista och man bara slår tills man lyckas. Speciellt i system där misslyckande ofta betyder att det bara tar lång tid eller att man måste slå nya slag tills man lyckas, men om man får reda på att om du misslyckas, så kommer vakterna och då blir det lite rumble så har man genast tillfört lite stämning och en stake till det hela.
Jag känner dock att jag måste säga nått mot det hela och det är hur roligt det kan vara med att bara säga hur allt är och sen låta världen spela sig själv, visst karaktärer dör, skit händer och allt möjligt kan balla ur, men säg att man misslyckas med att få upp kistan, då kanske dom måste ta och slå upp låset(vilket medför ljud) så dom bestämmer sig för att smussla ut den ur slottet. Vilket också kan bli ganska intressant, samt om de hemliga dokumenten inte finns där så kanske dom måste hitta dom nån annanstans. Ok, man kan lösa detta också genom CR, men ändå nått att tänka på. Jag antar att det bara återstår att testa, men intressant är det.
Du, Rising, finns det nått bra ställe man kan läsa lite mer om dessa tankar? Se vad jänkarna har att säga...