Nekromanti Vad tycker vi om varandras spel, egentligen?

Troberg

Sinister eater
Re: Terone [OT]

Skämt åsido, de exempel du nämnde har ju kändisnamn som titel. Jag tror att det som skribenten var ute efter är ett spel med ett helt intetsägande namn, typ "Janne RPG".
Som i Naken-Janne?

Krille

Super Moderator
Re: Tillägg!

Coolt! Fanklubbar har ju alla, men man är ingen riktig rollspelskonstruktör innan man har en personlig hatklubb! :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Re: Tillägg!

Coolt! Fanklubbar har ju alla, men man är ingen riktig rollspelskonstruktör innan man har en personlig hatklubb!
Jag brukar se det som att om man gör något som ingen hatar så har man inte vågat gå tillräckligt långt. Ska man vara nyskapande så kommer en del alltid att hata det. Man vill inte vara en blå elefant.

Mask_UBBT

Hero
Associationer...

Jag vet att jag kastar lite sten i glashus, men risken med konstiga namn är ju att de ger konstia associationer.

"Sisu" har jag fått liknat med associationen "Tjocka finska män som sitter och piskar varandra med granris", och det kan jag förstå.
Och om jag ska vara ärlig så tycker jag du borde stava Daimonion lite annorlunda, för jag läser det som:
Daim-onion

...vilket i alla fall får mig att tänka på en Daim-chokladkaka med löksmak. Ingen höjdare alltså.

/Mask

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Argh!

Fram tills nu har jag tyckt att Daimonion* låter som att det är ett hong kong-spökfilms-rollspel, kanske lite i stil med A Chinese Ghost Story, eller Spirited Awat. Coolt namn alltså. Men nu kommer det för alltid att ha lökiga associationer. Snyft...

M.

* Ja titeln alltså.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Dålig koll

Jag har rätt dålig koll på de projekt som är på gång. Delvis beror det på att det är så många människor som skriver om sina kommande projekt att det är svårt att hålla isär dem, och delvis beror det på att jag absolut inte vill engagera mig i något som med stor sannolikhet aldrig blir färdigt, och då är det bättre att veta så lite som möjligt.

Det enda projekt jag har någon som helst koll på är Krilles Skymningshem: Andra imperiet, som kanske är spännande, mest eftersom det tillhör en lite udda genre (i alla fall bland svenska rollspel) och Dimfrosts Terone som verkar kunna bli en intressant och annorlunda fantasymiljö. Övriga spel väntar jag med att bilda mig en uppfattning om tills de är klara.

/tobias

Targon

Hero
Daimonion - Daim med löksmak

en Daim-chokladkaka med löksmak
Mumsfillibabba! Jag bär djupa förhoppningar om att den bifogade bilden ska bidra till att göra Daimonion till en verklig hype. :gremtongue:

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Höstdimma

Öh... 1700-tal, postapokalyps, uråldrig teknik, klansamhälle... jo, jag förstår att det känns som ännu en Svavelvinter-remake.

Jaja, men allt det där är ju bakgrundsfluff. Det viktiga med en spelvärld är ju hur den upplevs. Jag har spelat Höstdimma med Wilper vid två separata tillfällen och jag har haft riktigt roligt båda gångerna, men jag har fortfarande inte upplevt spelvärlden som annat än en ganska ordinär fantasyvärld med en liten twist. Och den "teknik" som finns i Höstdimma är ganska lik "magi". "Varje tillräckligt avancerad teknologi..", du vet.

Targon

Hero
Offentlig rättelse: Så här ska Daimonion uttalas!

Jag vill nu förtydliga vad jag har kommit fram till under förmiddagen under inflytande av Mekanurg, nämligen att Daimonion lämpligast bör uttalas "De:m'onion". Detta blir det offentliga uttalet, åtminstone för egen del.

Detta kommer även att framgå i själva spelmaterialet, dels vad i sjutton ordet betyder, dels hur det uttalas.

Rising

Vila i frid
Re: Rasdesign (OT)

Du, dissa inte ankor, Kajsa är ju teh hawt!

Tänk bara två ankflickor som har kuddkrig, och liksom försvinner i molnet av dun som virvlar runt deras yppiga kroppar och, öh, nja, kanske inte...

Men de är iaf söta, och söthet väger upp mycket. Titta bara på Yassilus! :^)

---

Personligen vill jag gärna se alla möjliga spel, för varje projekt som slutförs brukar sporra mig själv en aning, även om det är spel som jag inte själv vill spela. Jag tänker på TheGoblin's gamla rollspel med monster som hjärnskrynklare, drakmyggor och slickare(!) som på något sätt lyckades vara ashäftiga mot alla odds. Det är som rock n' roll - att spela fel och ändå skapa förtrollande musik. Det är sån't som får mig att tro på rollspelens magi. Sedan finns det andra som är jätteduktiga på hantverket och som tar det säkra före det osäkra. De är också bra.

Tja, jag älskar alla, och är särskilt nyfiken på Staden, Terone och allt som Insignia och Mask kan komma att knåpa fram, men mest av allt vill jag nog se flera TheGoblin-rollspel. Slickaren var så himla häftig, alltså...

/Riz

Rickard

Urverk speldesign
Re: Vad tycker vi om varandras spel? [edit]

Maus
Genesis dogmaspel.. Jag blev störtförtjust i spelet och ville samarbeta med Genesis för att utöka spelet med några sidor.. Synd att det rann ut i sanden, dels för att jag inte orkade ta upp tråden och dels för att Genesis försvann från forumet.. Min beskrivning av rollspelet när jag gjorde kommentarerna var "Basil Mus i Frankrike under revolutionen" och den förklaringen håller jag på än.. En värld full fäktande möss, mustiker och musketörer.. Och att ha "söt" som grundegenskap är alltid ett plus.. :gremsmile:

Jag blev så inspirerad när jag läste det att jag ritade en <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/forum/bonde.jpg>bild på en bonde</A> (vars yrke är att denne stjäl mat från människobönder).. Dessutom så är slumpsystemet genialt och gör att man kan spela spelet var som helst när som helst.. Exempelvis om man är ute på promenad..

Balladen om den röda lotusen
När jag läste spelet blev jag lika drömsk som de drogade alverna i det rollspelet.. Snälla sinisa, skriv klart det!

Staden
Jag försökte läsa in mig på det (på wikin för något år sedan) men gav upp efter en bit.. Det var inte så svårt att få överblick över Staden, men det är så himla mycket.. Jag hade faktiskt tänkt att överraska och skriva ett scenario till Staden men orkade inte..

Crazy Cadillac Cillers (sp?)
Ett nedlagt projekt.. Jag skulle rådigga att spela i Grease- eller Ung Rebell-miljön med folkloriska influenser.. Dnalor brukar vilja påta i regler och Rising som illustratör skulle slå det mesta.. Men, men.. Tydligen så funkade det inte.. Tråkigt..

T10-systemet: Trudvang
Som en utmaning och uppmaning till Riotminds..

Annars är det inte så många rollspel som har fått mig att tänka "Skit, det här måste jag spela".. Det har inte varit tillräckligt fantasieggande.. Jag har skrivit om <A HREF=http://www.inthedark.nu>In the Dark</A> överallt på forumet känns det som, men det spelet började jag spelleda för att regelsystemet var så lätt att mod:a.. Det spelet är för övrigt ett av få rollspel av alla miljoner (ok, 20-30 stycken då) indierollspel jag läst som jag tyckte är vettigt..

Rollspel som jag försökt lova mig att att läsa igenom
Alla gratisrollspel på wrnu
Dogmabidragen 2004
Stjärnfödd
Saga
Myth

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte har läst senaste dogmautmaningarna eller har hängt på makarforumet så mycket under senaste året

<font size="1">[edit] Lade till och ändrade de tre sista styckena</FONT>[color:"green"]

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Efter att ha fått några nickar om mitt eget Höstdimma så funderade jag på hur mycket jag vet om andra makares spel.

Överlägset mest plats i min värld har Krille fått, mest för att jag var med på den gamla R20_RPG-tiden och speltestade tidiga plantext-versioner av Västmark, även om spelet har fallit i glömska sedan jag köpte version 2. Spelet som sådant är väl trevligt, jag hade lite bekymmer med skadereglerna, spelvärlden är funkis när man väl förvisat de talande djuren tillbaka till den Disneyrulle de kom ifrån. En vagt förmanande ton i språket gör dock att jag hellre tänker Västmark än faktiskt läser det.

Nästa man är Targon, jag visste faktiskt inte att det var ett annat 1700-talsspel på gång förrän nån gång i förra veckan då det kom upp här på forumet. Insåg att det skulle kunna vara ett lämpligt objekt för samtryck men eftersom sidan var trasig/nere när jag skulle kika på det så lade jag ner de planerna.

I övrigt har jag ruskigt dålig koll, kände igen de flesta namnen nedan Crazy Cadillac.., Flux (som jag iofs trodde var ett kortspel), Sisu, In the Dark (som har motiverat en nedladdning nån gång, men ingen genomläsning) och Staden (varit inne och kikat, men det verkar rätt internt och kaotiskt än så länge).

Dnalors Revolversystem har granskats i sömmarna, men tja.. ett system utan en värld har det tungt att göra ett bestående intryck på mig.

Tydligt är dock att jag måste ge mig själv ett stort U i Spelmakarkunskap. Måste slå mig ner och läsa igenom några av alla spelen som skrivs här på forumet, och inte bara titta på bilderna i Dogma-kompendiet en gång om året.

Rising

Vila i frid
Flux (som jag iofs trodde var ett kortspel)
Nä, det heter Fluxx, faktiskt, men ingen av oss är ensamma om våra respektive namn. Gör man sökningar så hamnar man både på något tyskt tråkigt företag som heter Fluxx och på modetidningen Flux. Vad ni inte vet att det i själva verket är moderhjärnan FLUKS som använder alla dessa skilda plattformar för att infiltrera er löjliga planet, och nu i dagarna har vi äntligen sonerat terrängen tillräckligt för att veta hur vi skall kuva er till underkastelse och förintelse. Snart kommer nämligen potenspillret fluxxx att slå ner på marknaden som en bomb, och när det väl skett så kommer ni kolbaserade livsformer att springa man ur huse för att införskaffa detta mirakelmedel. Hela planetens manliga befolkning kommer att knapra fluxxx innan ni alla kommer till insikt om att ni i själva verket blivit steriliserade. Då kan vi rulla våra tumtentakler i godan ro och efter ett tjugotal år börja landstigningen av våra trupper, som förstås inte kommer att ha några problem att undanröja de få gamlingar som fortfarande kommer är vid liv.

Mwa haw haw! Död åt kolbaserade livsformer! Länge leve moder Fluks!

/Rising
passar på att inflika att han inte vet tillräckligt om Höstdimma, men att han kommer bilda sig en åsikt så fort som Wilper går ut offentligt med att Vampire visst kan vara ett skräckrollspel. :^)

Ceram

Hero
jasså du, namn är skummt

Och om jag ska vara ärlig så tycker jag du borde stava Daimonion lite annorlunda, för jag läser det som:
Daim-onion

...vilket i alla fall får mig att tänka på en Daim-chokladkaka med löksmak. Ingen höjdare alltså.
Själv tänker jag alltid på demoner när jag läser det namnet. Demonien typ, ett demonland alltså. Detta trots att jag vet att det inte är vad det handlar om. Det är för många bokstäver för att jag skulle lägga tid på att läsa hela ordet.

/Ceram, tittar på ordet och gissar läser inte bokstäver.

Rising

Vila i frid
Re: jasså du, namn är skummt

Som reklamare kan jag bara ge Targon rätt. Det här är fan andra tråden där det skrivs en massa inlägg om namnet Daimonion. Jag har inte sett så mycket om själva rollspelet, men ändå så vet alla precis vad som menas hela tiden så fort det skrivs Daimonion. Det är ett knasigt namn, men alla stavar det rätt hela tiden (till skillnad från Gurgehs öh.. Millennium (som är ett enkelt ord, men svårt att stava)), vilket gör att det ändå i slutändan kommer att vara enkelt att söka efter.

Det får mig att tänka på Raymond Loewy, som skapat Exxons logotyp. Under en middag fick han av sin bordsdam frågan: "varför stavade du Exxon med två X?"
"Varför undrar du det?" replikerade han, varpå hon förklarade:
"Jo, därför att jag inte kunde låta bli att lägga märke till det."
"Well," svarade Loewy, "där har du svaret."

Rätt och fel, populärt och impopulärt, det är inte så viktigt. Ett bra namn kan sticka i ens ögon som fan, men om man lägger märke till det och sedan kommer ihåg det, tja, då är det ett bra namn.

Daimonion har verkligen lyckats locka till sig uppmärksamhet, och kunnat behålla den också... Det verkar helt enkelt fungera.

Krille

Super Moderator
Re: jasså du, namn är skummt

"Daimonion har verkligen lyckats locka till sig uppmärksamhet, och kunnat behålla den också... Det verkar helt enkelt fungera."

Jag tror det är mest Targon som har lockat till sig uppmärksamhet, genom att envetet försvara sitt spels namn. :gremgrin:

För min del så var Daimonion och Aepigon de enda två utomjordiska spelnamn som fanns i färskt minne = på första sidan med inlägg. Det var inte två namn som jag lade märke till, utan de första två jag hittade.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Daimonion eller Demonion [OT]

Jag har inga som helst kunskaper i fonetiken för latin eller klassisk grekiska, vilket jag faktiskt ser som en fördel i det här fallet(låt den blinde mannen döma :gremsmile: ).

Personligen tycker jag att Daimonion låter mustigare och mer exotiskt. Men inte för främmande för att den gängse rollspelsnörden ska hunna fatta att ordet är besläktat med 'demon'.

/Naug

Insignia

Swashbuckler
Ganska OT

ett spel med ett helt intetsägande namn, typ "Janne RPG".
Helt orelaterat så råkar jag ha posten "Jenny RPG" i telefonboken i min mobil. Fast det är bara för att hålla koll på vilken Jenny det är :gremwink: