Rickard
Urverk speldesign
Den här tråden kommer till följd av denna tråd och vissa inlägg där folk säger sig inte ha förstått reglerna men glatt spelat vidare ändå. Jag blev indragen av min äldre bror och hans kompisar och de förklarade det mesta när jag var 7 år. När jag var 9-10 sisådär så läste jag igenom boken och förstod allting (i alla fall vad jag vet). Jag läste igenom DoD2 för något halvår sedan när jag började skriva på mina egna EDoD-regler och upptäckte hur extremt pedagogisk boken var. Det finns till och med ett kapitel om scenarioskrivning, som jag aldrig läst för att jag redan visste hur man skulle göra sina äventyr, då jag läst de färdigskrivna äventyr som fanns samt spelat med bror och hans vänner.
Så min fråga riktar sig till alla de som säger sig inte förstått reglerna (eller vad man ska spela). Vilket rollspel var det och vad var det egentligen som ni missade? Hur kom det sig att ni missförstod och vad gjorde att ni kom på var felet låg?
/Han som hade svårt att formulera frågorna, för han visste inte hur svaret ska komma att låta
Så min fråga riktar sig till alla de som säger sig inte förstått reglerna (eller vad man ska spela). Vilket rollspel var det och vad var det egentligen som ni missade? Hur kom det sig att ni missförstod och vad gjorde att ni kom på var felet låg?
/Han som hade svårt att formulera frågorna, för han visste inte hur svaret ska komma att låta