Nekromanti Vad vill ni se i Thalamur?

Blasphemy

Swashbuckler
Jag skall försöka kapa ned texterna så de får plats på 96 sidor...
Men kortare än 96 blir det icke...

Hjalle

Swashbuckler
Ja, alltså, du behöver inte korta ned texterna. Vill gärna se en 112 sidorsmodul, liksom de flesta andra tror jag...(?)

-Hjalle, sugen på långläsning. När kommer Krigsherren? :gremsmile:

Nero_UBBT

Warrior
STÄMNING JU!

På den tid då det begav sig att man började spela rollspel, fanns en skimrande stämning kring allt man rörde vid som på ett eller annat sätt hade med rollspel att göra.Brädspelet Drakborgen t.ex - wow vilken stämning! För att sen gå över till magiska "Ensamma Vargen - solorollspel" och jättetuffa Cronopia och sen orgasm i och med att jag hittade brorsans Drakar och demoner 1987 års utgåva...

Osv. Ni vet, spännande och tufft och stämningsfullt. Det enda som står sig i dig från den tiden är däremot Eon. Det är ett bra spel med bra spelvärld, vilket DoD versionerna innan DoD 6 inte kan beskyllas för att vara.

Däremot börjar jag i allt större utsträckning märka de luckor i Eon-produkterna som fantasin tidigare rådit bot på. Modulerna saknar stämning!

Det är som att det märks att böckerna är skrivna av programmerare och systemvetare. Att öppna en landsmodul till Eon känns som att öppna en geografi-bok om Slovakien.
Inget ont om Slovakien, eller om detaljerade beskrivningar vilka ju är spelledaren till stor hjälp.

Men var är det tänkt att man ska finna inspiration? Mitt skräckexempel är Sjöfarare och Pirater som jag hade sett fram emot väldigt länge... Och så när boken slutligen kommer visar den sig utgöra ett regelverk för skepp - utan regler för sjöslag förstås (dra åt,,, Neogames!) samt en kort uppsats i nationalekonomi med fokus på Mundanas sjögående handelsleder.

Många gånger har jag fått för mig att jag tycker DoD 6 är ett bättre spel, enbart pga att sidorna har snygg bård och Bergting gör tuffa bilder samt att texterna är stämningsfulla.

Att läsa en Eon-modul ger dock mycket sällan någon större inspiration för spelledaren i form av stämning. Utan ofta känns det bara som en upprapning av fakta. Särskilt i fallet med Thalamur som har en bild av mystik, diktatur och förtryck, samt den store ärkefienden för den som nånsin spelat i Rhung-Alari så vore det mycket sorgligt om det blev en modul som bara bollar med siffror.

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Vi sätter vårt hopp till dig Blasphemy!

Blasphemy

Swashbuckler
Tja... tror nog att jag har svårt att övertala CJ om att trycka en 112 sidors modul om Thalamur... 96 är bra... Blir jämntjock med Consaber...

När krigsherren kommer vet endast CJ... och han är hemlighetsfull...

Ymir

Liten kantbaron
Jag vill se trovärdig demografi. Med andra ord bör jag nog leta någon annanstans :gremfrown:

Utöver det vill jag veta mer om Thakalatribunalernas magiteori, och hur tribunalernas hierarki och organisation förhåller sig till den världsliga makt magikerna besitter. Och så vill jag ha tribunalernas rötter utredda för mig - existerade de paralellt med Legio Colonan, eller härrör de från samma fraktion?

Jag vill också se att förhållandet mellan språken i Danarth, Colonan, Thalamur och Consaber reds ut. Som det är nu för namnen på ruinerna i Colonan tanken till latin eller grekiska, men både thalaskiskan och sabriskan sägs härröra från äldre coloniska, och ändå liknar språken varken varandra eller ort- och flodnamnen i Colonan. Hur tusan hänger det ihop egentligen? Mer lingvistik åt folket! Och hur ser det gamla coloniska skriftspråket ut egentligen?

Och så vill jag slippa Hellervik och trista bildbyråer. En modul i råtext går bra i nödfall; det vore ju rätt nyskapande. Vad som helst utom en ny anakronism-orgie a'la Dover.

Jag vill se hemlighetskapitel som antyder snarare än att avslöja - det var det som var så bra med 'Alver' och 'Dvärgar'. Antydningar inspirerar mer än klara svar.

Ett helt kapitel om Rakhori? Varför? De är helt överexploaterade redan, med Fenix-artikel och stuff. Är det verkligen intressant att Thalamur har en l337 underrättelsetjänst? Med den logiken borde jag dedikera ett helt ninja-kapitel åt Nattdräparna.

I övrigt håller jag med Rax på alla punkter.

- Ymir, krävande

Blasphemy

Swashbuckler
Re: STÄMNING JU!

Jag tror att du kan vara lugn...
Jag har insett samma sak som du och håller med om att många Eonmoduler kan vara rätt så torra. I Thalamur har jag försökt att hålla ett mer stämningsfyllt språk samt skapa lite frågeställningar och mystik vilket förhoppningsvis väcker läsarens fantasi och läslust.
Thalamur kommer fortfarande vara en faktaspäckad modul (likt övriga landsmoduler) men förhoppningsvis ge en övergripande känsla och för riket och folket.

Har dock valt att inte ha stämningstexter i kapitlen (nu pratar vi inte om introtexter, dessa är kvar, utan prosatexter likt i Cirefalier) utan har försökt göra språket mer levande i allmänhet.

Dock så kommer Thalamurs mörka diktaturbild bli nedtonad eftersom denna till stor del bygger på Consabers syn på riket.

PS: Jag tror den stämning du fann i Drakborgen och 1987s utgåva av Drakar & Demoner bygger till stor del på ren och skär nostalgi.

Blasphemy

Swashbuckler
Hur mycket språk?

Tja Demografin kommer inte att ändras... då den håller sig efter Geografica Mundana så där kan du nog redan ge upp tyvärr...

Jag vill också se att förhållandet mellan språken i Danarth, Colonan, Thalamur och Consaber reds ut. Som det är nu för namnen på ruinerna i Colonan tanken till latin eller grekiska, men både thalaskiskan och sabriskan sägs härröra från äldre coloniska, och ändå liknar språken varken varandra eller ort- och flodnamnen i Colonan. Hur tusan hänger det ihop egentligen? Mer lingvistik åt folket! Och hur ser det gamla coloniska skriftspråket ut egentligen?
Självklart skall språken gås igenom fast frågan är bara hur mycket plats som skall lämnas åt detta? Känns som att det kan bli lite väl mycket navelskådning som blott språkintresserade finner intressant.
Fråga till ni andra som läser detta.
Hur stor del skall språkdelen ta i Thalamur?

Och så vill jag slippa Hellervik och trista bildbyråer. En modul i råtext går bra i nödfall; det vore ju rätt nyskapande. Vad som helst utom en ny anakronism-orgie a'la Dover.
Det blir en illustratör som gör bilderna i boken. Fast bilderna på kläder kommer att följa samma stil som i Cirefalier. Personligen så gillar jag denna illustrativa bildstil.

Ett helt kapitel om Rakhori? Varför? De är helt överexploaterade redan, med Fenix-artikel och stuff. Är det verkligen så intressant att Thalamur har en l337 underrättelsetjänst? Med den logiken borde jag dedikera ett helt ninja-kapitel åt Nattdräparna.
För det första så kan man ju inte utesluta Rakhori och hoppas på att folk har tillgång till Fenix. Rakhori måste finnas med i boken helt klart och de har en betydande roll i det Thalaskiska samhället än blott att vara en underrättelsetjänst och de är något av en egen fraktion i politiken. Deras vikt för riket, deras sysslor i och utanför riket samt information om viktiga personer och hur man kan spela medlemmar av Rakhori gör att de förtjänar ett eget kapitel.

lijat

Swordsman
Re: Hur mycket språk?

En sida till ett upslag tycker jag låter rimligt. Då hinner man gå igenom relativt mycket utan att det blir en ordlista av det hela.

lijat

Swordsman

Så du vill inte ha med en Svensk - Thalaskisk ordlista?
Ett fåtal ord är bra så att man får en känsla för språket men inte mer än ca en fjärdedels sida Däremot vill jag se alfabetet för dom olika skriftsystemen som ymir pratade om. Och sen skulle det också vara bra om man får reda på regler för tilltal och så plus en lektion i språkhistoria som ymir pratade om.

Lijat - som tycker att ordlistor passar bättre på tex hemsidan.

Blasphemy

Swashbuckler

Oki... skall försöka få in så mycket av detta som möjligt på ett uppslag... Men det skall nog gå...

Ymir

Liten kantbaron

Gör inte misstaget att tro att ett språkkapitel bara behöver handla om stelbent lingvistik. Saker som tilltal, personnamn och ortnamn kan också tas upp där - titta på Krilles föredömliga språkkapitel i 'Alver', till exempel. Det i 'Consaber' är däremot inte bra just för att ordlista och sådant saknas helt, så man får ingen känsla för hur språket låter.

- Ymir, tycker

Arvid

Warrior

Jag tycker det är väldigt viktigt med ett stycke om uttal. Såpass uförligt att man kan "låtsas-prata" thalaskiska och få det att låta vettigt.

AEGIS PRIME

Swordsman
Den tekonologiska nivån med kopplingar till magi borde vara väldigt speciell i Thalamur. Vardagen och kulturen MÅSTE vara välbeskriven, inte bara vad höjdarna gör.. Alltså hur fungerar samhället för den vanlige Thalamuren. Magi borde i vissa fall vara ngt helt naturligt, varför inte självgående vagnar eller andra vardags-magi funktioner

Kartor och sådant är bra men ärligt talat var kartorna i Consaber över städerna rätt dåliga.. Satsa istället fokus på en rejäl stadskapitel och försök få fram känslan av Thalamur där. Inte massa flyktiga kartor....

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Persongalleri!

"Så många svenssons kommer inte att bli beskrivna om de inte fyller en viktig funktion som "upprorsledare" eller liknande."

Jag kanske är radikal och jobbig. Men jag säger "Skippa svenssonarna helt och hållet!" Vem har, handen på hjärtat, någonsin haft användning för dom?

/Naug, säger hjärtligt nej

Lycan

Hero
Veckans eoninlägg!

Jäsiken, det där var skarpsynt och vettigt så det förslår!

(Ja, det här är ett meningslöst jubelinlägg.)

Skitbra Rax :gremlaugh:

Marcus J

Hero
Inte stadskartor, snälla

Ärligt, har du någonsin använt en stadskarta?
Jag har det då inte och skulle hellre se att man beskriver lite mer om städerna än har en karta. En bild kanske säger mer en tusen ord men en stadskarta säger bara var olika ställen ligger i förhållande till varandra och det kan man lika gärna rita/hitta på själv.
Kartor är det bättre att lägga ut på hemsidan (så kanske det till och med kommer lite nytt material på den).

Silvervarg

Warrior
Re: Inte stadskartor, snälla

Kartor är det bättre att lägga ut på hemsidan (så kanske det till och med kommer lite nytt material på den).

Låter som en god idé. Skulle vara riktigt bra om Neogames lade så man kunde skriva ut och kludda på. Typ skriva in värdshus, rps bostad och andra viktigare SLPs hem och sånt stuff. Skulle vara tuffigt :gremsmile:
Men med tanke på hur onda Neogames är så händer det nog inte ;P
Företag är onda. De sade de på tv att företag är.

Silvervarg är fördomsfull, trångsynt och tror på allt som går på tv :gremwink: