Nekromanti Vad vill ni se i Thalamur?

Ceram

Hero
stadskartor

Ärligt, har du någonsin använt en stadskarta
Ja snudd på konstant...
men...

Kartor är det bättre att lägga ut på hemsidan (så kanske det till och med kommer lite nytt material på den).
jag håller helt med dig där. Dessutom kan man som silvervarg påpekade skriva ut dem och klottra på dem...

/Ceram, allmän kartnörd

PalMer

Warrior
STADSKARTORS varande eller icke varande

Jag använder stadskartor väldigt mycket, då de finns. Kartan ger snabbt en bild av staden, om den är välplanerad och organiserad eller ett gjytter av hus utan tydliga gator. Den visar hur försvarsverken ser ut - om det finns några - var de stora torgen ligger, höjder och terräng runt staden osv. Massor av saker som sedan kan beskrivas med lite fantasi. En lång text om en plats blir däremot oöverskådlig och är svår att översätta till den grafiska bild som (iaf mina) spelarna vill se.
Händelser i städer brukar ofta sluta med att RP:na springer runt mellan hus och gränder och då är det väldigt smidigt med en färdig karta. Naturligtvis går det att göra kartor själv men det är ganska tidskrävande.
Om Neogames skulle lägga ut kartor på sin hemsida skulle det vara super, då behövs de inte i modulen (but, I belive it when I see it...)

/PalMer

nordan

Swordsman
Tänkbart svar på punkt 4

Kan det inte vara så att de har lidit av Vietnam-effekten, det vill säga förhöjd opposition i hemlandet under krigets pågående? Förmodligen är det enda sättet att lösa något liknande i Thalamurs fall att hålla en ansenlig del av styrkorna på hemmaplan, varvid man blir underlägsen på fronten, varvid man förlorar?

Naturligtvis inser jag att man vill ha olika effekter som kombineras med varandra och att ett krig inte alltid vinns med hjälp av överlägsen numerär. Men det kunde ju vara en DEL av det sura äpplet.

Nordan

Hjalle

Swashbuckler
Därför att Neogames håller på med en mängd moduler för tillfället, men, visst, en uppdaterad releaseplan vore schysst.

- Hjalle

Ezping Orm

Hero
10. En förklaring till varför någon skulle vilja bli magikrat/administrat. Ju mer man administrerar desto mindre tid blir det över till magisk forskning. Den som glider in på detta sidospår lär alltså knappast vara den "mäktigaste" magikern.
Rikedom och makt! Magikraterna är kanske inte de skickligaste magikerna, men förmodligen de rikaste och de med mest värdslig makt.

//Ezping

Marukusu

Hero
Vad jag vill se i Thalamur

Vad jag VILL ha:

Ingående beskrivningar av de thalaskiska ätterna, deras vapensköldar och ifall de har något igenkänannde släktdrag (typ "alla Verata är feta, kroknästa och har gröna ögon etc").

Ingående beskrivningar av viktiga personer i Thalamur komplett med snygga fullpersonsporträtt, personlighetsdrag och berömda citat.

INTRIGER & RÄVSPEL! (gärna ett separat kapitel!)

Ett par sidor om det thalaskiska språket, uttalsregler och en svensk-thalaskisk ordlista (eller skit i det förresten, lägg ut sånt på hemsidan!).

En uppsättning berömda thalaskiska sånger. Lägg gärna ut ett sånghäfte i pdf-format på hemsidan och några ljudfiler så att man kan sjunga med! (alternativt så kan ni släppa en egen modul om thalaskiska sånger (komplett med noter) kallad "Så Vill Staten Att Det Ska Låta!" eller kanske "Allsång med Igar")

Detaljerade beskrivningar på unikt thalaskiska avrättnings/"förhörsmetoder!!!" :gremelak: :gremelak: :gremelak:

MEEER VAAAPEN!!! ('Cuz killin's what RPG's all 'bout, 'now whattam sayin' aigh? :gremwink:)

En beskrivning på synen på Thalamur från många olika länders/folkslags perspektiv (inte bara fjollförtryckarna Consabers förvridna shit alltså).

En ingående beskrivning av thalaskisk arkitektur samt några nationella storverk och skrytbyggen hellre än stadskartor och en massa info om städerna.

NYA hemligheter.

Vad jag INTE vill ha

Ett helt kapitel om Rakhori av tidigare nämnda skäl.

GAMLA (i tidigare moduler nämnda) hemligheter.

Alltför stora historia och/eller geografikapitel. Geez, det finns ju redan i en massa andra moduler!

En skitmodul som ligger och samlar damm i hyllan, utan en som blir överanvänd och går sönder likt "Vapenmästaren" i vår spelgrupp (nej det var INTE jag som pajade den, ok?).

- Danne, diggar Thalamur och hoppas på en diggande modul. You dig?

Hjalle

Swashbuckler
Re: Vad jag vill se i Thalamur

Fan asså... Där satt den. :gremsmile:

-Hjalle, gör det tabubelagda.

Silvervarg

Warrior
Det verkar bli svårt att få ihop en modul som alla är nöjda med...
Tycker de flesta har varsin åsikt på hur den ska va och inte ska va. :gremwink:

Själv tycker jag uppläget låter bra men att ge ett helt kapitel Rakhori låter lite konstigt...
Du beskrev dem ju som en egen politisk maktfaktor snare än ett verktyg åt makthavarna men de framställs så mäktiga att det känns som att det skulle vara de som styr riket eller har de en mäktig motpol?

Sedan hoppas jag att hemligheter inte blir allt förmörkretrelaterade, främst eftersom min grupp nästan strukit mörkret....
Och att det känns oftans så episkt att man inte får nytta av det annat än i hjältekampanjer.

Silvervarg ser fram emot modueln

Blasphemy

Swashbuckler
Tja med så många olika smaker så kan man ju inte göra något som får alla att blir nöjda. Fast jag får i alla fall en pejl på vad folk vill ha.

Angående Rakhori så är de inte styrande i riket, ej heller kan de utmana rikets ledning och armén. Men ändock är de en maktfaktor att räkna med.
Dessutom är Rakhori en tacksam antagonistorganisation att ha med i spel... Magikunniga agenter fungerar både innanför och utanför Thalamur. Information att spela Rakhori och om deras metoder kommer likaså ta plats. Därav att de fått ett eget kapitel...

När det gäller Hemligheter så kommer dessa till största del röra konflikter inom riket och relationer till omkringliggande länder. Exempelvis Consaber, Colonan och Pereine. Mörkret kommer inte ligga i fokus även om L'meas självklart kommer att tas upp...

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Vad jag vill se i Thalamur

Ingående beskrivningar av de thalaskiska ätterna, deras vapensköldar och ifall de har något igenkänannde släktdrag (typ "alla Verata är feta, kroknästa och har gröna ögon etc").

Ingående beskrivningar av viktiga personer i Thalamur komplett med snygga fullpersonsporträtt, personlighetsdrag och berömda citat.

INTRIGER & RÄVSPEL! (gärna ett separat kapitel!)
Ätterna kommer att beskrivas ingående... och även deras heraldik, relationer till varandra, resurser och särdrag.
De viktigaste spelledarpersonerna kommer att beskrivas även om jag inte vet om det blir någon citatlista för dem.
Intriger & rävspel blir inbakat i hela boken och kommer inte som ett separat kapitel... möjligtvis kan väl hemlighetskapitlet räknas som ett sådant.

En uppsättning berömda thalaskiska sånger. Lägg gärna ut ett sånghäfte i pdf-format på hemsidan och några ljudfiler så att man kan sjunga med! (alternativt så kan ni släppa en egen modul om thalaskiska sånger (komplett med noter) kallad "Så Vill Staten Att Det Ska Låta!" eller kanske "Allsång med Igar")

Detaljerade beskrivningar på unikt thalaskiska avrättnings/"förhörsmetoder!!!"
Tja de mest klassiska sångtekninkerna kommer att tas upp... sångernas innehåll och deras "funktion" i samhället. Däremot så blir det inget lyrikförfattande... Möjligtvis att forumiter kan göra egna bidrag till thalaskiska hyllningssånger för hemsidan. Annars är ju "Allsång med Igar" en bra titel...

Thalaskiska avrättnings/förhörmetoder inriktas det inte så mycket på även om dessa tas upp i korthet under Brott & Straff.

En beskrivning på synen på Thalamur från många olika länders/folkslags perspektiv (inte bara fjollförtryckarna Consabers förvridna shit alltså).
Det blir inget sådant... däremot blir det Thalamurs syn på Consaber, och omkringliggande länder... samt övriga fraktioner av vikt.

Vad jag INTE vill ha

Ett helt kapitel om Rakhori av tidigare nämnda skäl.

GAMLA (i tidigare moduler nämnda) hemligheter.

Alltför stora historia och/eller geografikapitel. Geez, det finns ju redan i en massa andra moduler!
De hemligheter som har med Thalamur att göra kommer naturligtvis att finnas med i Thalamurs hemlighetskapitel... Det skall inte vara ett krav att man måste ha massor med andra böcker för att få en inblick i diverse hemligheter som rör riket. Men det kommer vara mycket nytt...
99,9% av texterna i modulen är nyskrivna. Inget saxande från Geografica Mundana/Legender & Hemligheter eller liknande. Så det blir inte samma "igenkänningsfaktor" som tidigare.
Informationen om geografin och städerna kommer dock att utökas om man ser till den info som finns i Geografica Mundana.

Slarn

Excentriker
Gedigna moduler att snegla lite på borde imho vara Cirefalier, Consaber och Dvärgar.

Saker jag vill ha:

Snygga bilder på klädedräkt o dyl. som i Cirefalier

Stadskartor

Kultur, mentalitet, samhälle

Militärmakten närmare granskad - uppdelning, strategier/taktiker mm

Historia - för att komplettera de avsnitten i Consaber och L&H

Thakalatribunalerna och deras magitradition/-teori

Samtliga magikrater sinnrikt porträtterade

Annars har jag en liten OT-fråga: Kommer vi att få se en "Pereine & Colonan" - modul i framtiden, om nu dessa pyttenationer inte kommer att komma med i denna modul?