Olle Linge
Snigel
Under utvecklandet av reglerna till Magneter och mirakel har jag gjort många val. Ofta har det handlat om abstraktion kontra "realism" och för det mesta har det förra vunnit över det senare. Det slår mig förstås att alla inte håller med mig.
En del av dessa val har varit mellan två bra regler. Alltså, de båda är likvärdiga rent designmässigt (bortsett från att den ena är mer trovärdig och tar längre tid än den andra). Det är en mycket smal sak att lägga till en valfri extraregel med det alternativ jag slopade. De följer samma logik och bryter inte formen i övrigt.
Vad tycker ni om sånt? Frivilliga, valfria eller extraregler eller vad man vill kalla dem. Är det bra? Använder ni dem om ni tycker att de passar? Blir det rörigt? Hur implementerar man dem i spel på ett smidigt sätt? Hur bör man presentera dem i reglerna?
En del av dessa val har varit mellan två bra regler. Alltså, de båda är likvärdiga rent designmässigt (bortsett från att den ena är mer trovärdig och tar längre tid än den andra). Det är en mycket smal sak att lägga till en valfri extraregel med det alternativ jag slopade. De följer samma logik och bryter inte formen i övrigt.
Vad tycker ni om sånt? Frivilliga, valfria eller extraregler eller vad man vill kalla dem. Är det bra? Använder ni dem om ni tycker att de passar? Blir det rörigt? Hur implementerar man dem i spel på ett smidigt sätt? Hur bör man presentera dem i reglerna?