Av alla inlägg nedan så har du kanske en bild över vad du vill spela nu. Kolla framför allt med dina spelare oxå. Vad är de intresserade av att spela för typ av kampanjer och äventyr? Vampire och Call of Cthulhu är båda två mycket bra spel enligt mitt tycke. Kostnadsmässigt är CoC billigast då Vampire (WOD2) kräver att du köper två regelböcker.
Som nämnts tidigare så är CoC ett spel som till stor del går ut på att följa utlagda ledtrådar, lösa mysterier och bekämpa alla de fruktansvärda monster spm vi aldrig vågar bemöta. Kampanjmodulerna är CoC's starka sida. Det är här spelet får liv i kombination med att man behöver ta sig en ordentlig historielektion vad beträffar 1920-30 talen. Mycket allmän historia finns i dels regelboken men även de övriga Spelar- och SL-guiderna. Nackdelaen är att Cthulhu Mythos är ganska så svårt att ta till sig. Här finns gigantiska monster/gudar beskrivna i värden - men du lär aldrig kunna använda dem inför rollpersonerna om du vill att äventyret inte skall sluta abrupt. Väljer du CoC ska du naturligtvis läsa de främsta novellerna av vad HP Lovecraft har skrivit - på engelska...
Vampire har fått så mycket ris och ros samt att åsikterna är så splittrade att det säkert är svårt att ens lita på några av dem. Vampires världsbild är vår egen fast mörkare, gothigare och lite mer anarkistisk. Grundreglerna hittar du i World of Darkness och med boken har du allt som behövs för att spela en normal människa i en värld full av onaturliga element. Vampireboken tillkommer med regler och bakgrund. Nya Vampire tycker jag inte har så hög stämpel av goth som många vill pådyvla (de som har spelat gothig Vampire är de som lyssnat för mycket på Sisters...
Vampire i botten handlar om att spela en RP som står i gränslandet mellan människa och monster. Regler för hur detta fungerar finns och de är bättre än tidigare utgåvor av spelet. Vampire är även ett spel med hög dos intriger och kanske det är en av orsakerna till att fungerar bra som lajvspel oxå. Så gillar du att skapa konspirationsintriger med olika fraktioner där du kan slänga in RPna i smeten så har du bra förutsättningar i Vampire. Tyvärr följer White Wolf en tråkig struktur i alla sina spel. Regelbok och en klase tilläggsböcker som går djupare i ett delämne. Allt för att SL skall bli fattigare. Jag själv saknar stora kampanjäventyr till White Wolfs produkter.
Som sagt. Båda spelen är mycket bra tycker jag. Det är två helt olika spelstilar enligt min åsikt och valet ligger nog egentligen hos dina spelare trots allt.
Slutligen måste jag även säga att om du köper det ena spelet idag så utesluter ju inte det att du kan köpa det andra spelet nästa månad...