Nu är jag inte säker på att jag hänger med. Det låter som om du säger att erfarna spelare kräver mer än nybörjare för att kunna spela. Missuppfattar jag dig?CoC kvalificerade kanske som ett komplett rollspel på åttiotalet och för en nybörjare; men Morgoth är en erfaren rollspelare och tiderna har förändrats. Jag tycker då inte att lite olika monster med varsina statblock räcker för att en modern rollspelare ska kunna spela "skräckrollspel".
Fast det tänket skulle med lite god vilja kunna appliceras på vilket spel som helst: Skit i regeldelen och gå direkt på det supplement som beskriver världen istället. Men personligen så tycker jag att de delarna i grundregelboken som beskriver stämning och hur man spelar (inte reglerna alltså) är mer än tillräcklig för vem som helst, oavsätt hur erfaren denne nu är. Personligen så hade jag spelat rollspel i fyra år när jag köpte CoC (antar att jag kunde klassas som nybörjare då) och hade inga problem att spelleda spelet med bara grundreglerna till hjälp.Jag vill inte ens rekommendera CoC-boken till de som vill spela CoC. Köp bara supplementen och äventyren, istället. Ingen erfaren rollspelare i modern tid har något som helst att hämta i CoC-boken.
Nu är jag inte säker på att jag hänger med. Det låter som om du säger att erfarna spelare kräver mer än nybörjare för att kunna spela. Missuppfattar jag dig?
Fast det tänket skulle med lite god vilja kunna appliceras på vilket spel som helst: Skit i regeldelen och gå direkt på det supplement som beskriver världen istället. Men personligen så tycker jag att de delarna i grundregelboken som beskriver stämning och hur man spelar (inte reglerna alltså) är mer än tillräcklig för vem som helst, oavsätt hur erfaren denne nu är.
Lite. Vad jag menar är mest att Morgoth är erfaren om hur BRP funkar, och han har spelat tillräckligt länge för att också kunna skapa sina egna statblocks vid behov. Jag kan inte se hur någon som Morgoth (av det lilla jag vet om honom) skulle kunna bli inspirerad av en rollspelsbok som CoC's.
Ok, jag fattar och t.o.m. håller med dig till viss del. Och vad gäller din ursäkt så vet du att jag alltid har överseende med dina tillkortakommanden.Om jag varit oklar med att jag bara yttrar mina egna åsikter så ber jag om ursäkt.
Åh, en obskyr Jocke Pirinen-hänvisning. Respekt!Gronka-Badonka-hundarna
Värt att nämna är att för den som tycker att BRP suger ankfot så finns ju även CoC d20 att köpa.
Jag skulle säga att både WoD- och BRP-systemen funkar bra till sina respektive spel men skulle funka urdåligt om de bytte plats. Vampire handlar om om varelser med förmågor långt utöver vanliga dödligas. Detta simuleras mycket bra med WoDs system. CoC däremot handlar tvärtom om just vanliga dödliga, vars bräcklighet gör dem klart underlägsna de fasor de kan tänkas springa på. Detta illustreras ypperligt genom BRP-systemets okänsliga brutalitet.
Hur funkar WoD-reglerna om man ska spela vanliga människor? Känns inte spelet då lite stympat i och med att man inte kan använda hela systemet?