sluper
Swordsman
Läste igenom inlägget precis under det här och kände igen mig alltför väl, men jag skulle vilja bredda diskussionen lite genom att delge er mina erfarenheter av World of "Darkness"
Jag vet inte varför men av någon anledning så är WoD spelarna (inte alla, men väldigt många), tämligen inskränkta i sin syn på rollspel. Att föreslå att något annat spel, till sxempel ett skräckspel med skräck i, skulle vara värt att prova är som förgjort. De är övertygade om att ha hittat det ultimata rollspelet och vill inte ens pröva något annat (kanske är de rädda för att inse att de har gjort av med alldeles för mycket pengar på ett spel som, jämfört med andra skräckspel, kanske inte var så bra ändå?)
Vidare så verkar WoD spelarna vara de mest aggresiva rollspelare som jag träffat på. Så fort jag (som är friformsfantast) uttrycker mig negativt om de kilovis med tärningar som regelsystemet innebär, så väcks upprörda känslor. Om jag dessutom säger som det är, att jag inte alls uppskattar World of Darkness, ja då blir stämningen genast i det närmaste hotfull.
Tro mig, jag har försökt. Först spelade jag Vampire ett stort antal gånger (så här i efterhand alldeles för många). Jag gav det chans på chans på chans, men då jag insåg att jag egentligen bara haft roligt en enda spelträff av drygt 30 (och jag spelade överlag med bra SLs och med flera spelgrupper), så började jag SLa istället för att försöka göra nå't vettigt av det. Men hur lätt är det att överraska spelare som inte bara vet betydligt mer om kampanjvärlden än mig själv, utan vet ALLT? Jag försökte infoga lite nya element, men fick då veta exakt hur saker och ting fungerade och att mitt förslag alltså var omöjligt eftersom klan A inte hunde alliera sig med klan B på grund av orsak C. "Och vänta nu... för att klara det där så måste malkaven ha fortitude och hur tycker du att det skulle ha gått till?" Kunde de fråga och då gav jag upp.
Men jag ville ge det hela en chans till, så jag började lajva. Men hur kul är det när alla allianser avgörs utanför lajvet på stadens gotiskaste café och den som bjuder spelledningen på mest fika får flest fördelar. Jag har undersökt saken och från säkra källor i olika städer fått reda på att så funkar lajven på ett flertal ställen i landet.
Jag säger inte att alla WoD spelare är såhär, men jag kan inte bortse från att väldigt många är så. Oavsett om jag är på hemmaplan, på min studieort eller på konvent.
Kan någon bekräfta eller avliva mina fördomar?
/sluper *som inser vilka oerhörda mängder med verbalt pisk han riskerar, men som ändå tycker att det är värt det om en enda förtappad själ kan räddas ur white-wolf träsket"
Jag vet inte varför men av någon anledning så är WoD spelarna (inte alla, men väldigt många), tämligen inskränkta i sin syn på rollspel. Att föreslå att något annat spel, till sxempel ett skräckspel med skräck i, skulle vara värt att prova är som förgjort. De är övertygade om att ha hittat det ultimata rollspelet och vill inte ens pröva något annat (kanske är de rädda för att inse att de har gjort av med alldeles för mycket pengar på ett spel som, jämfört med andra skräckspel, kanske inte var så bra ändå?)
Vidare så verkar WoD spelarna vara de mest aggresiva rollspelare som jag träffat på. Så fort jag (som är friformsfantast) uttrycker mig negativt om de kilovis med tärningar som regelsystemet innebär, så väcks upprörda känslor. Om jag dessutom säger som det är, att jag inte alls uppskattar World of Darkness, ja då blir stämningen genast i det närmaste hotfull.
Tro mig, jag har försökt. Först spelade jag Vampire ett stort antal gånger (så här i efterhand alldeles för många). Jag gav det chans på chans på chans, men då jag insåg att jag egentligen bara haft roligt en enda spelträff av drygt 30 (och jag spelade överlag med bra SLs och med flera spelgrupper), så började jag SLa istället för att försöka göra nå't vettigt av det. Men hur lätt är det att överraska spelare som inte bara vet betydligt mer om kampanjvärlden än mig själv, utan vet ALLT? Jag försökte infoga lite nya element, men fick då veta exakt hur saker och ting fungerade och att mitt förslag alltså var omöjligt eftersom klan A inte hunde alliera sig med klan B på grund av orsak C. "Och vänta nu... för att klara det där så måste malkaven ha fortitude och hur tycker du att det skulle ha gått till?" Kunde de fråga och då gav jag upp.
Men jag ville ge det hela en chans till, så jag började lajva. Men hur kul är det när alla allianser avgörs utanför lajvet på stadens gotiskaste café och den som bjuder spelledningen på mest fika får flest fördelar. Jag har undersökt saken och från säkra källor i olika städer fått reda på att så funkar lajven på ett flertal ställen i landet.
Jag säger inte att alla WoD spelare är såhär, men jag kan inte bortse från att väldigt många är så. Oavsett om jag är på hemmaplan, på min studieort eller på konvent.
Kan någon bekräfta eller avliva mina fördomar?
/sluper *som inser vilka oerhörda mängder med verbalt pisk han riskerar, men som ändå tycker att det är värt det om en enda förtappad själ kan räddas ur white-wolf träsket"