Krille
Super Moderator
Re: För att återgå till huvudämnet...
"Det skulle vara att reducera Besten till ett drägglande monster. Med synsättet på resten av krafterna som ytterligare frestelser för Besten jag beskrivit i mitt inlägg till Vindhand ovan så blir den så mycket mer"
Problemet med det synsättet är att det inte är officiellt och saknar en mekanism för det i spelet. Fram till dess att det blir officiellt och det finns en fungerande mekanism (så att det faktiskt får en spelteknisk inverkan på rollpersonen) så är Besten ett drägglande monster.
Återigen, jämför gärna med den Mörka sidan i Star Wars. Å ena sidan finns det en spelmekanism som gör att man inte vill falla för den Mörka sidan. Å andra sidan finns det också en spelmässig fördel av att göra det (utöver alla sociala fördelar). Konflikten mellan människa och best är i högsta grad analog med konflikten mellan den Ljusa och den Mörka sidan i Star Wars. Och trots Star Wars glättighet så är konflikten mycket mer tydlig i Star Wars än i Vampire.
"Klaner och sekter ger intriger. Intriger på vampyriskt vis ger blodsspillan. Blodsspillan leder till Besten."
Återigen har vi problemet med avsaknad av en bra bestmekanik. Klaner och sekter ger intriger; visst, där håller jag med. Intriger, oavsett om de är vampyriska eller inte, leder till politik. Politik dödar skräck. Den väg till inre skräck som du förordar leder således snarare till målets motsats. Finns det däremot en Bestmekanik och en tydlig återkoppling mellan intrigerande och Best, då är det möjligt att få en skräckstämning.
Återigen en speljämförelse: ta en titt på Cthulhus Sanity och dess koppling till färdigheten Cthulhu Mythos. Å ena sidan vill man veta vad man står emot, eftersom man då har en chans att överleva. Detta innebär högt värde i Cthulhu Mythos. Å andra sidan vill man inte veta ett jota, eftersom Sanity minskas med lika mycket som Cthulhu Mythos ökar. En motsvarande mekanism för intriger vore inte dumt. Då skulle klanerna kanske funka (om de dessutom fick en rejäl revision, så att de var något mer än en populär ungdomskultur omvandlad till politisk inriktning).
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
"Det skulle vara att reducera Besten till ett drägglande monster. Med synsättet på resten av krafterna som ytterligare frestelser för Besten jag beskrivit i mitt inlägg till Vindhand ovan så blir den så mycket mer"
Problemet med det synsättet är att det inte är officiellt och saknar en mekanism för det i spelet. Fram till dess att det blir officiellt och det finns en fungerande mekanism (så att det faktiskt får en spelteknisk inverkan på rollpersonen) så är Besten ett drägglande monster.
Återigen, jämför gärna med den Mörka sidan i Star Wars. Å ena sidan finns det en spelmekanism som gör att man inte vill falla för den Mörka sidan. Å andra sidan finns det också en spelmässig fördel av att göra det (utöver alla sociala fördelar). Konflikten mellan människa och best är i högsta grad analog med konflikten mellan den Ljusa och den Mörka sidan i Star Wars. Och trots Star Wars glättighet så är konflikten mycket mer tydlig i Star Wars än i Vampire.
"Klaner och sekter ger intriger. Intriger på vampyriskt vis ger blodsspillan. Blodsspillan leder till Besten."
Återigen har vi problemet med avsaknad av en bra bestmekanik. Klaner och sekter ger intriger; visst, där håller jag med. Intriger, oavsett om de är vampyriska eller inte, leder till politik. Politik dödar skräck. Den väg till inre skräck som du förordar leder således snarare till målets motsats. Finns det däremot en Bestmekanik och en tydlig återkoppling mellan intrigerande och Best, då är det möjligt att få en skräckstämning.
Återigen en speljämförelse: ta en titt på Cthulhus Sanity och dess koppling till färdigheten Cthulhu Mythos. Å ena sidan vill man veta vad man står emot, eftersom man då har en chans att överleva. Detta innebär högt värde i Cthulhu Mythos. Å andra sidan vill man inte veta ett jota, eftersom Sanity minskas med lika mycket som Cthulhu Mythos ökar. En motsvarande mekanism för intriger vore inte dumt. Då skulle klanerna kanske funka (om de dessutom fick en rejäl revision, så att de var något mer än en populär ungdomskultur omvandlad till politisk inriktning).
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>