Nekromanti Vampire - The Masqerade

Rosen

Myrmidon
Re: Det gick ju bra...

Har man FV 31 i sitt vapen kan man avrätta väldigt många varje stridsrunda/handling. Ungefär som Wolverine, ja?

Och var i reglerna står det att man kan fälla ut vapen ur kroppen om man har FV 31..? (-:

Har man väldigt höga värden är man möjligen nåt i stil med Batman - inga superkrafter, en "vanlig" människa, men äckligt bra på det man gör. Man kan inte träna upp flygförmåga, speedforce eller att skjuta laserstrålar från ögonen, om man inte redan har en biologisk förutsättning för det som andra människor saknar.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Re: Jaha?

<I>Men vem har pratat om något övernaturligt?</I>

Övermänsklig, då.  Nisse från Manpower kan fortfarande inte joina X-men om han inte har muterade gener som skiljer honom från vanliga människor. Eller joina Tremere om han inte har blivit biten av en.
Däremot skulle han kunna träna sig i bastardsvärd.

--
Åke

Nightowl

Champion
Nitpick (OT)

Nitpick: Wolverines styrka, reflexer, smidighet eller vapenträning har jack squatt med hans superkrafter att göra. Hans klor har det visserligen, men han är nästan lika dödlig med ett svärd eller bössa mot folk som inte har skydd mot dem.

Men det är bara jag som gillar att nitplocka. ;-) I sak är jag på Krilles sida vad gäller discipliner = superkrafter.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Elder Girov

Swordsman
Nu är du ute på hal is...

"Wolverines styrka, reflexer, smidighet eller vapenträning har jack squatt med hans superkrafter att göra."

Du har rätt om vapenträningen, men fel om allt annat. Han har heller inga superkrafter, han är en mutant.

"Hans klor har det visserligen..."

Ja och nej. När Wolverine fick adamantium inympat i kroppen samlades ett överskott i underarmarna. Historien förtäljer dock inte vem som vässade adamantiumet till klor. /images/icons/wink.gif Magneto slet sedan ut adamantiumet, men Wolverines kropp hade vant sig vid klorna. Detta gjorde att hans "läkekraft" återskapade dem, av ben.

Wolverines skicklighet med vapen kommer sig av att han, som alla sanna ensamvargar, har försörjt sig som hemlig agent, ninja, pirat, polis och så vidare in utero. /images/icons/laugh.gif

-HNIC-

Rosen

Myrmidon
Re: Nu är du ute på hal is...

<I>Han har heller inga superkrafter, han är en mutant.</I>

Um, hans mutantkrafter ÄR superkrafter...

<I>Detta gjorde att hans "läkekraft" återskapade dem, av ben.</I>

Just den, ja.

--
Åke

Elder Girov

Swordsman
Hmpf!

"Och var i reglerna står det att man kan fälla ut vapen ur kroppen om man har FV 31..?"

Touché. Låt säga att man har FV 31 i Stridskonster då, typ som Wolverine? /images/icons/wink.gif

"Har man väldigt höga värden är man möjligen nåt i stil med Batman..."

Du menar alltså att man måste vara extremt begåvad för att uppnå extrema FV:n? I vartenda serie med Batman prisas ju hans geni och uppfinningsrikedom. Om man sedan jämför med DoD där det, under loppet av en kampanj, inte tar lång tid innan de flesta av RP:na och även SLP:na har värden över 21, vad ska man tycka då? Att alla kan träna upp sig till FV 31 eller 21 eller 15, som även det är ganska vasst?

-HNIC-

Krille

Super Moderator
Re: Nu är du ute på hal is...

"Han har heller inga superkrafter, han är en mutant."

...va?

<ironi value="100%>Sorry. Glömde. Det är ju skillnad på superkraften Läkekött, vampyrdisciplinen Läkekött, mutantkraften Läkekött, ninjakonsten Läkekött och magikonsten Läkekött trots att de alla gör exakt samma sak. Ursprunget betyder allt för definitionen och funktionen spelar ingen roll.</ironi>

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rosen

Myrmidon
Re: Hmpf!

<I>Låt säga att man har FV 31 i Stridskonster då, typ som Wolverine?</I>

Det är fortfarande inte en superkraft hos honom, han är bara bra på att slåss. Att han har inbyggda klor och läker skador blixtsnabbt är det däremot.

<I>Du menar alltså att man måste vara extremt begåvad för att uppnå extrema FV:n?</I>

Nä, vad har det med saken att göra? (Beror väl på om det finns Talangvärden el dyl i det spelsystem man använder, förresten.) Batman är fortfarande en person med extrema FV <I>men</I> inga superkrafter.

--
Åke

Elder Girov

Swordsman
Men!

"Um, hans mutantkrafter ÄR superkrafter..."

Eh, vad? Varför då? Kan du vara snäll att definiera båda?

"Just den, ja."

Läkekraften är ju inte upphov till klorna, de var ju från början en olyckshändelse. Snarare var det väl så att Wolverines kropp drabbades av fantomkänsel av klorna. Eftersom läkekraften tillåter spontan generering och regenerering av både ben och kött, växte det fram nya klor.

-HNIC-

Krille

Super Moderator
Mängdlära

"Eh, vad? Varför då? Kan du vara snäll att definiera båda?"

För att tala mängdlära:

<pre> _____
/ \
/ A \
/ __ \
| / \ |
| |B | |
| \__/ |
\ /
\ /
\_____/</pre>

A = mängden "superkrafter" definieras som den totala mängden superkrafter som finns.
B = mängden "mutantkrafter" är en delmängd av mängden "superkrafter" och definieras som "superkrafter som uppkommer genom genetisk mutation".

- Krille

Elder Girov

Swordsman

"Nä, vad har det med saken att göra?"

Jag har aldrig spelat något spel med Talangvärden, men visst verkar det väl rimligt att man har olika förutsättningar? Även om det inte finns regler för det, måste man väl ändå anta att inte alla kan träna upp till FV 31 i Hoppa, Långbåge, Matlagning eller vad fan som helst?

-HNIC-

Krille

Super Moderator

"Jag har aldrig spelat något spel med Talangvärden, men visst verkar det väl rimligt att man har olika förutsättningar?"

Det vill jag hävda att du har. De kanske inte heter just "talangvärden", men de fyller samma funktion. Vi har attributterna i Vampire vars prickar läggs till de i färdigheterna. DoD har sina grundchanser. D&D3 har attribute modifiers. I Star Wars lägger man på tärningar på grundegenskaperna, så en person med 3D i Strength har bättre förutsättningar på Brawling än en person med 2D. Och så vidare.

På rak hand, de enda rollspel som jag har i spelhyllan som saknar något motsvarande talang och som jag kan komma på är TWERPS, Castle Falkenstein och den gamla röda Dungeons&Dragons-boxen.

- Krille

Rosen

Myrmidon

<I>Jag har aldrig spelat något spel med Talangvärden, men visst verkar det väl rimligt att man har olika förutsättningar? Även om det inte finns regler för det, måste man väl ändå anta att inte alla kan träna upp till FV 31 i Hoppa, Långbåge, Matlagning eller vad fan som helst?</I>

Jaha? Man kan fortfarande inte <I>träna</I> sig till att lyfta 50 tons stridsvagnar, eller tänja ut sina armar så de når runt kvarteret, eller flyga i stratosfären utan hjälpmedel...

--
Åke

Krille

Super Moderator
Re: Det är ju det jag säger!

"Det är lika mycket "superkraft" att ha abnorma FV:n som att kasta berg på någon sedan spränger det med en prutt."

Nej, eftersom abnorma FVn inte innebär att man kan hiva stridsvagnar. Det innebär bara att man är jefligt bra.

För att ta en liknelse: tror du att Björn Borg hade mindre FV än 31 i Tennis då han var som bäst? Är han en superhjälte? Jag skulle vilja svara "nej" på båda frågorna: han hade verkligen minst FV 31, och han var definitivt inte en superhjälte. Idrottshjälte, möjligen, men längre än så sträcker jag mig inte.

- Krille

Rosen

Myrmidon
Re: Det är exakt raka motsatsen till det du säger!

<I>Det är lika mycket "superkraft" att ha abnorma FV:n som att kasta berg på någon sedan spränger det med en prutt.</I>

Alltså, vad pratar du om egentligen?
Mycket höga FV:n är något kan man <I>träna</I> sig till, som vanliga människor (om än förmodligen bara ett fåtal) kan <I>lära</I> sig att göra. Och det finns inte en skola eller en kurs i världen som kan lära en homo sapiens att gå på väggar, hur han än försöker. Men om han däremot blir biten av en radioaktiv spindel...

--
Åke

Elder Girov

Swordsman
Tja...

Jag antog att det var något som gjorde att man inte kunde ha alltför mycket i t.ex. Värja om man bara hade 8 i Smi. I DoD får man ju högre BC ju högre värde man har i Grundegenskapen, men det finns ändå inget tak. Jo, det finns det ju, men det gäller bara i början och baseras på ålder och/eller om man är normal, extraordinär eller hjälte.

I Wod finns det egentligen inga som helst begränsningar på färdigheterna; det går alldeles utmärkt att göra en RP med Intelligence 1 och Computer 5. Det skulle inte vara speciellt realistiskt, men det går.

-HNIC-