humor är bra
Är inte seriositet också ett krav i din spelgrupp? Skulle det inte till exempel vara svårt att upprätta den här "sense of wonder" du talat om ibland om skämten ständigt haglade över spelbordet? Jag menar, skulle stjärnkryssaren i början av Star Wars IV ha en smilie målad på däcket så skulle den antagligen verka mer skrattretande än imponerande.
Det är en fråga om timeing. Skämt och oseriositeter är inget problem om det görs i rätt kontext. Star Wars är t.ex fullt med saker som att Han och Leia gnabbas med varandra, dumma översättardroider som trivs med att spela gud för nallebjörnar o.s.v... Det förstör inte stämningen, snarare ger det en möjlighet att fatta tycke för karaktärerna och ladda upp energi för nästa seriösa sekvens.
Nu är ju spel litet annorlunda men även i ett ultra-skrämmande CoC-äventyr kan man ha en mysig middag med den lokale lorden eller ett snöbollskrig i Arktis. Det funkar bra som kontrast mot det hemska och för att göra folk mänskligare.
Är inte seriositet också ett krav i din spelgrupp? Skulle det inte till exempel vara svårt att upprätta den här "sense of wonder" du talat om ibland om skämten ständigt haglade över spelbordet? Jag menar, skulle stjärnkryssaren i början av Star Wars IV ha en smilie målad på däcket så skulle den antagligen verka mer skrattretande än imponerande.
Det är en fråga om timeing. Skämt och oseriositeter är inget problem om det görs i rätt kontext. Star Wars är t.ex fullt med saker som att Han och Leia gnabbas med varandra, dumma översättardroider som trivs med att spela gud för nallebjörnar o.s.v... Det förstör inte stämningen, snarare ger det en möjlighet att fatta tycke för karaktärerna och ladda upp energi för nästa seriösa sekvens.
Nu är ju spel litet annorlunda men även i ett ultra-skrämmande CoC-äventyr kan man ha en mysig middag med den lokale lorden eller ett snöbollskrig i Arktis. Det funkar bra som kontrast mot det hemska och för att göra folk mänskligare.