Nekromanti Vampire - The Masqerade

Vindhand

Myrmidon
humor är bra

Är inte seriositet också ett krav i din spelgrupp? Skulle det inte till exempel vara svårt att upprätta den här "sense of wonder" du talat om ibland om skämten ständigt haglade över spelbordet? Jag menar, skulle stjärnkryssaren i början av Star Wars IV ha en smilie målad på däcket så skulle den antagligen verka mer skrattretande än imponerande.

Det är en fråga om timeing. Skämt och oseriositeter är inget problem om det görs i rätt kontext. Star Wars är t.ex fullt med saker som att Han och Leia gnabbas med varandra, dumma översättardroider som trivs med att spela gud för nallebjörnar o.s.v... Det förstör inte stämningen, snarare ger det en möjlighet att fatta tycke för karaktärerna och ladda upp energi för nästa seriösa sekvens.

Nu är ju spel litet annorlunda men även i ett ultra-skrämmande CoC-äventyr kan man ha en mysig middag med den lokale lorden eller ett snöbollskrig i Arktis. Det funkar bra som kontrast mot det hemska och för att göra folk mänskligare.

Anders

Hero
And I don't have a life, or what?

”Om ett spel, en TV-serie eller en film kräver att man ska ta det på dödligt allvar för att det ska uppskattas”

Jaha. Men nu kräver ju inte Vampire ett dödligt engagemang för att uppskattas, du har ju själv uppskattat det när du och övriga deltagare haft distans till det. Själv tycker jag det räckt bra med ett rejält engagemang när man spelar. Några timmars Vampiresnack och eget funderande mellan spelmötena har också varit kanonkul och bidragit till en suverän rollspelsupplevelse.
Att Vampire kräver engagemang är det väl inget fel med. Jag engagerar mig gärna i spelet eftersom det ger mig förbannat mycket mer än de flesta andra fritidsaktiviteter jag kan komma på. Detta förutsatt att medspelarna också är engagerade. Sen utesluter förstås inte Vampirespel att man lirar t.ex. Star Wars där skillnaden på ett engagerat och oengagerat spelmöte är betydligt mindre (enligt min erfarenhet).

”och man faktiskt gör det så bör man i högsta grad skaffa sig ett liv. Då är man mer socialt ufo än vad jag är.”

Det här med folk som snackar om att andra borde skaffa sig ett liv är för övrigt något man hör alldeles för ofta nuförtiden. Vad sysslar de egentligen själva med på fritiden som är så mycket bättre än ”de som inte har något liv”:s sysselsättning? Tycker det är ena jävla fasoner att döma ut andras tillvaro som att det inte är något liv.

De få gånger som jag har uppskattat Vampire har varit i gäng som har haft den distansen. Det samma gäller för övrigt AD&D, ett annat av mina favorithatobjekt.

Själv har jag aldrig uppskattat AD&D... /images/icons/wink.gif

Krille

Super Moderator
Nopes

"Jaha. Men nu kräver ju inte Vampire ett dödligt engagemang för att uppskattas, du har ju själv uppskattat det när du och övriga deltagare haft distans till det."

Jo, men då spelar jag ju det uppenbarligen "fel", i alla fall om man får tro de WoDare som flyger i taket när jag totalt skiter i klanstrukturer, inte pratar klanpolitik, funderar på vad Armor Piercing Incendiary-ammunition kaliber 50 Browning Machine Gun skulle göra med en vampyr och dessutom har förbaskat kul när jag driver med halsgnagarna.

"Vad sysslar de egentligen själva med på fritiden som är så mycket bättre än ”de som inte har något liv”:s sysselsättning?"

...har ett liv, kanske? /images/icons/wink.gif

Men allvarligt, inget på den här planeten är så allvarligt att det inte tål att skämtas om. Till skillnad från WoDare som är totalt insnöade i stämningen så räknar jag även in Vampire i kategorin "inte tillräckligt allvarligt för att inte skämtas om".

Kanske därför jag gillar att retas med dem. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Elder Girov

Swordsman
Det är ju det jag säger.

Alla har ju inte samma genetiska förutsättningar gällande styrka, intelligens och smidighet. Alltså är det märkligt att man kan ha en RP med Smi 8 och Värja 31.

-HNIC-

Elder Girov

Swordsman
Re: Nopes

Det går ju inte att spela "fel". Man spelar på ett sådant sätt att alla har roligt. Om det innebär att skita i allt som står i grundboken, so be it.

"...funderar på vad Armor Piercing Incendiary-ammunition kaliber 50 Browning Machine Gun..."

Det där blir bara trist. Faktiskt. Såvida det inte är Kain själv så bir det bara blodmos kvar, men som sagt, var och en spelar efter eget tycke.

-HNIC-

Elder Girov

Swordsman
Det går ju inte...

Hur skulle de kunna manipulera och konspirera utan Dominate, Presence, Obfuscate, Auspex och allt annat gott? /images/icons/wink.gif

-HNIC-

Elder Girov

Swordsman
Tveksamt...

Vad jag har förstått av Nisse, verkar han vara en Lärd Man. Jag tvivlar på att han har de förutsättningar som krävs (IRL, inte DoD) för att komma upp i FV 31.

-HNIC-

Anders

Hero
Re: Nopes

"spelar jag ju det uppenbarligen "fel", i alla fall om man får tro de WoDare som flyger i taket när jag"...
"WoDare som är totalt insnöade i stämningen"

Får man fråga vilka WoDare här på forumet du syftar på. Eller är det folk du träffat på annat håll som du vill "ge igen" på genom att med jämna mellanrum löpa amok här på forumet?

"funderar på vad Armor Piercing Incendiary-ammunition kaliber 50 Browning Machine Gun skulle göra med en vampyr"

Det där med tekniska lösningar mot vampyrer är det nog många som missar. Min SL tror mig inte när jag säger till honom att jag skulle kunna klämma hälften av stadens vampyrer i en enda smäll. Jag ser fram emot spelmötet då jag definitivt övertygar honom! /images/icons/smile.gif

Krille

Super Moderator
Re: Drygt...

"Du menar alltså att om man inte tycker som du kan man dra åt helvete?"

Jag menar att jag anser mig ha rätten att vara tillräckligt dryg för att anse att de som är så förbaskat dryga att de inte har självdistans och distans till vad de sysslar med inte är spelare som jag vill spela med. Du får gärna tycka annorlunda än mig, men om du saknar distans så till den grad att du inte tål att jag kallar disciplines för vad de är - superkrafter - så har du med största sannolikhet ingenting att hämta i min spelgrupp. Vill du trots allt försöka så får du gilla läget.

Hade det omvända gällt så hade det omvända gällt (doh). Om jag ska in i din spelgrupp så har jag att välja mellan att gilla läget och skita i allt vad distans till spelet heter (och förmodligen sitta tålmodigt lidande i soffan), eller att låta bli. Med stor sannolikhet låter jag bli.

- Krille

Krille

Super Moderator
Utpekad?

"Får man fråga vilka WoDare här på forumet du syftar på."

I termen "WoDare" generaliserar jag ihop ett antal personer som jag har träffat digitalt såväl som fysiskt som har en stor del av de egenskaper som jag tidigare har beskrivit. Känner du dig utpekad så är du förmodligen utpekad.

"Jag ser fram emot spelmötet då jag definitivt övertygar honom!"

Var inte så säker på att du lyckas. Stårytellare har en tendens att inte låta spelarnas smarta planer gå igenom om de hotar hans ståry... /images/icons/wink.gif

- Krille

Krille

Super Moderator
Re: Det är ju det jag säger.

"Alltså är det märkligt att man kan ha en RP med Smi 8 och Värja 31."

Jag ser det inte som märkligt. Jag är tämligen övertygad om att personen med SMI 8 kan få Värja FV 31 (och förmodligen stiger hans SMI i processen, förutsatt att reglerna har stöd för sådant). Jag är också tämligen övertygad att han får lägga ner bra mycket mer energi för att få FV 31 än en person med SMI 16, och skulle personen med SMI 16 lägga ner lika mycket energi på Värja som personen som hade SMI 8 så lär personen med SMI 16 inte få FV 31, utan FV 33 eller något sådant.

- Krille

Krille

Super Moderator
Re: Tveksamt...

"Jag tvivlar på att han har de förutsättningar som krävs (IRL, inte DoD) för att komma upp i FV 31."

Det gör inte jag. Däremot tvivlar jag på att Nisse klarar av det med lika lite ansträngning och engagemang som Krigaren Arnold.

- Krille

Anders

Hero
Nja, inte riktigt

Det är ju nästan bara Elder Girov och Krille som skriver, ingen vild anarki alltså. Men det stör mig att de måste sprida ut sina inlägg i fyra-fem parallella debatter. Att trycka på ett inlägg och vänta på att datorskrället ska plocka fram det tar relativt sett för lång tid om man bara får läsa någon enstaka rad. Skärpning på den punkten killar, annars kan ni lika gärna debattera via privat forum. /images/icons/wink.gif

Anders

Hero
Nej, oskyldigt anklagad

"I termen "WoDare" generaliserar jag ihop ett antal personer som jag har träffat digitalt såväl som fysiskt som har en stor del av de egenskaper som jag tidigare har beskrivit. Känner du dig utpekad så är du förmodligen utpekad."

Grejen är att jag inte alls känner igen mig eller spelet Vampire i de stundtals smått vansinniga angrepp som riktas mot WoD-spelare och WoD-spelen på forumet. Därför är det trist att ändå råka ut för skiten.

"Var inte så säker på att du lyckas. Stårytellare har en tendens att inte låta spelarnas smarta planer gå igenom om de hotar hans ståry..."

Det är mycket möjligt att det här är skämtsamt menat från din sida, men det är hur som helst den här typen av grejer jag syftar på. Det är inte så skojigt när det gång på gång dyker upp grundlösa påståenden om spelet.
Förresten, om det nu är skillnad på storyteller och spelledare så är det väl skillnad på superkrafter och discipliner också ändå... /images/icons/wink.gif

Elder Girov

Swordsman
Plz...

Det finns inget drygt över att inte ha någon distans, vare sig det gäller en själv eller något annat. Det kan ha det, men det är ingen absolut sanning.

Om du skulle spela Vampire med oss skulle du nog bli tvungen att säga "Disciplines", och inte superkrafter. Å andra sidan, hur stor uppoffring är det? Det är onödigt att ha distans till saker som inte behöver distansieras.

Om man däremot vill använda mörkertentakler (Obtenebration 3) i syfte att begå en analvåldtäkt, kör hårt. Ett sådant agerande förutsätter förstås att man känner alla i spelgruppen väldigt väl, annars kan det gå illa. Det finns för övrigt beskrivet i Guide to the Sabbath (eller var det Camarilla?). Såvida man inte kör "mature roleplaying", utan kan se humorn i en övernaturlig analvåldtäkt så kan det vara jättekul. Det kallar jag distans, det! /images/icons/wink.gif

-HNIC-