Re: Varför ha superkrafter då?
"Då kan man fråga sig varför vampyrerna prompt skall _ha_ så mycket superkrafter. Det är rätt svårt att uppnå mörk mystik om alla har plockat X pluppar superkrafter från en lista alla känner till..."
Har de så mycket superkrafter då? Är tre pluppar verkligen så mycket? Man blir inte sådär Hulken-stark om man inte är Äldste och att ge sig in på DEN arenan är (IMHO) mycket vanskligt. Se mitt nedanstående inlägg om hur man kan förhöja stämningen med discipliner.
"Jag skulle föredra det om vampyrerna var mer som de är i Buffy. Neonates får då en rad förmågor som en direkt följd av att de blivit vampyrer (starkare, tåligare o.s.v) men de kommer inte få så mycket _fler_ superkrafter med tiden utan de krafter de redan har kommer finslipas och stärkas."
Regelmässigt är det där ju faktiskt lite luddigt beskrivet i Vampire - kan en vampyr lära sig alla discipliner på egen hand? Kan han lära sig vissa? Vilka då? Visst, vi vet att det är SVÅRARE att lära sig Out of Clan Disciplines, men det står inte explicit någonstans att det är omöjligt. Däremot är det viktigt för White Wolf att vissa krafter är klanshemligheter, som t.ex. Thaumaturgy och Necromancy, och då kan tydligen inte alla lära sig dem. Sedan nämns i fiction att folk "lärt sig" discipliner genom att studera hos klaner som har de som klandiscipliner (ofta läser man om någon som spenderat tid med Gangrel och lärt sig Protean). Sen läser man OCKSÅ om Caitiff som aldrig har träffat vampyrer [förutom när de blev vampyrer, förstås] i hela sitt liv och ÄNDÅ lärt sig discipliner, fastän de inte har några klandiscipliner. Så ditt uttalande är antagligen baserat på vad du personligen har spelat med, och det kan jag inte uttala mig om. Men hur vampyrer får krafter och hur de utvecklar dem är inte fast bestämt i Vampire... tittar man däremot på White Wolfs SLP så stämmer det du säger: de har finslipat de krafter de redan har, det vill säga deras klandiscipliner.
"Detta skulle ge en värld där man är tvungen att koncentrera sig på folks karaktärer snarare än vilka dicipliner de har."
Varför? Man utvecklar ju fortfarande discipliner. Dessutom tycker jag att de regler som redan finns för karaktärsutveckling - Nature, Demeanor, Virtues, Humanity, i viss mån Willpower, Merits och Flaws - räcker alldeles utmärkt väl.