Re: Varför ha superkrafter då?
Har de så mycket superkrafter då? Är tre pluppar verkligen så mycket? Man blir inte sådär Hulken-stark om man inte är Äldste och att ge sig in på DEN arenan är (IMHO) mycket vanskligt.
Tre pluppar potence är väl rätt starkt?
Nåja huvudproblemet är att jag tycker de har ett för mysko hopplock av förmågor. Klart vampyrer skall fungera annorlunda än människor men det innebär ju inte att de behöver en enorm virituell verktygslåda av hjälteförmågor (för att använda ett mindre uttjatat ord).
De är absurda helt enkelt; en vampyr kan gömma sig bakom gruskorn, nästa kan springa ifrån en kula, åter en annan kan se auror på ett new age-igt vis. Detta skulle passa i Mutant som är ett lekfullt postapokalyptiskt spel med slumpmässiga mutationer; inte i ett "mörkt och dystert" nutidsspel...
Jag skulle vilja ha mer nedtonade specialförmågor, så att det blir mindre Marvel av det hela. Som i Buffy skulle en vampyr vara tåligare och starkare men känslig för solljus, vassa träpinnar och litet annat grunk. Det räcker bra IMHO. Riktigt mäktiga vampyrer skulle kunna utveckla högst individuella förmågor, t.ex. att kunna kontrollera råttor eller förvandla sig till dimma.
Jag förstår inte vad spelet (som "mörk personlig skräck") vinner på att _alla_ har ett hopplock superförmågor som det är nu.
Det är i.o.f.s. bara min åsikt
Men hur vampyrer får krafter och hur de utvecklar dem är inte fast bestämt i Vampire... tittar man däremot på White Wolfs SLP så stämmer det du säger: de har finslipat de krafter de redan har, det vill säga deras klandiscipliner.
Mjo men vad hindrar dem från att plocka upp ett par pluppar celerity eller en plup obfuscate och plötsligt få rätt spektakulära förmågor inom helt nya områden utan rim och reson?
Varför? Man utvecklar ju fortfarande discipliner.
Troligtvis inte, om man nu skrotat diciplinerna som jag vill. Specialförmågor (utöver vad _alla_ vampyrer kan) skulle vara reserverat för de riktigt mäktiga och utvecklas individuellt.
Dessutom tycker jag att de regler som redan finns för karaktärsutveckling - Nature, Demeanor, Virtues, Humanity, i viss mån Willpower, Merits och Flaws - räcker alldeles utmärkt väl.
De är torftiga och inrutade i min mening
Har de så mycket superkrafter då? Är tre pluppar verkligen så mycket? Man blir inte sådär Hulken-stark om man inte är Äldste och att ge sig in på DEN arenan är (IMHO) mycket vanskligt.
Tre pluppar potence är väl rätt starkt?
Nåja huvudproblemet är att jag tycker de har ett för mysko hopplock av förmågor. Klart vampyrer skall fungera annorlunda än människor men det innebär ju inte att de behöver en enorm virituell verktygslåda av hjälteförmågor (för att använda ett mindre uttjatat ord).
De är absurda helt enkelt; en vampyr kan gömma sig bakom gruskorn, nästa kan springa ifrån en kula, åter en annan kan se auror på ett new age-igt vis. Detta skulle passa i Mutant som är ett lekfullt postapokalyptiskt spel med slumpmässiga mutationer; inte i ett "mörkt och dystert" nutidsspel...
Jag skulle vilja ha mer nedtonade specialförmågor, så att det blir mindre Marvel av det hela. Som i Buffy skulle en vampyr vara tåligare och starkare men känslig för solljus, vassa träpinnar och litet annat grunk. Det räcker bra IMHO. Riktigt mäktiga vampyrer skulle kunna utveckla högst individuella förmågor, t.ex. att kunna kontrollera råttor eller förvandla sig till dimma.
Jag förstår inte vad spelet (som "mörk personlig skräck") vinner på att _alla_ har ett hopplock superförmågor som det är nu.
Det är i.o.f.s. bara min åsikt
Men hur vampyrer får krafter och hur de utvecklar dem är inte fast bestämt i Vampire... tittar man däremot på White Wolfs SLP så stämmer det du säger: de har finslipat de krafter de redan har, det vill säga deras klandiscipliner.
Mjo men vad hindrar dem från att plocka upp ett par pluppar celerity eller en plup obfuscate och plötsligt få rätt spektakulära förmågor inom helt nya områden utan rim och reson?
Varför? Man utvecklar ju fortfarande discipliner.
Troligtvis inte, om man nu skrotat diciplinerna som jag vill. Specialförmågor (utöver vad _alla_ vampyrer kan) skulle vara reserverat för de riktigt mäktiga och utvecklas individuellt.
Dessutom tycker jag att de regler som redan finns för karaktärsutveckling - Nature, Demeanor, Virtues, Humanity, i viss mån Willpower, Merits och Flaws - räcker alldeles utmärkt väl.
De är torftiga och inrutade i min mening