Re: Ta en livlina
"Varför just Vampire?"
Därför att Vampire är ett av de få spel som saknar självdistans i första rummet. I (så gott som) alla övriga spel får man distansen inbyggd. Det är också därför som jag uppskattar Changeling och Werewolf framför Vampire - de har distansen inbyggd.
"Är inte seriositet också ett krav i din spelgrupp?"
Skilj på "seriöst" och "humorbefriat". Det är inte samma sak. Skilj också på "talspråk" och "stämning". Stämningen skapas inne i huvudet efter att en massa ovidkommande saker som vardagsrummet, småsyskon, telefoner och lokal terminologi filtrerats bort. Skilj slutligen på "totalt corny" och "humoristiskt". Humor lättar upp. Totalt corny är ansträngande.
Spelar man Star Wars med en person med världens breaste väschöttska så låter det totalt knas,
bra mycket värre än att kalla "disciplines" för "superkrafter". Tänk dig själv, en i övrigt bra imitation av Vaders mörka väsande röst, fast den mullrar fram "Dä få du säe te Käjsarn själv nä ha'kömer".
Likförbannat låter man inte detta störa stämningen - det filtreras på nåt ämlans sätt innan det kommer till övre stämningscentrat i bakre hjärnbarken (eller nåt).
En Star Destroyer med en smiley på är corny. En väschötte i rollen som Vader får man stå ut med - jag kan för fan inte begära att han ska gå på talterapi innan han kommer in i gruppen. Och kan man stå ut med väschöttska (eller skeunska, eller nårrlännska, eller
finnlannssvännska eller ståkkhålmska) så kan man fanimej stå ut med superkrafter istället för disciplines och Forsen istället för Kraften.
"Det gör inte jag heller, men jag står lika lite ut med lustikurrar som inte kan låta bli att rita kukar på rollformulären eller berätta om dagens Seinfeld mitt i en action-scen."
Då har vi något gemensamt i alla fall. Kukarna bryr jag mig dock inte om, bara jag slipper se dem, men Seinfeld-återberättaren lär få en utvisning.
Blanda inte ihop "humor" med "störande element".
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>