fjälluggla
Veteran
- Joined
- 23 Apr 2001
- Messages
- 14
Re: Superkrafter vs Disciplines
"Men om man nu leker med tanken att jag gör en rollperson i Marvel Superheroes som har fått sina krafter på grund av att en vampyr tuggat på halsen på honom..."
Blade. Morbius. Dracula. Du behöver inte leka.
Och i WoD kan man få krafter genom Kains blod, Gåvor från Gaia och resten av andepanteonet, genom att vara en Uppväckt och skriva om naturlagarna, genom att vara död, genom att manifestera människornas fantasi och skaparkraft samt genom att Herald gör något jag inte fattat för att jag inte läst Hunter än. I alla fallen har det precis samma funktion: de är krafter som gör din RP mycket mäktigare än alla vanliga dödliga. Det har samma tematiska funktion i berättandet som magi i mycken fantasy och i allt superhjältande, men liknar mer det andra eftersom _alla_ rollpersoner i WoD, tom de förment "mänskliga" Hunters har paranormala förmågor.
I Werewolf 1st ed fanns det tom ett förslag om alternativa kampanjer som gick ut på att ens Garou-PCs betedde sig som arketypiska superhjältar ("Det är en jättelik dammråtta!" "Det är en förvuxen dobermanpinscher!" "Nej, det är Vargmannen!") - vilket jag tycker låter som en fullt möjlig kampanj.
hoho
"Men om man nu leker med tanken att jag gör en rollperson i Marvel Superheroes som har fått sina krafter på grund av att en vampyr tuggat på halsen på honom..."
Blade. Morbius. Dracula. Du behöver inte leka.
Och i WoD kan man få krafter genom Kains blod, Gåvor från Gaia och resten av andepanteonet, genom att vara en Uppväckt och skriva om naturlagarna, genom att vara död, genom att manifestera människornas fantasi och skaparkraft samt genom att Herald gör något jag inte fattat för att jag inte läst Hunter än. I alla fallen har det precis samma funktion: de är krafter som gör din RP mycket mäktigare än alla vanliga dödliga. Det har samma tematiska funktion i berättandet som magi i mycken fantasy och i allt superhjältande, men liknar mer det andra eftersom _alla_ rollpersoner i WoD, tom de förment "mänskliga" Hunters har paranormala förmågor.
I Werewolf 1st ed fanns det tom ett förslag om alternativa kampanjer som gick ut på att ens Garou-PCs betedde sig som arketypiska superhjältar ("Det är en jättelik dammråtta!" "Det är en förvuxen dobermanpinscher!" "Nej, det är Vargmannen!") - vilket jag tycker låter som en fullt möjlig kampanj.
hoho