Hunger (i sig) är iofs. bara en inverterad version av 'blood pool' men jag tycker det är tematiskt bättre och hur de kopplar det till 'rousing' känns smartare än det lite stela spenderande av meta-poängen 'blood pool' (eller 'blood points').
Även jag gillar det jag ser och tycker det ser ut att gå åt rätt riktning.
Mina korta reflektioner efter att ha skummat det hela.
- Hunger är intressant och bra (se ovan).
- Fysiska discipliner med distinkta förmågor som andra discipliner är nog bra. Fysiska discipliner, särskilt celerity, har alltid varit "problembarn".
- Knyta ihop 'compulsions' och klan-nackdelar tycker jag är snyggt. Däremot tycker jag att tabellen är ganska osnygg (känns 1980-90 med att slå i tabeller). Paketera det som en kortlek som man drar ifrån om det är en compulsion man råkar ut för och ha de klan-specifika bara heta 'clan specifik 1-3' och så fyller man i den händelse baserat på info på formuläret. Typ...
- På samma tema tycker jag 'critical injuries' tabell är ganska meningslöst detaljerat för ett grovhugget system. Snegla åt ett system som hanterar detta generiskt på något sätt, tänker på hur 'shaken' (som iofs är för ytliga skador) funkar i Savage Worlds. Bara en condition att ta hänsyn till sen kan man förklara det kosmetiskt i spelet. T.ex. är du kritiskt skadad får du -3 tärningar och kan inte dra nytta av extra handlingar (bara exempel Helge) detta förklaras med att du fått dig en smäll i huvudet tillräckligt hårt, blodförlusten från flera sår ger detta eller din avhuggna arm gör det lite kinkigt för dig.
- Fast diff är bra. De två variabla skalorna i oWoD (varierande diff OCH ibland krav på succar) var inte bra.
- Räkna succar är jag rädd att det lite ofta kan bli oavgjort för man lär inte ha skitmånga tärningar så ofta kommer det nog landa kring 1-2 succar för båda parter. Nåväl, speltest får väl utröna om min 'hunch' är riktig eller bara imaginär.
Men överlag positiv!
Cog.