Nekromanti Vampire the Masquerade pre-alpha Playtest!

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Skummat, jag tycker det ser vettigt ut på det stora hela. Jag kanske till och med ska köpa det här spelet?

God45

#PrayersForBahakan
Skarpskytten;n246829 said:
Skummat, jag tycker det ser vettigt ut på det stora hela. Jag kanske till och med ska köpa det här spelet?
Jag gillar hur de blandar mekaniker från OWOD och NWOD medan de har gjort hungermekaniken till den centrala mekaniken så att alla vampyrer är junkies. Äventyret är evokativt, det är lite rälsat men det är vad jag väntar mig från ett exempel scenario så här tidigt.

Mundo

Myrmidon
Älskar hungermekaniken, riktigt snyggt. Känns mycket mindre 'dator-spel' än att sitta och räkna antal blodspoäng.

Bolongo

Herr Doktor
Man kan ju undra varför de envisas med att bara ha d10or om chansen för ett lyck per tärning ändå alltid är 50%. Nostalgi, antar jag?

Edit: OK, det finns några slag där 1:or spelar roll, då är tärningstypen relevant.

cogitare

Swashbuckler
Hunger (i sig) är iofs. bara en inverterad version av 'blood pool' men jag tycker det är tematiskt bättre och hur de kopplar det till 'rousing' känns smartare än det lite stela spenderande av meta-poängen 'blood pool' (eller 'blood points').

Även jag gillar det jag ser och tycker det ser ut att gå åt rätt riktning.

Mina korta reflektioner efter att ha skummat det hela.
- Hunger är intressant och bra (se ovan).
- Fysiska discipliner med distinkta förmågor som andra discipliner är nog bra. Fysiska discipliner, särskilt celerity, har alltid varit "problembarn".
- Knyta ihop 'compulsions' och klan-nackdelar tycker jag är snyggt. Däremot tycker jag att tabellen är ganska osnygg (känns 1980-90 med att slå i tabeller). Paketera det som en kortlek som man drar ifrån om det är en compulsion man råkar ut för och ha de klan-specifika bara heta 'clan specifik 1-3' och så fyller man i den händelse baserat på info på formuläret. Typ...
- På samma tema tycker jag 'critical injuries' tabell är ganska meningslöst detaljerat för ett grovhugget system. Snegla åt ett system som hanterar detta generiskt på något sätt, tänker på hur 'shaken' (som iofs är för ytliga skador) funkar i Savage Worlds. Bara en condition att ta hänsyn till sen kan man förklara det kosmetiskt i spelet. T.ex. är du kritiskt skadad får du -3 tärningar och kan inte dra nytta av extra handlingar (bara exempel Helge) detta förklaras med att du fått dig en smäll i huvudet tillräckligt hårt, blodförlusten från flera sår ger detta eller din avhuggna arm gör det lite kinkigt för dig.
- Fast diff är bra. De två variabla skalorna i oWoD (varierande diff OCH ibland krav på succar) var inte bra.
- Räkna succar är jag rädd att det lite ofta kan bli oavgjort för man lär inte ha skitmånga tärningar så ofta kommer det nog landa kring 1-2 succar för båda parter. Nåväl, speltest får väl utröna om min 'hunch' är riktig eller bara imaginär.

Men överlag positiv! :D

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Jag älskar att man inte kan bli av med hela sin hunger om man inte dödar någon. Det gör spelet till något helt nytt :)

cogitare

Swashbuckler
God45;n246855 said:
Jag älskar att man inte kan bli av med hela sin hunger om man inte dödar någon. Det gör spelet till något helt nytt :)
Ja, Hunger tror jag kan bli riktigt bra! Sen lär saker och ting mutera från det vi ser i det här dokumentet till slutgiltig produkt så klart. Jag hoppas bara på att de fortsätter hålla saker relativt enkla, övergripande och med bra abstraktions-nivåer.

WoD är traditionellt ganska pilligt med simulationistiska regler (multipla handlingar som fortfarande var en del av celerity) tycker jag t.ex. är skitpuckat. Slopa det! Så jag hoppas att de INTE faller i fällan att försöka hitta på regler för varje liten detalj eller ha för detaljerade regler som försöker simulera verkligheten (critical injuries är ett steg åt det hållet som jag vill att de skall backa bort från t.ex.) utan hålla sig till bra abstraktioner och låta SL och gruppen beskriva vad dina -2 består av (det är ju skit samma om det är för att du är mentalt utmattad, har fått ett slag i magen eller är påverkad av Dementation 2...).

Cog.

Jocke

Man med skägg
Det som var schyst med blood pool var ju känslan av att det inte var ens eget blod, utan något man stulit från de levande.

Hunger handlar ju mer om den interna striden mellan människa och monster, vilket i och för sig är ett huvudtema i Vampire, så på det viset är det ju smart. Ser fram mot att provspela!

Cybot

Mest spelbar
Är det underligt att det kan vara en bra grej att ha lågt initativ om du dealar aggravated skada och du är fler än fienden? För om folk med weakass attacker attackerar först så kan du fixa så att motståndaren har -3 på sin dicepool när du väl börjar kötta med aggklor.

.113

Swashbuckler
Cybot;n246894 said:
Är det underligt att det kan vara en bra grej att ha lågt initativ om du dealar aggravated skada och du är fler än fienden? För om folk med weakass attacker attackerar först så kan du fixa så att motståndaren har -3 på sin dicepool när du väl börjar kötta med aggklor.
Det är väl bra tills du möter en varulv som är snabb och du inte hinner reagera innan du ens blinkat och bara är strimlor kvar.

För och nackdelar Finns ju med det mesta. Så tycker inte det är underligt, mer ett medvetet val: mot snabba, svaga fiender bättre men snabba starka sämre

Cybot

Mest spelbar
Det förstärker dock den klassiska "Mer styrka är alltid bättre. Initativ är bara värt något så länge du är starkare än motståndaren".
Och grejen är dock att du ALLTID kommer att förlora mot varulven, oavsett om du satsar på initativ eller inte (om du inte är iniativspeccad och har en eldkastare eller nått).

.113

Swashbuckler
Cybot;n246905 said:
Det förstärker dock den klassiska "Mer styrka är alltid bättre. Initativ är bara värt något så länge du är starkare än motståndaren".
Och grejen är dock att du ALLTID kommer att förlora mot varulven, oavsett om du satsar på initativ eller inte (om du inte är iniativspeccad och har en eldkastare eller nått).
Eller lite dementia så den anfaller sina kompisar istället ;)

Mundo

Myrmidon
cogitare;n246874 said:
WoD är traditionellt ganska pilligt med simulationistiska regler (multipla handlingar som fortfarande var en del av celerity) tycker jag t.ex. är skitpuckat. Slopa det!
Multipla actions är typ det sämsta jag vet. Verkligen bara ett system för att få en stridsrunda att simuleras efter tjugo minuter istället för två.

Cybot

Mest spelbar
Efter att ha playtestat tillsammans med God45 och två icke-forumiter. Jag gillar de flesta av de nya mekanikerna. Man har fixat många av svagheterna och det är mycket mer strömlinjeformat.
Jag avskyr dock verkligen settingen så som den presenteras i introäventyret.

God45

#PrayersForBahakan
Så, efter att ha varit spelledare för scenariot:

-Systemet är snabbt, livsfarligt, dödar på en träff eller två och känns som OSR D&D. Faktum är att scenariot känns ganska mycket som ett OSR D&D Urban/City crawl med random encounters och slagsmål mot SWAT teams.

-Hungern gör att karaktärerna VERKLIGEN känns som junkies, som tunga heroin missbrukare ute efter nästa fix. Det var den stora grejen när vi körde det här. Besten och kampen med den känns väldigt sekundär mot den nya kampen med hunger. (Speltestet kör utan humanityslag loss dock).

-Scenariot och världen känns onödigt smaklös. Och det är JAG som säger det! Varför är en startkaraktär en barnätande pedofil? Varför finns det beskrivningar av ett syriskt flyktingbarn som sett sina föräldrar drunkna och därför ger + till fortitude?

-Det är lite svårt att se hur någon blir en anchilla ens i den här livsfarliga världen som den är presenterad i scenariot.

-Massa save or die eller bara Die bitar i scenariot.

Hade det här speltestet varit för ett helt nytt spel kallat "Bloodeaters" eller något hade jag nog varit snällare... Men jag är ganska missnöjd.

Cybot

Mest spelbar
Mundo;n247164 said:
Uhh... What the flying fuck?
Det undrade vi också. Att en PC i startäventyret är en barnätande nazistpedofil är IMHO en anledning att sätta en rollspelsbok på den dolda skamhyllan, oavsett hur bra reglerna är.