Rising
Vila i frid
Re: Multithreading
"...och hamnar i osynk med speltiden."
Nix. Utelämnar jag bara all statistik från tidigare matcher, all kritik mot spelstrategin och snacket om enskilda spelarprestationer så får jag massor av tid och kan koncentrera mig på var spelarna står någonstans, var bollen är och vad folk gör på planen. Jag utelämnar vad publiken skriker, beskrivningar av motspelarnas utseenden och annat som är irrelevant i speltillfället.
"Tvärtom, skulle jag vilja säga. Möjligen har han ett skitlass fräsch teori och en kasse färdigtuggade fall i läxböckerna och anteckningarna. Han har inte erfarenheten att arbeta med att tugga färdigt lösningarna. Han har inte erfarenhet att arbeta med begränsade resurser, och framförallt vet han inte var han ska leta."
Mmm. Ibland är erfarenhet bättre än kompetens. Ibland är det tvärtom. Jag har mindre erfarenhet än många av mina kolleger jag arbetar med, men påfallande ofta har jag fräschare kunskaper och vet mer om vilka teckensnitt som fungerar bäst på nätet (undersökningar med ögonkamera visar att Verdana inte är läsligast!) och liknande. Samtidigt finns det unga mediastudenter som har pluggat medan jag arbetat och de har mycket högre kompetens än jag själv. Ändå har jag en massa erfarenhet som de saknar och när de kommer till en kund i Jakobsberg med skitafräna typografilösningar som de imponerat med på polarna kring Stureplan så säger kunden "nej, det där ser fördjävligt ut". Killen kan inte begripa varför kunden vill arbeta med en mindre ansträngd och kompetent byrå som vår. Kompetens och erfarenhet är två vitt skilda saker. Man kan förstås ha båda (eller sakna båda) men vanligast är det ändå att man växlar in sina studier och sin kompetens mot erfarenhet med tiden. Till slut sitter man på gamla kunskaper som omprövats och förbättrats många gånger sedan man lärde sig dem, men kalrar sig ändå eftersom man har en sådan gedigen erfarenhet att stödja sig på.
Det är dock inte klart att Orange skulle vara bättre än White i alla upptänkliga fall. Fyra pluppar och en inriktning tycker jag säger mer om skillnaden mellan dem båda än att den ene skulle vara bättre än den andre.
"För det första: Cthulhus SAN-system har ingenting med deckargåtor eller intriger att göra, där faktiskt tyngdpunkten av Cthulhus stårysar ligger. Du slår inte SAN-slag för att hitta en lapp där det står BM på, eller för att övertyga herr polis om att han skulle ta ett varv runt om kvarteret, eller för att smälta in i gänget på herr Fnords fest utan att dra uppmärksamheten till dig för mycket."
Inga direkta skräcksituationer, är det? Intrigerna i Vampire är iaf läskiga.
"För det andra: Du slår inget tärningsslag för att tolka papper, utfråga personer eller snärja misstänkta kultister i Cthulhu. Inte ens SAN. Jag lovar. Möjligen kan du slå för Library Use eller Credit Rating för att få tillgång till platsen där ledtråden finns eller personen som du ska utfråga, fast det är precis lika troligt (och enkelt) att spelledaren tittar på värdet (i procentskala) och bedömer efter det och spelarens rollspelande. Precis som i Vampire. Skillnaden är att i Cthulhu kan man göra både och."
Det kan man i Vampire också. En del gillar att rulla en massa tärningar förresten. Du själv tyckte det var mäktigt när din spelledare i Star Wars bad om att få ett gäng tärningar när Darth Vader skulle slasha din polare. Själv är jag inte så förtjust i att slå en massa tärningar men jag litar på dig. Men det är fortfarande mest situationer där man presterar. Kan du tolka papperet? Kan du få ut informationen från personen du utfrågar? Kan du si? kan du så? kan du, kan du, kan du... Om man inte ska använda tärningar är i vilket fall Vampire tydligare (väl defenierat i regelboken vad som gäller för varje enskild nivåer minskar risken för missförstånd. Mindre "vilda goja" alltså) och därmed bättre.
En intrig är ju mycket lösare. Det hänger aldrig på en eller två egenskaper för att man ska lyckas, utan på hur man beter sig, vad man gör och vilken övergripande strategi man använder sig utav.
"När det kommer till våldsamma situationer så har man både i Cthulhu och Vampire möjlighet att gå över till tärningar för att tjoffa varandra. Att man gör det oftare i Cthulhu beror inte på att Vampire är bättre än Cthulhu på att göra det utan tärningar, utan på grund av att Cthulhu är bättre än Vampire på att göra det med."
Jag håller med om att Cthulluh är bättre på prestationslägen än Vampire. Vampire ska man inte spela prestationsrollspel med IMHO. Varken med tärningar eller utan. Dess regelsystem är inte konstruerat för prestationsrollspel.
"Liksom, "Manfred von Richthofen", vad sjutton är det för en beskrivning? Det är en liknelse med en ikon som är åttifem år förlegad, gravt överdriven och brutalt omtvistad av de som studerat ämnet. Vad ska vi gå efter? Ikonen eller den verkliga personen? Ska vi ta hänsyn till huruvida hans illröda Fokker DR.1 kan ha påverkat resultatet, speciellt om man betänker att fienden huvudsakligen flög den äldre Spad XIII? "
Den femte och sista nivån är alltid rätt överdriven. Du är överdjävulskt bra, helt enkelt. Men det är ju roligt att du anklagat mig för att inte förstå vad tärningar symboliserar när du har sådana här problem med att förstå en metafor. Kan det vara det som skiljer oss åt? Jag gillar ord och du gillar siffror?
"Kort sagt, Storytellersystemets definitioner är IMNSHO jefligt subjektiv. De utgår från konstruktörernas värderingar av saken ifråga, och allt för ofta verkar det som att konstruktörerna inte vet vad de pratar om. Entydigt my ass."
Jo, jag hör att du är väldigt open-minded om det här... Kolla vad som skiljer en 1:a från en 2:a och en 3:a från en 4:a. Det är fullkomligt klart i mina ögon. Den femte nivån är den nästintill övermänskliga, och där är det naturligtvis svårt att ge några klara riktlinjer. Här vill man helst att spelarens fantasi ska sätta gränserna. Så länge det inte är alltför tokigt så godkänner jag det mesta på den här nivån. Spelarna och jag tycker att den femte nivån är rätt klar om man sätter den i perspektiv med tidigare nivåer.
"Då tycker jag att du ska ta och läsa regelboken igen, och se på vilket sätt konstruktörerna har tänkt att procentsystemet som de konstruerade ska användas."
Eller så läser man äventyren. Som jag minns BtMoM var det rätt mycket prestationer rakt igenom i det spelet...
Jag skrev:
"Sjunga: ¤ kan inte användas på samma sätt som Sjunga: 25%. Eller Sjunga: 30%. Eller Sjunga: 15%."
Du svarade:
"Varför inte? Motivering, tack. "
Sjunga: 1 har EN beskrivning i Expert. En uttömmande beskrivning som säger precis vad man kan och inte kan med det värdet. Så fort man blir bättre så har man Sjunga: 2. Denna får en egen beskrivning, en uttömmande beskrivning så att alla vet precis vad man kan och inte kan med det värdet. Dessa klara skiljelinjer saknas i procentsystemen. Dessutom skulle det bli jobbigt IMM att hålla tjugo egenskapsnivåer i huvudet, vilket man skulle bli tvungen till i ett procentsystem, medans det är betydligt lättare i Vampire med den lilla skalan.
Det gör att man också slipper avbrott för att spelledaren skall titta i regelboken. Desto färre avbrott, ju mer stämning blir det.
/Rising
"...och hamnar i osynk med speltiden."
Nix. Utelämnar jag bara all statistik från tidigare matcher, all kritik mot spelstrategin och snacket om enskilda spelarprestationer så får jag massor av tid och kan koncentrera mig på var spelarna står någonstans, var bollen är och vad folk gör på planen. Jag utelämnar vad publiken skriker, beskrivningar av motspelarnas utseenden och annat som är irrelevant i speltillfället.
"Tvärtom, skulle jag vilja säga. Möjligen har han ett skitlass fräsch teori och en kasse färdigtuggade fall i läxböckerna och anteckningarna. Han har inte erfarenheten att arbeta med att tugga färdigt lösningarna. Han har inte erfarenhet att arbeta med begränsade resurser, och framförallt vet han inte var han ska leta."
Mmm. Ibland är erfarenhet bättre än kompetens. Ibland är det tvärtom. Jag har mindre erfarenhet än många av mina kolleger jag arbetar med, men påfallande ofta har jag fräschare kunskaper och vet mer om vilka teckensnitt som fungerar bäst på nätet (undersökningar med ögonkamera visar att Verdana inte är läsligast!) och liknande. Samtidigt finns det unga mediastudenter som har pluggat medan jag arbetat och de har mycket högre kompetens än jag själv. Ändå har jag en massa erfarenhet som de saknar och när de kommer till en kund i Jakobsberg med skitafräna typografilösningar som de imponerat med på polarna kring Stureplan så säger kunden "nej, det där ser fördjävligt ut". Killen kan inte begripa varför kunden vill arbeta med en mindre ansträngd och kompetent byrå som vår. Kompetens och erfarenhet är två vitt skilda saker. Man kan förstås ha båda (eller sakna båda) men vanligast är det ändå att man växlar in sina studier och sin kompetens mot erfarenhet med tiden. Till slut sitter man på gamla kunskaper som omprövats och förbättrats många gånger sedan man lärde sig dem, men kalrar sig ändå eftersom man har en sådan gedigen erfarenhet att stödja sig på.
Det är dock inte klart att Orange skulle vara bättre än White i alla upptänkliga fall. Fyra pluppar och en inriktning tycker jag säger mer om skillnaden mellan dem båda än att den ene skulle vara bättre än den andre.
"För det första: Cthulhus SAN-system har ingenting med deckargåtor eller intriger att göra, där faktiskt tyngdpunkten av Cthulhus stårysar ligger. Du slår inte SAN-slag för att hitta en lapp där det står BM på, eller för att övertyga herr polis om att han skulle ta ett varv runt om kvarteret, eller för att smälta in i gänget på herr Fnords fest utan att dra uppmärksamheten till dig för mycket."
Inga direkta skräcksituationer, är det? Intrigerna i Vampire är iaf läskiga.
"För det andra: Du slår inget tärningsslag för att tolka papper, utfråga personer eller snärja misstänkta kultister i Cthulhu. Inte ens SAN. Jag lovar. Möjligen kan du slå för Library Use eller Credit Rating för att få tillgång till platsen där ledtråden finns eller personen som du ska utfråga, fast det är precis lika troligt (och enkelt) att spelledaren tittar på värdet (i procentskala) och bedömer efter det och spelarens rollspelande. Precis som i Vampire. Skillnaden är att i Cthulhu kan man göra både och."
Det kan man i Vampire också. En del gillar att rulla en massa tärningar förresten. Du själv tyckte det var mäktigt när din spelledare i Star Wars bad om att få ett gäng tärningar när Darth Vader skulle slasha din polare. Själv är jag inte så förtjust i att slå en massa tärningar men jag litar på dig. Men det är fortfarande mest situationer där man presterar. Kan du tolka papperet? Kan du få ut informationen från personen du utfrågar? Kan du si? kan du så? kan du, kan du, kan du... Om man inte ska använda tärningar är i vilket fall Vampire tydligare (väl defenierat i regelboken vad som gäller för varje enskild nivåer minskar risken för missförstånd. Mindre "vilda goja" alltså) och därmed bättre.
En intrig är ju mycket lösare. Det hänger aldrig på en eller två egenskaper för att man ska lyckas, utan på hur man beter sig, vad man gör och vilken övergripande strategi man använder sig utav.
"När det kommer till våldsamma situationer så har man både i Cthulhu och Vampire möjlighet att gå över till tärningar för att tjoffa varandra. Att man gör det oftare i Cthulhu beror inte på att Vampire är bättre än Cthulhu på att göra det utan tärningar, utan på grund av att Cthulhu är bättre än Vampire på att göra det med."
Jag håller med om att Cthulluh är bättre på prestationslägen än Vampire. Vampire ska man inte spela prestationsrollspel med IMHO. Varken med tärningar eller utan. Dess regelsystem är inte konstruerat för prestationsrollspel.
"Liksom, "Manfred von Richthofen", vad sjutton är det för en beskrivning? Det är en liknelse med en ikon som är åttifem år förlegad, gravt överdriven och brutalt omtvistad av de som studerat ämnet. Vad ska vi gå efter? Ikonen eller den verkliga personen? Ska vi ta hänsyn till huruvida hans illröda Fokker DR.1 kan ha påverkat resultatet, speciellt om man betänker att fienden huvudsakligen flög den äldre Spad XIII? "
Den femte och sista nivån är alltid rätt överdriven. Du är överdjävulskt bra, helt enkelt. Men det är ju roligt att du anklagat mig för att inte förstå vad tärningar symboliserar när du har sådana här problem med att förstå en metafor. Kan det vara det som skiljer oss åt? Jag gillar ord och du gillar siffror?
"Kort sagt, Storytellersystemets definitioner är IMNSHO jefligt subjektiv. De utgår från konstruktörernas värderingar av saken ifråga, och allt för ofta verkar det som att konstruktörerna inte vet vad de pratar om. Entydigt my ass."
Jo, jag hör att du är väldigt open-minded om det här... Kolla vad som skiljer en 1:a från en 2:a och en 3:a från en 4:a. Det är fullkomligt klart i mina ögon. Den femte nivån är den nästintill övermänskliga, och där är det naturligtvis svårt att ge några klara riktlinjer. Här vill man helst att spelarens fantasi ska sätta gränserna. Så länge det inte är alltför tokigt så godkänner jag det mesta på den här nivån. Spelarna och jag tycker att den femte nivån är rätt klar om man sätter den i perspektiv med tidigare nivåer.
"Då tycker jag att du ska ta och läsa regelboken igen, och se på vilket sätt konstruktörerna har tänkt att procentsystemet som de konstruerade ska användas."
Eller så läser man äventyren. Som jag minns BtMoM var det rätt mycket prestationer rakt igenom i det spelet...
Jag skrev:
"Sjunga: ¤ kan inte användas på samma sätt som Sjunga: 25%. Eller Sjunga: 30%. Eller Sjunga: 15%."
Du svarade:
"Varför inte? Motivering, tack. "
Sjunga: 1 har EN beskrivning i Expert. En uttömmande beskrivning som säger precis vad man kan och inte kan med det värdet. Så fort man blir bättre så har man Sjunga: 2. Denna får en egen beskrivning, en uttömmande beskrivning så att alla vet precis vad man kan och inte kan med det värdet. Dessa klara skiljelinjer saknas i procentsystemen. Dessutom skulle det bli jobbigt IMM att hålla tjugo egenskapsnivåer i huvudet, vilket man skulle bli tvungen till i ett procentsystem, medans det är betydligt lättare i Vampire med den lilla skalan.
Det gör att man också slipper avbrott för att spelledaren skall titta i regelboken. Desto färre avbrott, ju mer stämning blir det.
/Rising