Rising
Vila i frid
Re: Fortsätter ett tag till.
"Är DoD Expert därmed mer skräck än Cthulhu, som (som bekant) saknar B-färdigheter över huvud taget?"
Nej, det finns för få B-färdigheter och de som finns används uteslutande i stämningslösa situationer, som smide och språk. Hade grundegenskaperna och fler färdigheter varit av B-karaktär hade det blivit svårare att lira äventyr i Expert och många gånger lättare att köra skräck, romantik, drama och tragedier i det.
Jag tycker annars att de är rätt lika. Det är två rollspel med äventyrsinriktning. BtMoM (och de äventyr jag själv skrivit till CoC) har kunnat fungera mycket bra i DoD också. Problemet är väl bara att Expert vill ha en förklaring till allt, magiska vapen är inte bara magiska i största allmänhet utan måste ha Permanens och Nexus osv. En stor del av den skräck som man kan få fram i CoC och DoD (så som jag ser det) är att allt inte skall kunna förklaras. Därför har DoD en nackdel jämfört med CoC.
"Det är alltså helt omöjligt för dig att ignorera regelsektioner som du inte vill använda? "
Nej, jag använder dem ju inte. Problemet är bara att om det antas att det är så man ska skrämmas, då får också allt annat i spelet en sådan känsla. CoC är från början till slut ett skräckrollspel som bygger på sitt SAN-slag. Det krävs alltså en massa arbete för att skriva äventyr som frångår den utgångspunkten. Vampire hade inte blivit läskigare med skräcktabell, ändå hade det varit enklare att göra en sådan än vad det är för mig att rycka upp CoC med rötterna och försöka ändra spelets själva fundament och göra ett prestationsrollspel av det.
En ritual i CoC bryr sig ju inte om hur personen som utför den resonerar eller är som person. I en intrig i Vampire kan minsta lilla personlighetsbrist eller karaktärsattribut vara av radikal betydelse för hur äventyret skall fortsätta. Två olika sorters skräck, båda har varsina förutsättningar som passar spelet i fråga.
/Rising
"Är DoD Expert därmed mer skräck än Cthulhu, som (som bekant) saknar B-färdigheter över huvud taget?"
Nej, det finns för få B-färdigheter och de som finns används uteslutande i stämningslösa situationer, som smide och språk. Hade grundegenskaperna och fler färdigheter varit av B-karaktär hade det blivit svårare att lira äventyr i Expert och många gånger lättare att köra skräck, romantik, drama och tragedier i det.
Jag tycker annars att de är rätt lika. Det är två rollspel med äventyrsinriktning. BtMoM (och de äventyr jag själv skrivit till CoC) har kunnat fungera mycket bra i DoD också. Problemet är väl bara att Expert vill ha en förklaring till allt, magiska vapen är inte bara magiska i största allmänhet utan måste ha Permanens och Nexus osv. En stor del av den skräck som man kan få fram i CoC och DoD (så som jag ser det) är att allt inte skall kunna förklaras. Därför har DoD en nackdel jämfört med CoC.
"Det är alltså helt omöjligt för dig att ignorera regelsektioner som du inte vill använda? "
Nej, jag använder dem ju inte. Problemet är bara att om det antas att det är så man ska skrämmas, då får också allt annat i spelet en sådan känsla. CoC är från början till slut ett skräckrollspel som bygger på sitt SAN-slag. Det krävs alltså en massa arbete för att skriva äventyr som frångår den utgångspunkten. Vampire hade inte blivit läskigare med skräcktabell, ändå hade det varit enklare att göra en sådan än vad det är för mig att rycka upp CoC med rötterna och försöka ändra spelets själva fundament och göra ett prestationsrollspel av det.
En ritual i CoC bryr sig ju inte om hur personen som utför den resonerar eller är som person. I en intrig i Vampire kan minsta lilla personlighetsbrist eller karaktärsattribut vara av radikal betydelse för hur äventyret skall fortsätta. Två olika sorters skräck, båda har varsina förutsättningar som passar spelet i fråga.
/Rising