Re: punkt
"Visst kan jag också skapa en rolig rollperson och rollgestalta med honom i DnD, det är bara att jag tycker spelvärlden, spelfilosofin och reglerna är i vägen för mig och att det blir som att skura broar med en tandborste."
Spelvärldarna. Du vet Forgotten Realms, Greyhawk, Council of Wyrms, Ravenloft, Mystara, Dark Sun, Spelljammer, Planescape, Lankhmar, Jorden, Dragonlance och Islands of Jakandor. (Jag har inte räknat med miljöer som Hollow World, Kara-Tur och liknande då de "ingår" i nån av ovanstående.)
Spelfilosofin. Först tänkte jag att du menade reglerna men de nämner du just efteråt. Så nu sitter jag här och funderar om det är de där meningarna om att "man spelar för att ha kul tillsammans", att det är den filosofin du stör dig på men eftersom du brukar säga att du har en massa kul när ni spelar så kan det inte vara det. (Så tillvida inte du är den enda som har kul och de andra är uttråkade, men det verkar absurdt.)
Så då är jag tillbaks till ruta ett igen. Ett generellt fantasyrollspel. Vad har det för filosofi egentligen? Filosofierna dyker väl upp i de olika världarna (speciellt Planescape med sina bisarra filosofier.)
Reglerna. Tja, de tar du friskt bort i CoC och Vampire också så det ska väl bara vara att ta bort dem i D&D också.
Skura broar med en tandborste. Låter jobbigt. Jag tycker att alla rollspel är som, eh, att spela rollspel med rollspel. En del har lättare regler och en del har svårare regler och friformare tar bort reglerna så alla rollspel blir lätta.